به گزارش بانگ خبر، بهرام عین اللهی در آیین اختتامیه بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و افتتاحیه شانزدهمین جشنواره شهیدمطهری به سه نسل متفاوت از دانشگاه ها در گذر زمان اشاره کرد و افزود: دانشگاه های نسل اول شامل آموزش محور، دفاع از حقایق و تربیت متخصص، دانشگاه های نسل دوم شامل آموزش محور و پژوهش محور بوده و دانشگاه های نسل سوم نیز شامل آموزش محور ، پژوهش محور و کارآفرین است.
وی در ادامه به ادغام و برنامه مرجعیت علمی اشاره کرد و گفت: برنامه ادغام آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمات سلامت منحصر به فرد در دنیا است که نوعی مزیت نسبی برای دستیابی به مرجعیت را در معرفی سیستمی پویا و موفق با خود به همراه دارد.چرا که این برنامه به عنوان الگویی موفق و مرجع به دنیا معرفی شده است.
وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه استفاده از همه امکانات بهداشتی و درمانی کشور برای گسترش آموزش پزشکی و تامین نیروی انسانی موردنياز کشور باید استفاده شود، اظهارکرد: شکستن حصار دانشکده های پزشکی از محوطه دانشکده و بیمارستان های تابعه و انجام قسمتی از آموزش در جامعه برای کمک به جامعه نگر کردن آموزش پزشکی از برنامههای وزارت بهداشت است.
دکتر عین اللهی با اشاره به اینکه از اواخر دهه۷۰ در دبیرخانه شورای گسترش آموزش علوم پزشکی بنیان نهاده شد، تصریح کرد: این شورا شامل اعتباربخشی برنامه، اعتباربخشی موسسه و اعتباربخشی ارائه خدمات است.
وی روش های نوین و عوامل موثر بر تعالی آموزش پزشکی در دنیا و تجلی آن در آموزش علوم پزشکی در جمهوری اسلامی ایران شامل استفاده از آزمایشگاه های مهارتی و شبیهسازی درآموزش پزشکی، هوش مصنوعی و مهارت های آموزش از راه دور ،به کارگیری وروش های نوین سنجش و آموزش ارزیابی و توانمندسازی اساتید و اعضای هیئت علمی عنوان کرد.
وزیر بهداشت و درمان دستیابی به فناوری های نوین در علوم پزشکی را حمایت از شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری دانست و افزود: توسعه و تقویت مراکز رشد فناوری ، پادک های علم و فناوری مراکز نوآوری و شتابدهنده ها ، تقویت و توسعه محصولات فناورانه و دانش بنیان تجاری شده حوزه سلامت و حمایت از طرح های فناورانه محصول محور از دستیابی به
فناوری های نوین است. اسلامی ایران تجلی آموزش پاسخگو، نوین و متعالی و امروز آموزش ها مبتنی بر فعالیت شده است.
وی در ادامه به ادغام و برنامه مرجعیت علمی اشاره کرد و گفت: برنامه ادغام آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمات سلامت منحصر به فرد در دنیا است که نوعی مزیت نسبی برای دستیابی به مرجعیت را در معرفی سیستمی پویا و موفق با خود به همراه دارد.چرا که این برنامه به عنوان الگویی موفق و مرجع به دنیا معرفی شده است.
وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه استفاده از همه امکانات بهداشتی و درمانی کشور برای گسترش آموزش پزشکی و تامین نیروی انسانی موردنياز کشور باید استفاده شود، اظهارکرد: شکستن حصار دانشکده های پزشکی از محوطه دانشکده و بیمارستان های تابعه و انجام قسمتی از آموزش در جامعه برای کمک به جامعه نگر کردن آموزش پزشکی از برنامههای وزارت بهداشت است.
دکتر عین اللهی با اشاره به اینکه از اواخر دهه۷۰ در دبیرخانه شورای گسترش آموزش علوم پزشکی بنیان نهاده شد، تصریح کرد: این شورا شامل اعتباربخشی برنامه، اعتباربخشی موسسه و اعتباربخشی ارائه خدمات است.
وی روش های نوین و عوامل موثر بر تعالی آموزش پزشکی در دنیا و تجلی آن در آموزش علوم پزشکی در جمهوری اسلامی ایران شامل استفاده از آزمایشگاه های مهارتی و شبیهسازی درآموزش پزشکی، هوش مصنوعی و مهارت های آموزش از راه دور ،به کارگیری وروش های نوین سنجش و آموزش ارزیابی و توانمندسازی اساتید و اعضای هیئت علمی عنوان کرد.
وزیر بهداشت و درمان دستیابی به فناوری های نوین در علوم پزشکی را حمایت از شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری دانست و افزود: توسعه و تقویت مراکز رشد فناوری ، پادک های علم و فناوری مراکز نوآوری و شتابدهنده ها ، تقویت و توسعه محصولات فناورانه و دانش بنیان تجاری شده حوزه سلامت و حمایت از طرح های فناورانه محصول محور از دستیابی به
فناوری های نوین است.
تدوین سند مردمی سازی آموزش
دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزش وزارت بهداشت نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت مقام استاد گفت: اساتید و معلمان از نخبگان کشور هستند و نخبگان سرمایه های تجدید ناپذیری هستند که باید به آنها توجه شود.
وی مهمترین هنر یک معلم را آموزش و تربیت فراگیرانی بهتر از خودش برشمرد و افزود: به عنوان یک معلم و استاد باید افتخار کنیم فراگیران بهتر از خود را تربیت کنیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان این که عدالت، تعالی و بهرهوری را در وزارت بهداشت دنبال میکنیم به تدوین سند «مردمی سازی آموزش» اشاره کرد.
وی افزود: به منظور بهره مندی از ظرفیت های مردمی در عرصه آموزش علوم پزشکی، این سند تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به منحصر به فرد بودن آموزش علوم پزشکی ایران گفت: آموزش علوم پزشکی ما در نظام سلامت ادغام شده است. علاوه بر آموزش مباحث تئوری در کلاسهای درس، عمده فعالیت دانشجویان در عرصه و بالین به صورت حضوری است.
وی خاطرنشان کرد: ما توانایی و دانایی را به فراگیران علوم پزشکی آموزش میدهیم به نحوی است که دانشجویان میتوانند حین تحصیل وارد عرصه عمل شوند در حالی که در برخی از رشتهها فراگیران بدون سپری کردن دوران کارآموزی نمیتوانند وارد عرصه عمل شوند.
آموزش علوم پزشکی الگویی موفق برای سایر علوم
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت مقام استاد و یاد و خاطره استاد شهید مطهری، ادغام آموزش پزشکی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی را الگویی بسیار حکمیانه عنوان کرد.
وی آموزش علوم پزشکی کشور را الگوی تعلیم و تربیتی خوب و موفقی برشمرد که باعث شده استاد در کنار خدمت به بیمار، آموزشهای لازم را ارایه دهد وو دانشجو نیز فراگیرد و در دانشگاههای علوم پزشکی ساختار درهم تنیده ای دارند. این الگو می تواند در سایر علوم نیز مورد استفاده قرار گیرد.
گفتنی است، و چهارمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی امروز ۱۳ اردیبهشت ماه با حضور وزیر بهداشت، مسئولان و صاحبنظران حوزه آموزش پزشکی و روسای دانشگاه های علوم پزشکی آغاز به کار کرد و تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد. امروز در این مراسم از دانشجویان بژوهشگر و برگزیدگان جایزه تداوم تقدیر شدو در آخرین روز همایش از فرایندهای برتر و ایده های نو تقدیر می شود.
تنظیم : نازنین جوادیه