• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

خسروپناه: تجمیع دانشگاه‌ها ضروری است

  • کد خبر : 9886
  • 22 مرداد 1402 - 15:04
خسروپناه: تجمیع دانشگاه‌ها ضروری است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح آمایش آموزش عالی به‌منظور سر و سامان‌دهی به وضعیت دانشگاه‌ها را طرحی عقلائی خواند و گفت: تجمیع دانشگاه‌ها ضروری است.

بانگ خبر، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آخرین وضعیت سند آمایش آموزش عالی کشور اظهار داشت: این کار بسیار اساسی و بنیادین است و ما حتما باید به وزیر علوم در شورای عالی کمک خواهیم کرد که طرح آمایش و تجمیع دانشگاه ها به عنوان یک سند عقلایی به صورت منطقی اجرایی شود.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در عین حال با بیان اینکه، ادغام دانشگاه‌ها و تجمیع آنها به طور طبیعی وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب نمی‌شود، تاکید کرد: البته اصل مساله ساماندهی و تجمیع دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یک مساله حکیمانه و عقلایی و مورد حمایت این شورا است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بحث ساماندهی و تجمیع دانشگاه ها مختص حوزه آموزش عالی و دانشگاه ها است و مراکز آموزشی وزارت بهداشت را شامل نمی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ضرورت ادغام و تجمیع دانشگاه ها و موسسات آموزشی وزارت علوم توضیح داد:به عنوان مثال در یک شهری دانشگاهی با امکانات و آزمایشگاه و هیات علمی به عنوان دانشگاه مادر وجود داشته اما در همان شهر دانشگاه دیگری به اسم صنعت یا عناوین دیگر شکل گرفته است که فاقد هیات علمی، آزمایشگاه و امکانات به شکل مطلوب است.
حجت الاسلام خسروپناه افزود: حالا این دانشگاه مثلا صنعتی که فاقد امکانات لازم است، چه دانشجویی را می تواند تربیت کند؛ آیا واقعا می تواند یک فارغ التحصیل متناسب با نیازهای روز دنیا تربیت کند یا اینکه صرفا فقط می خواهد به ارائه مدارک دانشگاهی بپردازد. لذا سطح آموزش دانشگاهی بایدمتناسب با مدارک دانشگاهی باشد.
وی ادامه داد: لذا اگر این دانشگاه امکانات دانشگاهی محدود خود شامل هیات علمی و آزمایشگاه و پرسنل خود را با دانشگاه مادر آن منطقه تجمیع کند، بنابراین تمام هیات علمی و کارمندان آن نیز جذب دانشگاه مادر خواهند شد و قطعا این اتفاق رشد و بالندگی علمی آن منطقه را بدنبال خواهد داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال یکی از مشکلات اجرای طرح تجمیع دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را مخالفت برخی نماینده‌های مجلس و مسوولین منطقه دانست و آنها را نیازمند توجیه بیشتری برای کمک به اجرای صحیح این طرح دانست.
خسروپناه با اشاره به شکل‌گیری برخی رشته های دانشگاهی در تعدادی از مناطق کشور که نیازی به این رشته ها نداشته اند، یکی از اقدامات بسیار خوب وزارت علوم را حذف برخی رشته‌ها از برخی مناطق کشور بوده است که جزو نیازهای آن مناطق نبوده است و در عین حال اضافه کردن برخی رشته محل‌ها متناسب با زیست بوم مناطق کشور بوده است.
خسروپناه یکی از اهداف اصلی طرح آمایش آموزش عالی کشور تبدیل مراکز علمی آموزش و پژوهش محور به مراکز آموزشی، پژوهشی و مهارت محور کارآمد به منظور رفع مسائل مختلف مناطق مختلف کشور عنوان کرد و تاکید کرد: این مهم تنها بدنبال اجرای مناسب طرح آمایش سرزمینی و تجمیع دانشگاه ها اتفاق خواهد افتاد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص علت تصمیم این شورا برای ایجاد تغییرات در سند نقشه جامع علمی کشور نیز با اشاره به گذشت حدود ۱۳ سال از عمر این ستاد، تغییرات لحظه به لحظه تحولات در حوزه علم وفناوری را در دنیای فعلی دلیل اصلی این تصمیم شورا عنوان کرد.
حجت الاسلام خسروپناه افزود: به‌عنوان مثال امروزه هنگامی که بحث بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و هوش مصنوعی در جریان است به یکباره می بینیم تغییرات علم در این حوزه ها ارتقاء یافته و بحث بیوتکنولوژی کوانتومی یا هوش مصنوعی کوانتومی مطرح می شود چراکه علم لحظه به لحظه در حال تکامل است.
وی تاکید کرد: به هرحال عمر ۱۰ ساله برای نقشه جامع علمی کشور با توجه به تغییرات لحظه به لحظه علوم به طورحتم برای کشور معقول و منطقی نیست. هرچند حالا که ۱۳ سال از عمر این نقشه گذشته است و البته موفقیت ها و دستاوردهای خوبی هم داشته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه، حدود ۶۰ درصد از نقشه جامع علمی کشور عملیاتی شده است در عین حال تاکید کرد: این نقشه درحال حاضر نیازمند تغییر و به روز رسانی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه، اعضای این شورا به ویژه ستاد علم و فناوری شورا مدت‌ها است به این نتیجه رسیده‌اند که این سند نقشه جامع علمی کشور نیازمند تغییر و به روز رسانی است، گفت: البته کمیته ای نیز برای پیگیری موضوع شکل گرفته و گزارش هایی در خصوص تغییرات ابعاد مختلف آن نیز تهیه شده است.
خسروپناه با بیان اینکه، تحولات علوم در دنیای امروز در حوزه های مختلف علوم پایه، علوم انسانی، علوم مهندسی وعلوم پزشکی اتفاق افتاده است تاکید کرد: در هر چهاردسته علوم باید نقشه جامع علمی کشور تکامل پیدا کند.
وی اضافه کرد: ضمن اینکه علوم اسلامی نیز بخش دیگری از علوم است که در دانشگاه ها آموزش داده می شود و این حوزه نیز نیازمند تحول است. از گذشته همین رشته های علوم قرآن و حدیث و الهیات بوده است اما امروز نیازهای دیگری مطرح است که باید علوم اسلامی که در دانشگاه تدریس می شود رویکرد تکاملی پیدا کند.
وی گفت: کمیته به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور در حال حاضر مشغول به کار است و امیدواریم با مشارکت حداکثری اعضای هیات علمی بتوانیم این نقشه را به روز رسانی کنیم تا در شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دقیقی از این نقشه ارائه کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین مشارکت همه اعضاء هیات علمی و نخبگان در مناطق مختلف کشور به منظور به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور را ضروری دانست.
حجت الاسلام خسروپناه افزود: به همین دلیل به هر استانی که سفر می کنیم در جلسه با هیات رییسه دانشگاه‌های مختلف از آنها درخواست می‌کنیم هیات اندیشه‌ورز علم و فناوری استانی با مرکزیت دانشگاه مادر شکل گیرد و در تدوین این نقشه و بروز رسانی آن متناسب با نیازهای امروز جامعه و آینده‌نگری سال‌های آینده به شورا کمک کنند.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=9886

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران خبر دانشگاه دخانيات درمان رهبر رگبار و رعد و برق سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی هشدار هواشناسی ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد