• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

میراحمدی: چالش عبور زائران از مرزها را برطرف کردیم/توانستیم رضایت اکثریت را بدست آوریم

  • کد خبر : 11657
  • 22 شهریور 1402 - 19:33
میراحمدی: چالش عبور زائران از مرزها را برطرف کردیم/توانستیم رضایت اکثریت را بدست آوریم
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: همواره عبور از مرزها با دغدغه و سختی بود چون ورود زائران به پایانه های مرزی ما مشکلی نداشت اما ما چالش عبور زائرین از مرزها را امسال برطرف کردیم.

بانگ خبر،  سیدمجید میر احمدی در نشست خبری عصر امروز درباره سفر اربعین، اظهار کرد: وجه تمایز مراسم اربعین امسال با سالیان گذشته این بود که سطح همکاری های دولت و وزیر کشور عراق افزایش یافت که این همکاری جای تشکر دارد. نتیجه این همکاری تشکیل قرارگاه های عملیات مشترک اربعین بین ایران و عراق در سطح ملی و استانی بود. این قرارگاه ها نقش مهمی در رضایتمندی زائرین داشت.

وی ادامه داد: ما چالش عبور زائرین از مرزها را امسال برطرف کردیم. همواره عبور از مرزها با دغدغه و سختی بود چون ورود زائران به پایانه های مرزی ما مشکلی نداشت اما ورود به داخل عراق مشکلات زیادی ایجاد می کرد و زوار ساعت ها پشت مرزها معطل می ماندند ولی امسال چنین مشکلی وجود نداشت. درب های خروجی مرزها را افزایش دادیم. مرز مهران را از ۲ در به ۵ در افزایش دادیم. گیت های عراق هم افزایش یافت. در مهران گیت های عراقی از ۳۰ به ۱۱۲ گیت افزایش یافت.

میراحمدی ادامه داد: امسال طرح سجاد را اجرا کردیم؛ در این طرح، پلیس گذرنامه پس از گذر زائر اطلاعات را ثبت می کند ما به عراق گفتیم اطلاعات را برخط به شما ارسال می کنیم و شما نظارت کنید و دیگر نیاز به ثبت این اطلاعات از اول نباشد که عراق موافقت کرد و سرعت جابجایی زوار افزایش یافت. امسال براحتی از مرز مهران تا ۴۰۰ هزار نفر بدون تراکم در ۲۴ ساعت می توانستند عبور کنند. سال گذشته دولت عراق عبور زوار پاکستانی را از مرز هوایی ممکن کرده بود اما امسال موافقت شد که آنها از  مرزهای زمینی عبور کنند و ۱۵۰ هزار زوار  پاکستانی و افغانستانی از مرز ما عبور کردند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین با بیان اینکه امسال گره های ترافیکی به دلیل سرمایه گذاری های اساسی وزارت راه کاهش یافت، گفت: متوسط عبور از ۱۵ ساعت به ۲۰ دقیقه کاهش یافت.

میراحمدی خاطرنشان کرد: با مدیریت جهادی و انقلابی بیش از ۴۵۰۰ متر سایبان و مه‌پاش تهیه کردیم و مساله گرمای بالای ۴۷ درجه به خوبی مدیریت شد و هیچ گونه مشکلی برای گرمازدگی که منجر به فوت شود به وجود نیامد. بیش از ۱۵۰ میلیون بطری آب معدنی و بیش‌ از ۱ میلیون و ۲۰۰ قطعه یخ تهیه کردیم. کمبود آب آشامیدنی بهداشتی و خنک وجود نداشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به تلاش شبانه روزی استانداران و فرمانداران و فرماندهان نظامی و انتظامی استان های مرزی برای برگزاری مراسم اربعین، تصریح کرد: در سال گذشته کمبود و گرانی وسایل نقلیه وجود داشت ما با عراق قرارگاه مشترک حمل و نقل تشکیل دادیم. طرف عراقی متعهد به تامین خودرو و کنترل قیمت خودروهای شخصی شد که این موضوع به خوبی مدیریت شد و خودروی لازم تهیه شد که باید بابت این موضوع از مقامات عراقی تشکر کرد. با هماهنگی عراق، امسال ۷۰۰ اتوبوس در عراق به کار گرفتیم. عراق اسکورت پلیس برای اتوبوس های ما آماده کرده بودند.

