• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3
معاون وزارت بهداشت اعلام کرد

ساخت اَبربیمارستان‌ها برای اولین‌بار در دولت سیزدهم/تحویل ۷۰۰۰ تخت بیمارستانی دیگر تا پایان سال

  • کد خبر : 10681
  • 04 شهریور 1402 - 18:02
ساخت اَبربیمارستان‌ها برای اولین‌بار در دولت سیزدهم/تحویل ۷۰۰۰ تخت بیمارستانی دیگر تا پایان سال
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه افتتاح چند اَبَر بیمارستان را طی دو سال گذشته شاهد بودیم و پس از انقلاب اولین بیمارستان‌های ۱۰۰۰ تخت‌خوابی در این دولت ساخته شد، گفت: بین ۸ تا ۱۰ بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی دیگر نیز در دست ساخت، طراحی و تامین مالی است.

بانگ خبر، دکتر بهروز رحیمی در نشست خبری روایت سلامت در دولت مردمی، گفت: سیاست ما توزیع متوازن در نظام سلامت بدون حاشیه است. یکی از اتفاقات مثبت، توسعه زیرساخت منابع فیزیکی در نظام سلامت بود که در حوزه بهداشت، درمان و آموزش انجام شد. افتتاح چند اَبَر بیمارستان را طی دو سال گذشته شاهد بودیم که کاری بسیار سنگین بود و ما هم تجربه ساخت آن را نداشتیم و پس از انقلاب اولین بیمارستان‌های ۱۰۰۰ تخت‌خوابی در این دولت ساخته شد.

وی افزود: در این مدت بیش از ۱۵ هزار تحت بیمارستانی تحویل داده شد و کل تخت‌های ما ۱۵۰ هزار تخت است. جریان خدمت با افتتاح کلان بیمارستان غدیر و مهدی(عج) ادامه دارد. ان‌شاءالله تا پایان سال قرار است ۷۰۰۰ تخت بیمارستانی دیگر تحویل دهیم و سر جمع تا پایان امسال ۲۲ هزار تخت بیمارستانی را تحویل خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه تخت‌های بیمارستانی به زیرساخت‌های دیگری از جمله نیروی انسانی نیاز دارد، بیان کرد: کار مهم برای ما اکنون توجه به حوزه بهداشت است. در این بخش تفاهم نامه ۴۰۴۰ را داریم؛ به شکلی که ذیل این طرح، ۴۰۴۰ پروژه بهداشتی شامل مراکز آموزش بهورزی، مراکز خدمات جامع سلامت شهری، مراکز جامع خدمات روستایی، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت، آزمایشگاه مرکزی، زیست پزشک و… ساخته و افتتاح می‌شوند. از این ۴۰۴۰ پروژه تاکنون به لطف خداوند نزدیک به ۱۶۶۰ پروژه تعیین تکلیف و تحویل داده شده است و ۳۴۰ پروژه هم همین روزها افتتاح می‌شود.

رحیمی ادامه داد: چندین سال از حوزه بهداشت غافل بودیم و باید به زیرساخت‌های آن توجه کافی کنیم. در این زمینه جذب ۲۰۰۰ بهورز از اقدامات مثبت بود.

وی افزود: بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار مترمربع در حوزه بهداشت در دست ساخت است و تا پایان هفته دولت سال آتی کل ۴۰۴۰ پروژه بهداشتی را تحویل می‌دهیم. در حوزه درمان ۷۹ پروژه مهم بیمارستانی دیگر داریم و بین ۸ تا ۱۰ بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی هم در دست ساخت، طراحی و تامین مالی است. در آینده اداره بیمارستان‌ها می‌خواهیم مدیریت واحد بیمارستانی را برقرار کنیم تا مشکل ضریب اشغال تخت‌ها برطرف شود.

رحیمی ادامه داد: در حوزه آموزش حدود ۱۱۵ مرکز آموزشی، کمک آموزشی و رفاهی تحویل دادیم که از جمله آن می‌توان به دانشکده پیراپزشکی تربت حیدریه، دانشکده پزشکی و دندانپزشکی بوشهر، خوابگاه شهید حججی اصفهان، خوابگاه شهرهای ساوه و زنجان و … اشاره کرد. در آینده نزدیک نیز قرار است پروژه‌ای در استان البرز به بهره‌برداری برسد که شاید نظام آموزشی در این استان را متحول کند. تا پایان سال جاری ۵۳ پروژه آموزشی و کمک آموزشی را با ۳۱۰هزار متر مربع تحویل می‌دهیم.

