• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
6

گزارش طرح های پژوهشی کاربردی در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور

  • کد خبر : 6571
  • 22 اردیبهشت 1402 - 18:43
گزارش طرح های پژوهشی کاربردی در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور
طی مطالعه ای که در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور موردبررسی قرار گرفته ، مشخص شده است که ۱۱ درصد از محصولات غذایی تبلیغ شده در صدا و سیما، آسیب رسان هستند.

به گزارش بانگ خبر، بر اساس قوانین و معیارهای موجود، ۱۱ درصد از محصولات غذایی تبلیغ  شده  در تلویزیون، رادیو و بیلبوردها ناسالم و آسیب‌رسان به سلامت عمومی هستند.
محتوای تبلیغات محصولات غذایی که در سال ۱۳۹۹ در رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی و نیز بیلبوردهای شهر تهران به نمایش در آمده بودند، طی مطالعه ای در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور مورد تحلیل قرار گرفت. در مجموع ۳۳۶ ساعت برنامه تلویزیونی و ۳۳۶ ساعت برنامه رادیویی به مدت یک هفته در پاییز سال ۱۳۹۹ مورد ارزیابی قرار گرفتند.
همچنین در همین ایام محتوای بیلبوردهای شهر تهران نیز بررسی شدند و این بررسی نشان داد که پیام های بازرگانی مرتبط با محصولات غذایی اصلی‌ترین و بیشترین آگهی‌های منتشر شده هستند و دو گروه انواع رب گوجه فرنگی و انواع نوشیدنی به ترتیب پر تکرارترین محصولات غذایی به نمایش در آمده در تلویزیون و رادیو (۷/۱۵ و ۲/۳۰ درصد از کل محصولات غذایی) و بیلبوردها (۲۵ درصد از کل محصولات غذایی) در بازه زمانی مورد مطالعه بودند.
در این مطالعه مشخص شد که بر اساس قوانین و معیارهای موجود، ۱۱ درصد از محصولات غذایی آگهی شده به ترتیب در تلویزیون، رادیو و بیلبوردها ناسالم و آسیب‌رسان به سلامت عمومی هستند.
وضعیت تغذیه مادر در بارداری با وضعیت تن سنجی و تکاملی نوزادش ارتباط دارد
بنابراین گزارش، همچنین طی مطالعه هم گروهی دیگر که با هدف تعیین ارتباط دریافت غذایی مادر (قبل و حین بارداری) با ویژگی‏های تن‏سنجی و نمو حرکتی، ارتباطی و شناختی شیرخواران از تولد تا ۱۲ ماهگی در شهر تهران در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، مشخص شد وضعیت تغذیه مادر قبل و حین بارداری با نمایه‏های تن‏سنجی هنگام تولد نوزادان در ارتباط است.
این پژوهش نشان می‌دهد تغذیه‏ در دوران بارداری نقش مهمی در پیامدهای رشد و تکامل کودکان دارد.
ترکیب پروتئینی رژیم غذایی بر پیشگیری از نارسایی زودرس تخمدان مؤثر است
این گزارش می‌افزاید، نارسایی زودرس تخمدان بر عملکرد و رفاه زنان و کیفیت زندگی آنها بسیار تاثیرگذار است. همچنین در این دوره، تغییرات تدریجی در متابولیسم استخوان رخ می‌دهد، در نتیجه خطر ابتلا به شکستگی‌هاي استخوانی افزایش می‌یابد. علاوه بر این در این دوران کاهش استروژن منجر به بروز بیماری‌هاي قلبی و عروقی بعد از دوران یائسگی می‌شود.
در پژوهشی که در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به منظور تعیین اثر رژیم پرپروتئین حیوانی، پرپروتئین گیاهی و مخلوطی از آن‌ها بر فرایند پیرشدگی تخمدان در افراد در معرض خطر نارسایی زودرس تخمدان در محدوده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال صورت گرفت، مشخص شد که نسبت‌های پروتئینی مختلف رژیم غذایی در تنظیم سطح هورمونی زنان دچار اختلال قاعدگی موثر هستند، ولی استفاده از الگوی پروتئینی ترکیبی در رژیم غذایی (۱۵ درصد پروتئین حیوانی و ۱۰ درصد پروتئین گیاهی) اثر بهتری در پیشگیری از نارسایی زودرس تخمدان دارد.
جوانۀ گندم برای کمک به بهبود کبد چرب مؤثر است
براساس این گزارش، اثرات مصرف جوانه گندم برای پیشگیری یا کمک به درمان برخی از بیماری‌ها و کمبودهای تغذیه‌ای روز به روز بیشتر مورد توجه پژوهشگران واقع شده است.
طی مطالعه‌ای که در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور برای ارزیابی اثر این مادۀ پر ارزش غذایی برای بهبود کبد چرب صورت پذیرفت، مشخص شد که استفاده روزانه از ۴۰ گرم جوانه گندم تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش چربی‌ و قند خون و نیز عوامل التهابی و بافتی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی دارد. از این رو به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شود ضمن رعایت یک الگوی تغذیه‌ای متعادل و متنوع، از مزایای جوانۀ گندم نیز برای بهبود بیماری خود استفاده کنند.
محققان کشور راهکاری به راهکاری مؤثر در کاهش آفلاتوکسین در لبنیات دست یافتند
آفلاتوکسین M1 یکی از معضلات تهدید کننده ایمنی لبنیات محسوب می‌شود که با منشأ قارچ آسپرژیلوس فلاووس بوده و از طریق علوفه و نان کپک زده آلوده به این قارچ به همراه خوراک به بدن دام وارد می‌شود. این سم سپس در شیر دام ترشح شده و به چرخه غذایی انسان وارد می‌شود.
تحقیقات نشان داده‌اند که این سم قارچی دارای قدرت سرطان زایی قوی در کبد و کلیه است و در پژوهشی که در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به منظور یافتن راه‌کارهای نوین کاهش این سم در لبنیات صورت گرفت، مشخص شد که استفاده از دیواره باکتری‌های مفید که توسط املاح آهن مغناطیسی شده باشند، حدود ۵۷ درصد میزان آفلاتوکسین M1 در شیر را کاهش می‌دهند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند راهگشای ارتقاء ایمنی لبنیات در کشور باشد.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=6571

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارشاد