• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
0

حجاب‌بان‌ها در استخدام دولت نیستند/ واکنش «پاد» به حادثه درمانگاه قم

  • کد خبر : 21179
  • 20 اسفند 1402 - 17:46
حجاب‌بان‌ها در استخدام دولت نیستند/ واکنش «پاد» به حادثه درمانگاه قم
دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی اعلام کرد: حجاب‌بان‌ها در استخدام دولت نیستند و دولت به آنها پول نمی‌دهد.

 بانگ خبر، سکینه سادات پاد در نشست خبری امروز خود که در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد  با اشاره به بحث «حجاب»، گفت: در این خصوص این روزها مباحث مختلفی مطرح می‌شود اما قائل به یک نگاه فرهنگی در کنار قانون هستیم، لذا بسته زیست عفیفانه متناسب با عرف و شرع اماده شده است اما بدنبال جمع بندی با وزارت آموزش و پرورش هستیم تا از طریق مدارس و سنین پایین، موضوع را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در نحوه مواجهه با مردم درخصوص حجاب و امر به معروف و نهی از منکر باید بسیار دقت شود ادامه داد: نحوه مواجهه نباید به گونه‌ای باشد که خود تولید خشونت کند.

وی همچنین با بیان اینکه مجلس دارای دو شان قانونگذاری و نظارت است، تاکید کرد: شاید نظارت مجلس در باب مسئله حجاب درست نبوده که نتوانسته قانوندنگداری درستی داشته باشد و حرف ما این است که چرا اول سراغ مردم  می‌رویم؟ در این باره با دستگاه‌های ذی ربط در حال رایزنی هستم چرا که آنها باید ورود کنند. برخی دستگاه‌ها ترک فعل داشته‌اند در حالیکه باید ورود و راهکار ارائه می‌کردند و حتی مجلس به جای قانون‌نویسی باید قانونگداری کند.

پاد در مورد اظهارات بانکی پور مبنی بر تغییرات لایحه عفاف و حجاب و جریمه و برداشت چند میلیونی از حساب‌های شهروندان که بازتاب بسیاری داشته است گفت: بیشترین چالش من همین مسائل است که بالاخره چه تعریف خواهیم داشت، آیا این موضوع تخلفی شرعی است؟ آیا جرم است؟ یا چیست؟ البته که اظهارات آقای بانکی پور اظهارات خودش است و موضع مجلس نیست و در این خصوص که موضع دولت چیست هم باید از سخنگو سوال کنید چرا که هر آنچه بگویم موضع خودم است نه دولت.

واکنش پاد به حادثه درمانگاه قم

دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در پاسخ به خبرنگاری درباره فیلم درگیری یک خانم یا فرد روحانی در درمانگاه قم، اظهار کرد: این فیلم کامل نبود اما از کلیت آن و دوقطبی ایجاد شده متاسفم؛ خشونت کلامی، مواجهه نازیبایی‌ است. هرچند بازداشت آن زن تکذیب شد اما موضوع را پیگیری می‌کنم. اینکه دو طرف با خشونت‌ با هم صحبت می‌کنند خوب نبود و مواجهه طرفین با هم نازیباست. شرایط آن مادر که نگران فرزندش است قابل درک است و شاید همین موضوع را قابل توجیه کند اما چه شده که روحانی طلبه برای امر به معروف، فیلم می‌گیرد و … این موضوع نیازمند آسیب شناسی جدی است و قطعا به دو طرف نقد داشته و سعی دارم این گفت وگو ها را به سمت آرامی پیش ببرم.

وی تاکید کرد: باید با هم حرف بزنیم چون مردمی هستیم که نه یک روزه با حجاب و نه یک روزه بی‌حجاب شده‌ایم. با نوع مواجهه خود نباید خشونت ایجاد کنیم و باید در این باره بیشتر فکر کنیم.

پاد با اشاره به گذشت یکسال از یک حکم ابلاغ رییس جمهور مبنی بر تاسیس حوزه دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی و واگذاری این ماموریت به وی گفت: با این حکم فردی از جنس مردم و انقلاب اسلامی قرار است برای مردم کار کند و مجدانه پیگیر حقوق مردم از دستگاه‌ها هستم. هرچند نفس این حکم و جایگاه پر از چالش هست و بود و خواهد بود مگر اینکه همه با هم بتوانیم به نفع مردم و انقلاب خود کار کنیم.

وی در ادامه گزارشی از عملکرد یکساله‌اش ارائه کرد و افزود: منطبق بر حکمم اقداماتی داشته‌ام؛ از جمله آزادی بیان، همچنین حق برپایی تجمعات و … اقدام و پیگیری کرده‌ام. برای دفاع از حقوق مادی و معنوی زنان دفتری را طراحی کردیم.  برای دفاع از ملت ایران در مجامع بین‌المللی که دفتری تحت همین عنوان ایجاد کردیم. برخی اقدامات ما در دفاع از حقوق مردم بوده است البته برخی از آنها جنبه زیرساختی برای دفاع از حقوق مردم بوده است. بخشی از اقدامات ما روند سازی بوده یعنی مبتنی بر نگاه اصیل انقلاب بدنبال حقوق آزادیهای مردم بوده و هستم. نزدیک ۱۰۰ نامه در خصوص دفاع از حقوق مردم که دربرگیری ملی داشته، با قوا و دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها پیگیری و نامه‌نگاری داشته‌ام.

ماموریت از سوی رییس جمهور برای بازنگری در سیاستهای فیلترینگ

پاد با تاکید بر اینکه هرجا حس کردم حقوق مردم در معرض تضیع شدن هست بی‌محابا ورود کرده‌ام ادامه داد: اولین بحثی که من را در معرض توجه قرار داد بحث ورود من به «حجاب» ورود کردم، حسب تصمیمات و مسائل اجتماعی که ایجاد شد، به استناد این حکمم واکنشی داشتم که منجر به  موضع گیری و البته به نفع مردم هم شد.

دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی افزود: همچنین بنابر جایگاهی که دارم قرار بود احوالی بپرسم و ببینم حال آزادی بیان چگونه است و بتوانم آنچه را که باید به عنوان دستیار رییس جمهور به ایشان تقدیم کنم که همزمان با بنده حکمی برای آقامیری به عنوان دبیر فضای مجازی صادر شد و رییس جمهور به وی ماموریت داند در خصوص سیاستهای فلیترینگ بازنگری کنند. برای من مهم بود چون فضای مجازی جزیی از زندگی مردم شده و حتی برخی علما نیز به این موضوع نگاهی مترقیانه دارند لذا باید فکری اساسی می‌شد؛ لذا من پیگیری کردم.  با مکاتبه با رییس جمهور خواستار تعیین تکلیف  این موضوع شدم که ایشان دستور پیگیری دادند. بعدا من متوجه شدم سایت شهید بهشتی از سال ۸۹ فیلتر هست که نامه زدم به رئیس جمهور و ایشان دستور ویژه دادند که در دست پیگیری هست.

نامه‌نگاری با وزیر علوم درخصوص تقلب در کنکور 

اساتید دانشگاهی مدعی اخراج هنوز مستندات خود را به دولت ارائه نکرده‌اند

پاد همچنین اشاره‌ای نیز به بحث تقلب در کنکور داشت و گفت: در خصوص اعتراضات به حق مردم در این باره به وزیر علوم نامه زدم و زودتر از دیوان، نامه دادم و مستندا طبق قانون نظر خودم را نسبت به این موضوع و حقوق شهروندان به وزیر بیان کردم.

وی در خصوص اخراج اساتید دانشگاه‌ها نیز گفت: خودم را مسئول می‌دانستم لذا ورود کردم و با برخی اساتید ارتباط برقرار و از آنها خواستم دفتر من بیایند و حتی اعلام کردم اساتید مدعی اخراج مستندات خود را ارسال کنند؛ که تعداد زیادی از اساتید به دولت اعتماد و مکاتبه کردند اما هیچ مستنداتی مبنی بر اخراج برای ما ارسال نکردند و فقط اسامی بدست من رسید که عینا اسامی را خطاب به رییس جمهور ارسال و خواستار پیگیری شدم . همچنین از وزیر علوم و بهداشت هم نامه و خواستار توضیح شدم و از وزیر علوم هم شخصا و حضوری پیگیری کردم که باعث بازگشت برخی اساتید به کار شد و مابقی هم در دست پیگیری است.

تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به امنیت درمان بیماران

دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی ضمن تاکید بر اینکه همه سرمایه من «صداقتم» است گفت: سعی کردم یک وکیل باشم چون رابطه استخدانی با دولت هم ندارم.

وی با بیان اینکه بحث «امنیت درمان» بویژه برای زنان دغدغه ایجاد کرده و عنوان می‌شد در اتاق زایمان به کرامت آنها توجه لازم نمی‌شود اظهار کرد: در این باره به وزیر بهداشت نامه زده و خواستار تشکیل کمیته‌ای شدم با حضور نماینده بنده که این کمیته در حال شکل‌گیری است.

پاد با اشاره به اینکه پیگیر استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی شده‌ام افزود: از معاون رییس جمهور و رییس سازمان استخدامی خواستار ارسال گزارشی در خصوص شایسته سالاری شدم تا نخبگان به جای مهاجرت به ملت و کشور خود خدمت رسانی کنند لذا از آقای لطیفی خواستم تعداد نخبگان دستگاه‌ها را اعلام کنند که پاسخ داده‌اند که بعدا نتیجه آن به استحضار مردم می‌رسد.

وی ادامه داد: رشته مطالعات زنان با حرارت به عنوان کد رشته‌ای آمد و عده‌ای انتخاب رشته کردند اما باید پیش بینی می‌شد این افراد کجا باید موثر واقع می‌شدند؛ تعدادی از زنان این رشته با من مکاتبه داشتند که این را هم با آقای لطیفی مکاتبه کرده‌ام و پیگیر حقوق محصلان این رشته هستم.

شکایت و پیگیری حقوقی از شرکت‌های فروشنده مواد شیمیایی به صدام در جنگ با ایران

پاد در ادامه نشست خود به مصدومان شیمیایی سردشت هم اشاره کرد و گفت: احساس می‌کنیم به مردم بدهکاریم؛ به سردشت رفتیم و از نزدیک با مردم گفت وگو کردم و بدنبال این بودم سفیر ژاپن را با خودم ببرم چون تجربه مشترکی با این کشور داریم و اینکه ژاپن متحد غرب و آمریکاست لذا خواستم آنجا باشد تا صدای مردم ما باشد؛ اتفاقات خوبی افتاد و کاردار ژاپن با ما آمد؛ هدف گذاری این بود که ۱۰۰ شکایت حقوق بشری را علیه کشورهایی که مواد شیمیایی به صدام فروخته‌اند داشته باشیم چرا که ۸۵ شرکت فرانسوی، ۱۸ انگلیسی و ۱۹ آمریکایی دخیل هستند که از طریق سازوکارهای حقوق بشری گزارشی تهیه کردیم که کارهای مطالعاتی آن انجام و تقدیم رییس جمهور شده و در حال پیگیری است.

پیگیری مسائل حقوقی ایرانیان خارج از کشور

دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در ادامه به ایرانیان خارج از کشور نیز اشاره کرد و افزود: ایرانیان خارج از کشور مورد توجه رییس جمهور هستند  چرا که معتقدیم ایرانی همیشه ایرانی است حال هر کجای دنیا که باشد؛ این عده از حقوق شهروندان ایرانی برخورداند لذا از طریق دفتر بین‌الملل تفاهم نامه‌ای با دانشگاه علامه امضا کردیم چون رصدی که داشتیم نشان می‌دهد مطالبات آنها حقوقی است لذا باید تسهیل گری می‌شد برای اینها لذا با کلینیک حقوقی دانشگاه علامه تفاهم‌نامه امضا کردیم تا این هموطنان با فکر ایمن و راحت مسائل حقوقی خود را مطرح و سعی می‌کنیم در رساندن حرفشان به مراجع قانونی تسهیل‌گری کنیم.

لایحه ارتقای امنیت زنان موضوع دیگری بود که پاد به آن پرداخت و اظهار کرد: حدود دو دهه از عمر این لایحه می گذرد و حتی رهبری تسریع در تصویب این لایحه را مطرح کردند و در این باره پیگیری می‌کنیم که چرا به نتیجه نمی‌رسد؟ اگر لایحه حجاب این امکان را دارد که به سرعت تصویب شود، لایحه زنان که با رویکرد اسلام و با کرامت و صیانت از زنان تناسب دارد باید تعیین تکلیف شود که پاسخی مکتوب نگرفتم اما قالیباف بعد از بیانات رهبری گفتند که به صحن می آوریم که هنوز عملی نشده و نمی‌دانم به عمر این مجلس خواهد رسید یا خیر؟ اما این را نیز پیگیری می‌کنم.

تشکیل ستاد حمایت از مشارکت اقتصادی زنان

وی در ادامه با اعلام تشکیل ستاد حمایت از مشارکت اقتصادی زنان ادامه داد: در جلساتی با زنان، کلان مسائل زنان را تقدیم رییس جمهور کردم. راهکارهای نخبگان و پیشنهاد آنها ایجاد ستادی مشترک بود تا نقایص موجود جبران شود که رییس جمهور به سرعت دستور به تشکیل این ستاد دادند و یک جلسه آن هم تشکیل شده است.

پاد افزود: همچنین در حوزه آسیبهای اجتماعی زنان هم قبل از ورود رسمی بنده، ورودی نداشتیم که با نامه‌نگاری با استانداران قرار شد این آسیبها رصد و ارجاع شود؛ این امر قبلا تابو بود اما معتقدم این امر باید رسیدگی شود لذا با سمن‌های زنان و اندیشکده‌ها جلساتی برگزار شد تا به جای انکار مسائل آنها را حل کنیم که در این خصوص نیز گزارش مفصلی از آنچه از استانداران رسیده بود به رییس جمهور ارسال شد که ایشان به وزیر کشور دستور تشکیل ستاد مشترک آسیب‌های اجتماعی زنان را ذیل شورای اجتماعی وزارت کشور دادند که در حال شکل‌گیری است.

گفت‌وگو با خانواده‌هایی که در ناآرامی‌ها فرزند از دست داده‌اند 

دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی به ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ نیز پرداخت و گفت: به عنوان عضو کمیته بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱  که ابتکاری نو و جدید در ایران بود که با خانواده‌هایی که فرزندنشان را از دست داده بودند گفتگو کردم. همچنین در سفرها با مشاوران زنان دستگاه‌ها نشست برگزار و پیگیری می‌کردم چند درصد از زنان در استانها پستهای مهم گرفته‌اند. پیگیری مسائل زنان بودم در استانها که حقوق ابتدایی مردم جدی گرفته نمی شد.

پاد با اشاره به تهیه گزارشی از بیماران خاص  و آثار تحریم بر داروهای اینها بیان کرد: گزارشهای خوبی جمع کردم  که به رییس جمهور و وزارت خارجه می‌دهم تا گره از کار اینها باز شود که آخرین آن بیماران فاقد استاد هویتی مخصوصا بیماران سیستان و بلوچستان بود که رییس جمهور پیگیری کردند و در حال رسیدن به نتیجه خوب است.

دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی همچنین در ادامه به تشکیل شورای فقهی حقوقی زنان اشاره و گذری نیز به بحث تجرد دختران دهه ۵۰ و ۶۰ داشت و گفت: با ورود به این مسایل و مشکلات این دختران به نوعی تابو شکنی کردیم چرا که قشری فراموش شده بودند این در حالیست که حق نداریم کسی را بدلیل تجرد از حقوق خود محروم کنیم. برای حل مسایل این گروه با پژوهشگران جلساتی داشتم و مکاتباتی در خصوص استخدام‌ها داشتم چون می‌بینیم مثلا امتیازهای خاصی به مادران می‌دهند اما دختری که دهه شصتی است از این امتیازات محروم است؛ نباید این قشر را از تسهیلات و امتیازات محروم کنیم لذا باید بسته‌های حمایتی در این رابطه پیش بینی کنیم و پیوست عدالت داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه برای استیفای حقوق مردم در مجامع بین‌المللی نیز در قالب دفاع از ملت ایران را داشتیم که آسیب‌شناسی باید صورت می‌گرفت خاطر نشان کرد: چرا در این باره باید دچار لکنت شویم لذا چهار نشست با حضور ۴ گروه اعم از سمن‌های مقام مشورتی، وکلا و اساتید حقوق بین‌الملل برگزار کردیم. همچنین با مسئولانی همچون دیپلماتها و حتی با اقلیتهای مذهبی هم نشست داشتیم چون معتقد و مصر هستیم اینها نیز شهروند ایرانی هستند؛ نظرات جمع آوری و آسیبها و راهکارها استخراج و به رییس جمهور ارجاع داده شد و منتظر پاسخ آن هستیم.

تهیه بسته سیاستی در رابطه با قتل‌های ناموسی

پاد با تاکید بر اینکه به قتلهای ناموسی نیز ورود داشتیم که تعداد آن زیاد نیست گفت: اما این موضوعات احساسات مردم را جریحه‌دار می‌کند لذا بدلیل اهمیت آن به موضوع ورود کردیم و بسته سیاستی و حمایتی و پیشنهاد تقنینی داشتیم که تقدیم شده است.

وی در ادامه به آزادی بیان مطبوعات اشاره داشت و با تاکید بر اینکه گلایه رسانه‌ها در خصوص دستگیری‌ها و تضیع حقوق داشتند گفت: به این نتیجخ رسیدیم که قانون مطبوعات قابلیت ارتقاء و حمایت دارد. عدالت جنسیتی و پیگیری آن نیز طبق برنامه ششم باید بدرستی اجرا شود و دغدغه رهبری هم بوده است که حتی کسانی هم زاویه با ولایت ندارند این بحث ممکنه پذیرفته شده نباشد اما بعد از فرمایشات رهبری صحبت‌های متفاوتی داشتند هاما ملاک ما هم کلام رهبری و قانون است.

موافقت با تشکیل دبیرخانه جایزه ویژه حقوق و آزادیهای اجتماعی 

وی ادامه داد: ارتباطات زیادی با نخبگان و اساتید را داشتم که منجر به تشکیل ۵ کمیته شد و یک جایزه ویژه ملی حقوق و آزادیهای اجتماعی که رییس جمهور هم موافقت کردند تا دبیرخانه آن تشکیل شود و پیگیر این امر هستیم.

پیگیری درج اطلاعات خصوصی کاربران در فضای مجازی

پاد در پاسخ به اینکه اخیرا مشاهده می‌شود اطلاعات خصوصی کاربران در پلت‌فرمها وارد فضای مجازی می‌شود لذا برنامه شما برای رعایت حریم خصوصی شهروندان چیست؟ گفت: وقتی شاهد این موضوع شدم به رییس جمهور، وزیر ارتباطات و دبیر شورای مجازی نامه زده و پیشنهاد گفت‌وگویی را دادم که رییس جمهور دستور پیگیری دادند تا وزیر و دبیر شورا چاره اندیشی کنند چون نقض حقوق مردم است. اما بنابر جایگاهی که دارم فقط می‌توانم موضوع را پیگیری‌ کنم چرا که ساختار اجرایی ندارم.

وی همچنین درخصوص عدم حضورش در جلسات هیات دولت گفت که این را می‌توانید از آقای سخنگو بپرسید اما وقتی خودم از رییس جمهور پرسیدم  گفتند شما می‌توانید باشید اما تا به حال محقق نشده اما برای پیگیری امور و ایفای حقوق مردم بدنبال تک تک وزرا می‌روم.

دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در ادامه رد پاسخ به اینکه ارتقای لایحه امنیت زنان تا به حال به سرانجام نرسیده است و شما چه اقداماتی می‌توانید برای عملیاتی شدن آن انجام دهید؟ اظهار کرد: توصیه من این است که برای تصویب قوانین تسریع کنند و وظیفه من نیز پیگیری است  که انجام میدهم و قالیباف رییس مجلس هم قول پیگیری داده‌اند اما رسانه‌ها هم پیگیری کنند تا به نتیجه برسد.

مشکلات اقتصادی و چالش مردم در این باره سوال دیگری بود که پاد در پاسخ به رفع این مشکلات ادامه داد: هم‌نظر با شما هستم و شاهد سختی مردم هستم. اعتراض مردم برای بیان مشکلات اقتصادی همان آزادی بیان است که من باید از این اصل صیانت کنم اما مستقیم حوزه ماموریتی بنده نیست اما در مکاتبه با رییس جمهور در مورد مشارکت اقتصادی زنان صحبت می‌کنم چرا که زنان سرپرست خانوار بیشترین آسیب را می‌بینند و البته این موضوع را نیز پیگیری می‌کنم.

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=21179
  • ارسال توسط :
  • 102 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای حجاب‌بان‌ها در استخدام دولت نیستند/ واکنش «پاد» به حادثه درمانگاه قم بسته هستند

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.

برچسب ها
ارشاد