وی به سفرهای استانی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این سفرها ارزشمند بود زیرا کار مطالعاتی و کارشناسی سنگینی قبل از سفر برای آن انجام می‌شد و ۳۸۸ مصوبه خوب در سفرها داشتیم و یکی از الگوهای ما این است که پروژه‌هایی که در دل سفر قرار می‌گیرد را به اتمام برسانیم. ۳۵ پروژه را با استفاده از همین ظرفیت پیش بردیم و به نوعی ۳۸۸ هزار متر مربع بنا را در این مسیر افتتاح کنیم. اعتباراتی که در این سفرها انجام می‌شود ۳۸ درصد در سازمان برنامه داریم که نسبت به دوره چهارساله خود عدد خوب و امیدوارکننده‌ای است که تکالیف ستاد وزارت و دانشگاه‌های علوم پزشکی از عدد ۵۰ درصد عبور کرده است که برای کمتر از ۲ سالی که از عمر این سفرها می‌گذرد، عدد بسیار خوبی است.

رحیمی افزود: یکی از اقدامات مهم توجه به سرمایه انسانی است. به دلیل شرایط خاصی که داریم حفظ و نگه‌داشت نیروها اهمیت ویژه دارد. با استفاده از ظرفیت تبدیل وضعیت جامعه ایثارگری قریب ۷۰ هزار نفر از همکارانی که شامل این قانون می‌شدند، تبدیل وضعیت شدند و امیدواریم با طرح ساماندهی کارکنان دولت که دو سال است در مجلس روی آن کار می‌شود، بتوانیم این باب نیروهای شرکتی و قراردادهای نامتعارف را در نظام سلامت را ببندیم؛ چون برای همه دغدغه ایجاد می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت تاکید کرد: مجوز استخدام ۲۵ هزار نفر نیرو از اقدامات خوبی بود که انجام شد که برای بهداشت،‌ درمان و… خواهد بود. مدیریت کردیم که سهم بهداشت و فوریت پزشکی افزایش یابد تا کمبود نیروها جبران شود. اخیرا نیز پیشنهادی به سازمان اداری استخدامی دادیم که آن هم اصلاح محاسبه اضافه کار بود چون قیمت‌های اضافه کار بر اساس شرایطی که حساب می‌شود ناچیز است و امیدواریم این پیشنهاد پذیرفته شود تا میزان خروج این سرمایه انسانی از کشور را کاهش دهیم.

وی افزود: ۲۰ هزار نفر ساعت آموزش مدیران ارشد نظام سلامت را با استفاده از ظرفیت مرکز تحول داشتیم و حتی ذیل گروه G۵ آموزش مدیران سلامت کشورهای دیگر را هم در دستور کار قرار دادیم.

رحیمی تاکید کرد: شاخص‌های بهره‌وری در کشور قابل دفاع نیست و باید تلاش کنیم که سهم بهره‌وری افزایش یابد و در این زمینه بازنگری برخی آیین‌نامه‌ها در دستور کار قرار گرفت. از سال ۹۲ به بعد چارت وزارت بهداشت تغییر نداشته است که در آینده نزدیک بازنگری خواهد شد. باید مدل‌های ارائه خدمت در نظام سلامت تغییرات اساسی و کاربردی داشته باشد.

وی به موضوع شفافیت مالی در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: مرکز بودجه وزارت بهداشت پایش و ارزیابی همه دانشگاه‌ها را انجام داد و نقاطی برای اصلاح فرایندها پیدا کردیم و تلاش کردیم از خطاها و بحران‌های مالی جلوگیری کنیم. بیش از ۷۰ حوزه مختلف غیر از وزارت بهداشت در حال کار در نظام سلامت هستند و باید با شرکای خود هم افزایی کنیم. سال قبل یکی از کارهای خوبی که انجام شد پایدار شدن یک درصد مالیات سلامت و یک درصد ارزش افزوده بود که از سال قبل بهتر پرداخت می‌شود و مشکلات حوزه بهداشت را کاهش داده است. امیدواریم با تامین پایدار منابع دیگر بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

معاون وزارت بهداشت افزود: برنامه دیگری با سازمان بهداشت جهانی در دست کار داریم که دیده‌بانی نظام سلامت از زاویه منابع انسانی است؛ چون مشکل تامین منابع انسانی و انتقال افراد برجسته بین کشورها دغدغه همه است و انتقال دارایی بین کشورها اتفاق می‌افتد و در اجلاسیه سازمان بهداشت جهانی که فروردین ماه تشکیل شد یکی از موضوعات اساسی همین است.

رحیمی تاکید کرد: بیش از ۶۱ سفر استانی انجام شده است و قریب به ۲۰۰ شهر و شهرستان در کشور مورد بازدید قرار گرفته است و امیدواریم در این بازدیدها مشکلات را بهتر درک کنیم. روز قبل هم از مناطق مرزی بازدید داشتیم و شاهد هستیم که حوزه بهداشت درحال ارائه خدمات است تا زائرین اربعین با آرامش و سلامت به زیارت بروند.

