• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
7

روش‌های نوین انتخاب مدیر

  • کد خبر : 24858
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱:۳۷
روش‌های نوین انتخاب مدیر
بی شک مهمترین دغدغه این روزهای جناب دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب و تیم ایشان، انتخاب معاونان، وزرا ، استانداران و روسای سازمان های مستقل است. 

بانگ خبر، انتخاب مدیر کارآمد و شایسته از اهمیت بالایی برخوردار است. روش‌های سنتی انتخاب مدیر که عمدتاً بر اساس رزومه و مصاحبه بود، دیگر کارایی لازم را در دنیای پیچیده امروز ندارند. به همین دلیل، کشورها و سازمان‌های پیشرو به دنبال روش‌های نوین و علمی‌تر برای انتخاب مدیر هستند.

در اینجا به برخی از روش‌های نوین انتخاب مدیر اشاره می‌شود:

۱. ارزیابی‌های ۳۶۰ درجه:

در این روش، از همکاران، مافوقان، زیردستان و حتی مشتریان و ذینفعان نظرسنجی می‌شود تا دیدگاه‌های مختلفی از عملکرد و مهارت‌های فرد مورد نظر به دست آید. این روش به ترسیم تصویری جامع از نقاط قوت و ضعف فرد کمک می‌کند.

۲. مراکز ارزیابی:

در این مراکز، افراد از طریق مجموعه‌ای از تست‌ها، شبیه‌سازی‌ها و تمرینات عملی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این تست‌ها به سنجش مهارت‌های مختلف مدیریتی مانند حل مسئله، تصمیم‌گیری، رهبری، ارتباطات و کار تیمی می‌پردازند.

۳. بازی‌های مدیریتی:

در این روش، از بازی‌های شبیه‌سازی شده برای ارزیابی توانایی افراد در حل مسائل پیچیده، تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی و رهبری تیم در شرایط مختلف استفاده می‌شود. این بازی‌ها به طور فزاینده‌ای در حال محبوب شدن هستند، زیرا می‌توانند به طور همزمان سرگرم‌کننده و آموزنده باشند.

۴. استفاده از هوش مصنوعی:

از هوش مصنوعی می‌توان برای تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها، مانند رزومه‌ها، نمرات تحصیلی، سابقه کار و نتایج ارزیابی‌ها استفاده کرد. این داده‌ها می‌توانند برای شناسایی الگوها و پیش‌بینی عملکرد افراد در نقش‌های مدیریتی به کار گرفته شوند.

۵. مصاحبه‌های رفتاری:

در این نوع مصاحبه، از فرد سوالاتی پرسیده می‌شود تا مشخص شود که در گذشته در موقعیت‌های مشابه چگونه عمل کرده است. این روش به سنجش مهارت‌ها و تجربیات واقعی فرد کمک می‌کند.

نکات مهم:

هیچ روش واحدی برای انتخاب مدیر وجود ندارد و بهترین روش به نوع سازمان، فرهنگ سازمانی و موقعیت شغلی مورد نظر بستگی دارد.

استفاده از ترکیبی از روش‌های مختلف می‌تواند به انتخاب دقیق‌تر مدیران کمک کند.

مهم است که در انتخاب مدیر به معیارهای مختلفی مانند مهارت‌ها، تجربه، شخصیت، هوش هیجانی و تناسب با فرهنگ سازمانی توجه شود.

علاوه بر روش‌های ذکر شده، روش‌های دیگری نیز برای انتخاب مدیر وجود دارد. تیم رئیس جمهور منتخب باید با توجه به نیازها و شرایط، بهترین روش را انتخاب کنند.

نویسنده: دکتر حمید یزدانیان پژوهشگر مسائل راهبردی

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=24858

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.