وی ادامه داد: ما تاکید کردیم زوار از خودروهای شخصی استفاده کنند که برای بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو پارکینگ مناسب تهیه کردیم که ۱ میلیون و ۱۲۰ هزار خودرو از این پارکینگ ها استفاده کردند. ۲۵ درصد خودروی شخصی بیشتر از سال قبل استفاده شد. بیش از هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون از سوی نیروهای مسلح و وزارت نفت پای کار آمدند و برای اولین بار کسی منتظر بلیت نماند. میزان ماندگاری زوار در برگشت برای سوارشدن بر اتوبوس از ۲۰ ساعت هم عبور می کرد که امسال این زمان کمتر از ۳۰ دقیقه بود که این یک رکورد تاریخی است. البته ظهر روز اربعین ازدحام جمعیت در مرز مهران داشتیم که مدت ماندگاری را بین ۲ تا ۲/۵ ساعت افزایش داد که البته این مساله هم به سرعت رفع شد.

میراحمدی با اشاره به مشکلات صدور  گذرنامه در سال های گذشته، گفت: تهیه گذرنامه ویژه اربعین با قیمت یک دهم گذرنامه بین المللی و تمدید گذرنامه هایی که زیر ۶ ماه اعتبار دارند از برنامه های ما بود که اجرایی شد. نزدیک به ۵۰ درصد زوار موفق به دریافت گذرنامه ویژه اربعین شدند و دیگر صف طولانی برای دریافت گذرنامه وجود نداشت. خدمات بیمه هم قابل قبول بود و سطح امکانات آن ارتقا یافت. ۷۰ درصد زوار خود را بیمه کردند. درخواست کردیم آمبولانس ها و بالگردهای هلال احمر ما وارد عراق شوند و تردد داشته باشند که عراق موافقت کرد. طرف عراقی همچنین موافقت کرد پزشکان ما در عراق فعال شوند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور افزود: موکب های ما بسیار سهل از مرزها عبور کردند در حالیکه در سال قبل مشکل وجود داشت و مواد غذایی آنها فاسد شد. امسال مرزها و روزهای عبور مواکب را مشخص کردیم و همه مواکب براحتی از مرز عبور کردند.

وی همچنین گفت: بیش از ۴ میلیون زائر از مرزها با کمترین تلفات در ۲۰ روز عبور کردند. تعداد زوار ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شد اما تلفات کاهش یافت. البته مشکلاتی هم وجود داشت از جمله  تصادف خودروهای شخصی طرف عراقی از  مشکلات ما بود که حتما باید برای اصلاح این روند با طرف عراقی هماهنگی کنیم. سامانه سماح هم دچار مشکلات فنی شد که باید این مشکل را هم رفع کنیم. ما توانستیم رضایت اکثریت زوار را بدست آوریم.

میراحمدی افزود: با طرف عراقی هماهنگ کرده بودیم که افرادی که از کشور ما به هر دلیل در عراق بازداشت می شوند، تحویل پلیس ما شوند و پلیس آنها را تحویل مراجع قضایی دهند که طرف عراقی همکاری لازم را داشت. مجموع فوتی ها ۱۲۰ نفر بود.

رئیس ستاد اربعین تاکید کرد: با ایرلاین های متخلف برخورد می شود و پول اضافه به زوار بازگردانده می شود البته کمتر موردی داشتیم که ایرلاین ها تخلف کرده باشند مگر مواردی از دلال ها که بلیت را گران فروختند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۳ هزار و ۲۴۷ موکب مردمی از کشورمان با شرایط قابل قبول وجود داشت که بیش از ۲۰ میلیون اسکان انفرادی را در ۲۰ روز  فراهم کردند. ۱۰۶ میلیون پرس غذا توسط موکب های مردمی به زوار ارائه شد. موکب داران عراقی هم به خوبی از زوار استقبال کردند. باید از مهمان نوازی و توجه مردم عراق تشکر کنیم. زوار ما هم باید به فرهنگ سفر اربعین توجه کرده و مدت این سفر را کوتاه کنند تا خدمات بهتری به زوار ارائه شود.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=11657

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران جریمه رانندگی خبر دانشگاه درمان رهبر سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر کمیته امداد امام خمینی
ارشاد