وی افزود: ۲۳۹ پروژه بیماستانی با بیش از ۶۰ هزار تخت درمانی در وزارت بهداشت در دست ساخت داریم و این برنامه آتی ما است و اولویت ما هم بسته به نیاز منطقه است. از ابتدای کار در تهران ۹۶۳۶ تخت بیماستانی را در دست ساخت قرار دادیم که بیش از ۳۰۰۰ تخت آن تحویل داده شد. از طرفی برخی پروژه‌ها مانند بیمارستان ۳۳۰ تخت‌خوابی شهریار بعد از نزدیک ۳۰ سال به بالای ۹۸ درصد پیشرفت رسیده است و در چندماه آینده افتتاح خواهد شد. توجه ما در نظام سلامت به یک اندازه به تمام نقاط کشور است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درخصوص تکمیل زیرساخت‌های الکترونیک سازی ارائه خدمات سلامت، گفت: هرچقدر بتوانیم سطح ارائه خدمات را با استفاده از هوش مصنوعی ارتقا دهیم سهم هزینه‌ها کاهش یافته و در عین حال دسترسی افزایش می‌یابد.

او تاکید کرد: سهم بیکاری در نظام سلامت بسیار پایین است. در ایام کرونا مجوز تمدید طرح همکاران ما در نظام سلامت ارائه شد و عزیزان ما مردانه ایستادند و در کرونا خدمت کردند. بیش از ۳۵۰ شهید مدافع سلامت داشتیم و حتی اطرافیان پزشکان و کادر درمان هم در خطر بودند. الان دیدگاه ما این است که تمام همکاران شاغل در زمان کرونا باید همچنان در ادامه مسیر در کنار ما باشند و سهمیه برای این عزیزان درنظر گرفته شده است. برآوردهای ما نشان می‌دهد اکثر این عزیزان بعد از برگزاری آزمون بعید است همچنان بیکار بمانند.

وی افزود: خدماتی که در نظام سلامت ارائه می‌شود تعرفه منطقی ندارد همیشه تورم نظام سلامت از تورم جامعه بالاتر است و به همین دلیل است که میزان انباشت بدهی‌ها در نظام سلامت بیشتر است. یکی از موضوعات مهم برای ما در اولویت قرار گرفتن پرداخت‌های پرسنلی است. بدهی کارانه ما تا ۱۸ ماه بود که اکنون به کمتر از ۸ ماه رسیده است هرچند که همین عدد هم خوب نیست ولی تلاش خود را کردیم که عمق بدهی کارانه‌ها کاهش یابد. اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هم در این دوره آغاز شد و با ورود به سرانه سلامت مشکلات کمتر می‌شود. طی روزهای آتی هم دستورالعملی از سوی وزیر بهداشت برای اصلاح اشکالات قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ابلاغ خواهد شد.

 

رحیمی ادامه داد: رویکرد دولت سیزدهم به طور کلی اتمام و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بهداشتی و درمانی است. این موضوع همواره دغدغه‌ای در وزارت بهداشت بوده است و تعیین تکلیف این پروژه‌ها را در دستور کار قرار دادیم. منابع این کار هم از سفرهای استانی، منابع یک درصد ارزش افزوده، منابع اختصاصی و بودجه سنواتی و ترکیبی تامین می‌شود.

وی افزود: بخشی از کار ما نوسازی ناوگان بیمارستانی است؛ به شکلی که بیمارستان جایگزین در کنار بیمارستان قدیمی بسازیم؛ البته بحث بهسازی تاسیسات بیمارستانی از امسال در دستور کار ما قرار گرفته است و قرار است تاسیسات زیربنایی ۵۰۰ بیمارستان را با همکاری سازمان برنامه و بودجه بهسازی کنیم. این کار را در قالب تفاهم‌نامه «۵۰۵۰» می‌شناسیم که ۵۰ درصد از منابع آن را وزارت بهداشت و ۵۰ درصد دیگر را دانشگاه‌ها تامین خواهند کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت،‌ گفت: با پلکان‌هایی که در پرداخت پرسنل بویژه جامعه پزشکی صورت گرفته، در حق همکاران و مردم ظلم شده است. در خیلی از مناطق برای عملکرد پزشکان سقف گذاشته شده و فرد بعد از مدتی به سقف می‌رسید و اجازه کار نداشت؛ درحالیکه مردم به خدمت نیاز داشتند. ۲ کار خوب امسال حذف سقف پرداختی به همکاران بود، ما در وزارت بهداشت اصلا چیزی تحت عنوان حقوق نجومی نداریم و ذیل قانون بودجه عمل می‌کنیم. سود این کار به مردم می‌رسد چون سطح ارائه خدمات افزایش می‌یابد. البته به طور کلی سقف دریافتی همکاران ما نسبت به سایر کشورها کمتر است و این موضوع پنهان شدنی نیست.

رحیمی در خاتمه در مورد بودجه اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز گفت: ما اعتقاد داریم که منابع مالی جوانی جمعیت هنوز به وزارت بهداشت تخصیص نیافته است و این درحالی است که ما تمام وظیفه خود را انجام داده‌ایم ولی منابع را از داخل وزارت بهداشت تامین کردیم.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=10681

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارشاد