• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
2
27  اردیبهشت ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد

روابط عمومی قلب تپنده دستگاه ها

  • کد خبر : 6738
  • 26 اردیبهشت 1402 - 13:41
روابط عمومی قلب تپنده دستگاه ها
به جرات می توان گفت در عصرحاضر، ارتباطات و روابط عمومی ها اولین عنصر و اساسی ترین اصل و مهمترین عوامل پیشرفت و موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها است و همچنین نقش موثری دردوام آنها دارد. درواقع روابط عمومی، هنر و علم اجتماعی است که درون و برون دستگاه را به هم متصل می کند. پس لازم است مدیر و کارکنان، صد درصد به این بخش از سازمان خود اعتماد داشته باشند.

به گزارش بانگ خبر، ۲۷ اردیبهشت در ایران و درسطح جهانی به عنوان روزارتباطات وجامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است. امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان، نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت های حرفه ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنابراین،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.

یکی از واحدهای هر سازمان پویا، روابط عمومی آن سازمان است

یکی از واحدهای هر سازمان پویا، روابط عمومی آن سازمان است و اگر این واحد، از پویایی و خلاقیت برخوردار باشد، می تواند تحرک و نشاط را به تمامی سازمان منتقل سازد. اصولاً نوآوری در کارها و برنامه های روابط عمومی فعال، یکی از مؤلفه های اصلی به شمار می رود. با جهانی که هر لحظه در حال تغییر است روابط عمومی ها ناچارند به سمت ایده های نو گام بردارند.

دنیای امروز دنیای ارتباطات است. در سازمان های دولتی داشتن اطلاعات موثق، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگترین سرمایه یک سازمان است ودرواقع حیات یک سازمان به داشتن یک ارتباط دوطرفه درون سازمانی و برون سازمانی و انجام تبلیغات و کسب اطلاعات به روز و مفید بستگی دارد و این جاست که لزوم وجود روابط عمومی واقعی در ایستگاه های روابط عمومی نمایان می شود.

امروزه به نظر می رسد که معیارهای قالب در جامعه ما بی توجهی به ارزش های نهفته در کار روابط عمومی هاست به طوری که این امر باعث شده در بسیاری از سازمان ها، بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد.

بنابراین محول کردن بخشی از مسئولیت های مرتبط با روابط عمومی به کارگزاران و ارزش دادن به خدمت رسانی به مخاطبان در رشد خلاقیت و نوآوری آنان مفید خواهد بود. مدیر می تواند توانایی و استعداد خلاقیت و نوآوری را در کارگزاران روابط عمومی ایجاد، ترویج و تشویق کند و یا رفتار و عملکرد او می تواند مانع این امر حیاتی در روابط عمومی شود.

صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم در اینصورت باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد.

در فضای رقابتی عصرجدید ، خوشنامی، هویت و اعتبار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گسترش خوشنامی سازمان و شرکت و خنثی سازی شایعات بد علیه شرکت از وظایف روابط عمومی است. روابط عمومی مترادف است با حفظ و توسعه خوشنامی و برآیندی است از آنچه شما می گویید، عمل می کنید و دیگران درباره شما می گویند. فعالیت های روابط عمومی یک سازمان، اعم از برگزاری سمینار و یا حتی فعالیت های مذهبی باید در راستای تحقق اقتدار آن سازمان انجام پذیرد. این دستورالعملی است که روابط عمومی ها باید در راستای خوشنامی سازمان های خود ترغیب کنند زیرا مردم بر اساس عملکردهای سازمان درباره آن قضاوت می کنند.

کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر

آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. در این صورت است که روابط عمومی می‌تواند در سازمان موفق عمل کند.

به هرحال نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه آن در کشور با اجرایی شدن این توجه ها می‌تواند گام‌های بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی درکشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع می‌توان گفت روزملی ارتباطات و روابط عمومی می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد کند.

روابط عمومی در ایران با مسائل مختلفی مواجه است

با توجه به اینکه از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن می گذرد هنوز روابط عمومی با مسائل مختلفی مواجه است. متأسفانه بررسی تاریخی این دانش در ایران نشان می دهد که به رغم وجود اندیشه ها و ایده های اصلاح طلبانه برای توسعه آن، هیچ گونه اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته است به همین دلیل است که امروزه روابط عمومی ها بیشتر وقت خود را صرف برطرف ساختن مشکلات خود می کنند. ورود به این مشکلات، توان و شرایط ایفای وظایف و رسالت راستین را از روابط عمومی گرفته است.

روابط عمومی قلب تپنده هر دستگاهی است

روابط عمومی قلب تپنده هر دستگاهی است و می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی بین جامعه و مردم با مسئولین باشد. هرچه این قلب توانمندتر‌ و منظم‌تر باشد، ایجاد ارتباط بهتر و سریع‌تر به دنبال خواهد داشت.

از اینروهر قدر که مدیر یک سازمان به نقش روابط عمومی در سازمان اهمیت بیشتری بدهد، آن مجموعه موفق‌تر است. مدیران باهوش باید بیشترین بهره را از روابط عمومی ببرند، به عنوان مشاور از آن استفاده کرده و نقاط ضعف و قوت خود را از طریق روابط عمومی شناسایی کنند چرا که نقش روابط عمومی به عنوان هماهنگ‌کننده بین مردم و مسئولان و کارکنان سازمان بسیار حیاتی است.

 روابط عمومی بازوی مدیریت

روابط عمومی به عنوان بازوی مدیریت، نقش اصلی در سیاست‌ها و جلب مشارکت‌های مردمی جهت پیشبرد اهداف سازمانی دارد و می‌تواند با ایجاد بستر مشارکت فکری دوسویه، علاوه بر آن که میزان اعتماد مردم را بالا می برد، درگیری ذهنی، عاطفی، انگیزشی و حرکت آگاهانه کارکنان را نیز افزایش می‌دهد.

در عصر حاضر از روابط عمومی به عنوان عصر ارتباطات یاد می‌شود روابط عمومی می‌تواند نقش دو بال را برای مجموعه داشته باشد، اگر این بال‌ها قوی باشند باعث اوج گرفتن سازمان می‌شوند و اگر ضعیف عمل کنند می‌تواند مجموعه و مدیریت را از اوج به زیر بکشانند.

بسیاری از نهادها اعم از دولتی و خصوصی یک یا چند نفر را به عنوان مسئول روابط عمومی خود انتخاب می‌کنند ولی متاسفانه هنوز مدیران و حتی فعالان این حوزه، به تعریف درستی از این مسئولیت به عنوان یک وظیفه برجسته مدیریتی نرسیده‌اند. امید است روزی برسد که در کشورعزیزمان همانند کشورهای پیشرفته دنیا،هر شخصی و هر بخشی از یک سازمان و نهادی در جایگاه اصلی خود قرار گیرند و هر کدام به وظایفی که مربوط به آن بخش است و به آنها محول شده پرداخته شود.

در پایان پایگاه خبری تحلیلی ” بانگ خبر” فرارسیدن ۲۷ اردیبهشت‌ماه، روز ارتباطات و روابط عمومی را به ‌عزیزان پرتلاش عرصه ارتباطات و روابط عمومی که در جهت رشد و اعتلای جامعه‌ای پویا و بالنده گام برمی‌دارند، تبریک می گوید.

تنظیم: لیلا  الیاسی

 

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=6738

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تنبیه متجاوز تهران تولید جریمه رانندگی خبر دانشگاه درمان رهبر سازمان تامین اجتماعی سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد