• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4
مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در گفت وگو با" بانگ خبر"

اهمیت سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان در کشور

  • کد خبر : 11387
  • 18 شهریور 1402 - 21:00
اهمیت سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان در کشور
برنامه ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان ابتدایی شامل انجام هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش و تدوین پیش‌نویس تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، تامین اعتبارلازم و هماهنگی برای خرید وارنیش فلوراید به صورت متمرکز و توزیع کشوری و ارائه بسته خدمتی دندان‌پزشکی، از جمله ارائه حدود 700 هزار خدمت ترمیمی و فیشورسیلنت در واحدهای دندان‌پزشکی مراکز خدمات جامع سلامت است.

مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به خبرنگار بانگ خبر درباره اهمیت سلامت دهان و دندان در جامعه و نقش آن در سلامت عمومی و کیفیت سلامت زندگی مردم،گفت: به استناد سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت پیشگیری بر درمان و ارتقای شاخص‌های سلامت با هدف کاهش نابرابری در سلات و توسعه عدالت در سلامت، در زمینه ارتقای سلامت دهان و دندان دانش  آموزان برنامه مشترکی را با وزارت آموزش و پرورش منعقد کردیم.

زهرا سیدمعلمی با بیان اینکه با پیگیری‌های مداوم و همکاری‌های گسترده بین دو وزارتخانه در تدوین این برنامه«تفاهم‌نامه همکاری مشترک در برنامه سلامت دهان و دانش آموزان» در مردادماه سال ۱۴۰۲ به امضای وزرای بهداشت، درمان و علوم پزشکی و آموزش و پرورش رسید، افزود: برای ارزیابی این تفاهم نامه مشترک، شاخص‌های بالینی و غیربالینی در حوزه سلامت دهان و دندان تعیین کرده‌‌ایم تا میزان دستیابی به اهداف آن مشخص شود.

وی  سه رویکرد اصلی در این تفاهم نامه را شامل ارتقای سوادسلامت دهان دانش ‌آموزان، انجام اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به عنوان یک بیماری شایع در کودکان و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب و مطلوب عنوان کرد.

مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت  ادامه داد: ارائه آموزش‌های سلامت دهان و دندان درگروه دانش‌آموزان ابتدایی، والدین دانش‌آموزان، اولیای مدرسه و مجریان برنامه، اقدامات پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان در مدرسه، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به دانش‌آموزان در مراکز جامع سلامت تحت پوشش وزارت بهداشت و همچنین ارزیابی وضعیت دهان و دندان دانش آموزان در ابتدا را از بخش‌های مهم تفاهم نامه همکاری مشترک در برنامه سلامت دهان و دانش آموزان وزارت بهداشت و آموزش وپرورش است.

وی درباره ارائه خدمات بهداشتی ودرمانی به دانش آموزان در مراکز خدمات جامع سلامت گفت: با توجه به اینکه تعداد مدارس ابتدایی و دانش آموزان از گستره تعداد و امکانات مراکز خدمات جامع سلامت بیشتر است، تاکید داریم که از سایر ظرفیت‌های نظام سلامت کشور بهره بگیریم.

سیدمعلمی اظهار کرد: براساس تعرفه‌های مصوب هیئت وزیران و بیمه‌های پایه در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزارنفر خدمان دندانپزشکی ارائه شده در بسته خدمتی مراکز خدمات جامع سلامت رایگان خواهد بود.

وی در ادامه از اجرای پیمایش ملی سلامت دهان و دندان با هدف بررسی وضعیت موجود سلامت دهان و دندان دانش آموزان خبر داد و گفت: دستورالعمل اجرایی این برنامه نیز از سوی مدیرکل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت و مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش تهیه و به دانشگاه‌های علوم پزشکی و ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شد.

دفترسلامت دهان و دندان معاونت بهداشت در راستای ماموریت، شرح وظایف و اجرای تکالیف قانونی، به ویژه سند تحول دولت مردمی و سیاست ‌ها و راهبردهای برنامه عدالت در سلامت و همچنین براساس نیازهای حوزه سلامت برای سیاستگذاری، مدیریت و برنامه ریزی برای ارتقای سلامت دهان و دندان آحاد جامعه فعالیت می‌کند.

با توجه به تاثیرعوامل اقتصادی و اجتماعی بر سلامت دهان و دندان، دیدگاه بنیادین این دفتر «راهبری و تفکرملی – برنامه ریزی و اجرای منطقه ای) است که با دارا بودن ۳۴۰۰ واحد دندان‌پزشکی در مراکز خدمات جامعه سلامت و حدود ۳۰۰۰ دندان‌پزشک و بهداشت کار دهان و دندان گسترده ‌ترین شبکه دندان‌پزشکی دولتی در کشور محسوب می‌شود.

گفت و گو از: نازنین جوادیه

 

 

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=11387

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارشاد