• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

پیشگویی محقق هلندی درباره زلزله شدید در ایران/آیا زلزله در راه است؟

  • کد خبر : 5916
  • 07 اردیبهشت 1402 - 18:17
پیشگویی محقق هلندی درباره زلزله شدید در ایران/آیا زلزله در راه است؟
فرانک هوگربیتس، محقق هلندی یکی از چهره‌های مشهور فضای مجازی است که با توییت‌های بحث‌برانگیزش درباره زلزله، شهرت بسیار پیدا کرد که پیش‌تر زمین لرزه ۷/۸ ریشتری ترکیه را پیش‌بینی کرده بود، نسبت به وقوع زلزله‌ای قدرتمند در ایران بین روزهای ۲۹ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۳ (۹و۱۰ اردیبهشت) هشدار داد.

بانگ خبر، فرانک هوگربیتس هلندی که با توییت‌هایش درباره زلزله ترکیه شهرت بسیار پیدا کرده، در پاسخ به یک کاربر درباره ایران هم اظهارنظر کرد. هوگربیتس» قدرت  زلزله  ایران را ۶ تا ۷ ریشتر تخمین زده است. با این وجود که پیش‌بینی این محقق درباره زلزله ترکیه به واقعیت پیوسته اما تعداد زیادی از پیش‌بینی‌های او هیچگاه رنگ واقعیت نگرفته است.

فرانک هوگربیتس، یکی از چهره‌های مشهور فضای مجازی است که با توییت‌های بحث‌برانگیزش درباره زلزله شهرت بسیار پیدا کرد.

او مدعی شده است که در زمینه ارتباط بین هم‌ترازی اجرام آسمانی با فعالیت لرزه‌ای در زمین پژوهش می‌کند و ادعاهایش بر اساس این پژوهش هاست.

در حقیقت به باور هوگربیتس هم‌ترازی زمین با دیگر سیاره‌ها جاذبه‌ای کافی برای ایجاد زمین‌لرزه در زمین‌ ایجاد می‌کند.

او در توییتی تازه درباره نقطه‌ای در جنوب کالیفرنیا نوشته است: «در این منطقه اغلب زلزله‌های بزرگ روی نمی‌دهد. هشتم دسامبر ۱۸۱۲ زلزله‌ای ۷.۵ ریشتری پس از تقارب دو اتصال سیاره‌ای هنگام ماه کامل رخ داد. دو هفته پس از آن نیز دومین زمین‌لرزه بزرگ به قدرت ۷ ریشتر در فراساحل به وقوع پیوست.»

این توییت که به نوعی دفاع هوگربیتس از ارتباط هم‌ترازی زمین و دیگر سیاره با وقوع زلزله‌های بزرگ است.

پایین توییت اخیر کاربری درباره ایران از او پرسید و هوگربیتس پاسخ داد: «چندین روز پیش از این نوسانات جوی بر فراز ایران مشاهده شد. این می‌تواند نشانه‌ای از یک رویداد لرزه‌ای در آینده در منطقه باشد.»

فریبرز ناطق الهی در یادداشتی می‌نویسد: «ستاره شناس و منجم هلندی که بنا به گفته خودش با مطالعه رفتار ستاره ها و کائنات تخمینی از زمان و مکان برای رخداد زلزله های سطح زمین می دهد، دوباره متنی را منتشر کرده که باعث تشویش اذهان مردم شده است. نا گفته نماند چند روز قبل از زلزله مهیب ترکیه این شخص متنی در سایت خود نوشت که البته باید دقت شود در این جمله : *زود* یا *دیر* در این منطقه (ترکیه) زلزله بزرگی رخ خواهد داد همان چیزی که عموم زلزله شناس ها برای منطقه اعلام کرده بودند البته نه در قالب « زود یا دیر » در قالب یک دوره بازگشت زمانی !!! و البته زود تیرش به هدف خورد. البته هیچ تحلیل یا روشی برای کار خود ارایه ننمود و چندین بار دیگر هم برای مناطق مختلف اظهار نظر کرد که خوشبختانه همه مردود از آب در آمد.

حال نوشته اخیر این منجم جوان و تازه بدوران رسیده : «در اثر تغییرات اساسی در این مناطق (روی شکل) زلزله بزرگی در حدود ۶ الی ۷ در روزهای ۲۹ و ۳۰ آوریل انتظار می رود که پهنه زاگرس کشور ایران را هم شامل می شود!»

در قدم اول ایشان بیان نکرده اند که این «تغییرات*»( fluctuations*) در حقیقت چه هستند و کدام پارامترها را شامل می باشند در ضمن مثل سابق بیان کرده اند مطالعاتم را به ریز توضیح خواهم داد که هیچ وقت این مستندات از ایشان تا به امروز ارائه نشده است. سندیت این نوع گفتار همان قدر اعتبار دارد که فردی غیر متخصص در زلزله بگوید من می دانم زلزله‌ای برای تهران با بزرگی مثلا ۷ در سه روز آینده خواهد آمد ؟ بدون تعریف تغییرات و پارامترهای مربوطه و بدون تخصص، حال شد زهی سعادت، نشد مثل چند ده زلزله دیگر که این فرد برای خوزستان و دیگر مناطق دنیا اعلام کرد و نشد ؟ تا این شخص مطالعات خود را مکتوب با دلیل و بر پایه علوم متداول برای قصاوت در مجامع علمی این فن ارایه نکند عملا مثل همین حالا فاقد اعتبار حتی بحث درباره فعالیت های این شخص است و باید متوجه بود که یک حدس درست آنهم با بیانی زیرکانه در میان صدها یا بیشتر حدس غلط ایشان اصلا چقدر اعتبار می تواند داشته باشد؟

البته نا گفته نماند دو منطقه ای که ایشان مشخص کرده اند بنده هم سال پیش در دو موقعیت زمانی مختلف این دو زون را برای زلزله های بزرگ که در مسیر ما و کشور ما قرار گرفته اند و شکی ندارم که امسال و سالهای نزدک آینده بحرانی خواهد بود، مشخص کرده بودم و چقدر شباهت به مطالعات سال قبل بنده دارند شاید هم ایده از همانجا شروع شده است.

در بک کلام زلزله ها جزو لاینفک قسمت‌هایی از کره زمین و برای سالم ماندن آن نیاز هستند پس لذا رخ خواهند داد، علم امروز شناخت بسیار خوبی از مکان آنها دارد و در خصوص زمان رخداد، مطالعات هنوز کامل نیست و هیچ فردی در دنیا امکان تخمین زمانی آنرا تا این لحظه، شاید هزاران سال دیگر هم نداشته و نخواهد داشت. بعد از مشخص کردن مناطق زلزله خیر با مطالعات آماری و احتمالاتی دوره های زمانی نسبتا خوبی مثلا در یک بازه رمانی چند ساله با علم امروز می توان تخمین حدودی اعلام کرد. هر اداعای دیگری علم نیست.»

تنظیم: لیلا الیاسی

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=5916

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران جریمه رانندگی خبر دانشگاه رهبر سازمان تامین اجتماعی سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر کمیته امداد امام خمینی
ارشاد