• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
0

۴محصولی ایرانی ایمن با قابلیت استخوان‌سازی

  • کد خبر : 22017
  • 20 اسفند 1402 - 10:11
۴محصولی ایرانی ایمن با قابلیت استخوان‌سازی
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به طراحی 4 محصول ایمن با قابلیت استخوان‌سازی شده‌اند؛ محصولات زیست سازگاری که در مقیاس نانو ساخته شده‌اند و خطر عفونت و ایمنی‌زایی ندارند.

شیما توکل، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار بانگ خبر درباره این محصولات گفت: اولین محصول شرکت ما نمیمتیک پپتید نانوفایبرز نام دارد و از نانوفیبرهای پپتیدی خودآرا تشکیل شده است. در این محصول دو جزء معدنی و آلی( کلاژن و اسید هیالورونیک) در مقیاس نانو بکار برده شده است که خاصیت استخوان سازی دارند.

این دکترای نانو تکنولوژی پزشکی افزود: این محصول به عنوان یک داربست استخوان‌ساز عمل می‌کند و به صورت مایع است و هنگامی که در بدن قرار می‌گیرد به صورت ژل خیلی رقیق در می‌آید و تمامی خلل و فرج شکستگی‌ها را پر می‌کند؛ این داربست استخوانی، قابلیت زنده‌مانی بیولوژیکی را افزایش می‌دهد و در بیمارانی با استخوان‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود. این محصول را می‌توان با سایر مواد مانند آلوگرافت‌ها و سرامیک‌ها ترکیب کرد تا پتانسیل‌ استخوان‌سازی و رگ‌زایی آلوگرافت، زئوگرافت یا آلوپلاستیک را تقویت کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تفاوت این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی اشاره کرد و در این خصوص اظهارکرد: در حال حاضر تمامی محصولات موجود در دنیا از پلیمرهای سلولزی یا پلیمرهای با منشا انسانی و حیوانی استفاده شده‌اند که خطر عفونت و ایمنی زایی دارند اما این محصول به خودی خود قابلیت استخوان‌سازی دارد و در فرایند ساخت آن نیز از پلیمرهای سلولزی یا پلیمرهای با منشا انسانی و حیوانی استفاده نشده است. همچنین این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی فرایند استخوان‌سازی را در مدت زمان کوتاه‌تر تسهیل می‌کند؛ به عنوان مثال فرایند استخوان‌سازی پودرهای سرامیکی کلسیم فسفات که از نمونه‌های انسانی گرفته شده است ۶ ماه زمان می‌برد اما طبق داده‌های بالینی، این محصول طی دو ماه و نیم استخوان سازی می‌کند.

به گفته وی، این محصول پس از ۱۴ سال تحقیق و توسعه امسال وارد بازار می‌شود و اکنون ISO 10993 را دریافت کرده و ثبت اختراع آمریکا را نیز دارد.

توکل یادآورشد: محصول دیگر این شرکت، پودر نانوبن متورم شونده نام دارد که از نانو هیدروکسی آپاتیت، تری کلسیم فسفاتو جز متورم کننده تشکیل شده است؛ هنگامی که ” نمیمتیک پودر نانوبن متورم شونده” با استخوان تماس می‌یابد، شکاف‌ها را پر می‌کند و در مدت کوتاهی بازسازی استخوان را تقویت می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: این محصول زیست سازگار و زیست تخریب پذیر است که تاکنون هیچ محصول سرامیکی متورم شونده‌ای در دنیا مشابه آن به وجود نیامده است.

وی به کاربردها و ویژگی‌های این محصول اشاره کرد و افزود: این محصول برای جراحی‌های فیوژن ستون فقرات، بهبود شکستگی استخوان، اصلاح ناهنجاری‌های استخوانی، حفظ ساکت دندانی، ایمپلنت دندان، ترمیم ریج دندانی، لیفت سینوس، بازسازی جمجمه و ….کاربرد دارد. این ماده رادیولوسنت (پرتوگذر) است و ضمن استخوان‌سازی نیاز بیمار برای پر کردن نقص استخوانی از محصول استخوان ساز کمتر می‌کند؛ این محصول در حجم مساوی نسبت به آلوگرفت‌های بازار ۱۷ درصد و نسبت به محصولات سنتزی ۳۶ درصد افزایش حجم دارد.

این دکترای نانو تکنولوژی پزشکی ادامه داد: محصول بعدی این شرکت نمیتیک نانوبن است؛ نخستین محصول تجاری سنتزی استخوان‌ساز استئواینداکتیو جهان که در آن دو فاز معدنی و آلی در مقیاس نانو قرار دارند. فاز آلی و معدنی آن از ساختارهای استخوان طبیعی تقلید می‌کند.

وی درباره مشخصات این محصول اظهارکرد: این محصول یک داربست استخوان‌ساز حاوی نانو سرامیک و نانو فیبرهای پپتیدی خودآرای رگ‌زا، ضدالتهاب و استخوان‌ساز است. این محصول ترمیم قوی استخوان را از طریق نانوسرامیک‌ها و موتیف‌های بیولوژیک موجود در نانوفیبرهای پپتیدی خودآرا افزایش می‌دهد. یک داربست استخوان‌ساز زیست سازگار و زیست تخریب پذیر است که منجر به تسریع استخوان‌سازی شده و در بیماران با استخوان‌های آسیب‌دیده، استفاده می‌شود.

توکل عنوان کرد: محصول چهارم این مجموعه نمیتیک نانوبن پلاس(آلوپلاستیک استخوان ساز استئواینداکتیو) نام دارد. این محصول هم در دو فاز معدنی و آلی در مقیاس نانو ساخته است؛ فاز آلی و معدنی این محصول از ساختارهای استخوان طبیعی تقلید می‌کند.

وی در پایان گفت: این محصول نیز برای سینوس لیفت، حفظ ساکت دندانی، افزایش ریج دندانی، بهبود شکستگی استخوان، ایمپلنت دندان، بازسازی جمجمه صورت، جراحی های فیوژن ستون فقرات، پر کردن حفره های استخوانی و نقص در جراحی های ارتوپدی، تقویت حمایت از استخوان در جراحی‌های تعویض مفصل، اصلاح ناهنجاری‌های استخوانی، تقویت استخوان در روش همجوشی ستون فقرات و…. کاربرد دارد.

گفت و گو از: فرزانه صدقی

 

 

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=22017

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارشاد