• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی با شناسایی عوامل پر خطر

  • کد خبر : 18608
  • 25 دی 1402 - 15:57
پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی با شناسایی عوامل پر خطر
دکتر سینا مرادمند، متخصص قلب و عروق در این خصوص به خبرنگار بانگ خبر گفت: بیماری های قلبی در اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا شایع ترین علت مرگ و میر محسوب می شود. در ایران نیز بیماری های قلب و عروق پس از تصادف های جاده ای شایع ترین علت مرگ و میر است

دکتر سینا مرادمند، متخصص قلب و عروق در این خصوص به خبرنگار بانگ خبر، گفت: بیماری های قلبی در اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا شایع ترین علت مرگ و میر محسوب می شود. در ایران نیز بیماری های قلب و عروق پس از تصادف های جاده ای شایع ترین علت مرگ و میر است.

استاد دانشگاه پزشکی تهران افزود: از بین بیماری های قلب و عروق، بیماری عروق کرونر(تنگ شدن شریان های خون رسان به عضله قلب) شایع ترین علت سکته قلبی و مرگ ناگهانی محسوب می شود. بیمارانی هم که زنده می مانند دچار بی کفایتی فعالیت‌های فیزیکی می شوند و در دراز مدت نیز از طول عمر این کاسته خواهد شد.

عضو انجمن قلب و عروق و انجمن آترواسکلروز ایران تصریح کرد: نخستین اقدام برای تشخیص و درمان بیماری های قلبی و عروقی این است که ریزفاکتورها یا عوامل خطر شناسایی شوند. بسیاری از بیماران نسبت به بیماری قلبی و عوامل خطر این بیماری آگاهی لازم ندارند؛ این عوامل پر خطر بارها از طریق رسانه های ملی و بین المللی عنوان شده اند و خوشبختانه طی یک دهه اخیر میزان توجه و آگاهی مردم نسبت به این مساله افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: افراد بیش از ۴۰ سال باید سالانه وضعیت قلبی و عروقی خودشان را بررسی کنند. این بیماری ها در وهله نخست امکان دارد علامت خاصی نداشته باشند اما بعدها بیمار به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کند. برخی از کشورها، بررسی افراد بالای ۲۰ سال را توصیه کرده اند زیرا موارد بسیار زیادی وجود دارد که بیماران کمتر از ۴۰ سال دچار سکته قلبی شده اند، آنژیوپلاستی یا عمل قلب باز انجام داده اند.

مرادمند بیان کرد: شرح حال بیمار بسیار مهم است. پزشک توسط این شرح حال می تواند عوامل خطر را شناسایی کند. مهمترین عامل خطر بیماری های ژنتیکی، مساله ژنتیک است. افرادی که در خانواده شان بیماری قلبی دارند و سابقه سکته قلبی در سنین ۳۵ تا ۶۵ سال در خانواده درجه یک و دو آنها مشاهده می شود، باید سالانه وضعیت قلبی و عروقی اش را بررسی کنند.

این متخصص قلب و عروق گفت: افرادی که چربی خون و فشار خون بالا و دیابت دارند و دارو مصرف می کنند و همچنین افرادی هم که بیش از ۱۰ سال سیگار می کشند و تحت عوامل استرس زا قرار دارند، باید سالانه سلامت قلبی خودشان را بررسی کنند. چاقی نیز از عوامل پرخطر ابتلا به بیماری قلبی به حساب می آید؛ عاملی که امروزه در جامعه قرن بیست و یکم بسیار شایغ است.

استاد دانشگاه پزشکی تهران خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با بکارگیری تکنولوژی های نوین و پیشرفته توانسته اند، میزان شیوع بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهند و اقداماتی موثر برای درمان و افزایش طول عمر بیماران انجام دهند. کشور ایران نیز با کمک پیشرفت علم پزشکی توانسته است به منظور تشخیص زودرس و درمان بیماری های قلبی و عروقی، امکانات قابل توجهی در مراکز پیشرفته پایتخت و شهرستان ها به وجود آورد.

وی در پایان گفت: تست ورزش، اسکن قلب، آنژوگرافی، آنژیوپلاستی( گذاشتن استنت در قلب)، اکوکاردیوگرافی و روتی بلاتور از جمله روش‌ها و تکنولوژی‌هایی هستند که اکنون در بیمارستان‌ها برحسب نیاز بیمار اجرا می‌شوند.

گفت و گواز: فرزانه صدقی

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=18608

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران خبر دانشگاه درمان رهبر رگبار و رعد و برق سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران شوراي شهر تهران فرهنگ مجلس مذهبی هشدار هواشناسی ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد