بانگ خبر، به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا و به نقل از ایبنا، با ورود یادداشت تفاهم اسلام‌آباد به مرحله اجرا و آغاز نخستین دور مذاکرات در سوئیس، یکی از مهم‌ترین بندهای این توافق یعنی آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران در خارج از کشور در کانون توجه قرار گرفته است.

حضور رئیس کل بانک مرکزی ایران در نشست مشترک با مقام‌های قطری و امضای تفاهم‌نامه اجرایی آزادسازی این منابع، از منظر اقتصادی حامل یک پیام روشن است؛ بخشی از دارایی‌های ارزی ایران که طی سال‌های گذشته در بانک‌های خارجی مسدود شده بود، در مسیر بازگشت به چرخه مالی کشور قرار گرفته است.

در همین زمینه، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، اعلام کرده است که با پیشرفت روند اجرای توافق، درآمدهای ارزی دولت افزایش یافته و توان بانک مرکزی برای تأمین نیازهای ارزی کشور از محل منابع مسدودشده تقویت خواهد شد. به گفته وی، بهبود شرایط منطقه‌ای و افزایش دسترسی به منابع ارزی می‌تواند به کاهش انتظارات تورمی نیز کمک کند.

با این حال، نحوه آزادسازی این منابع همچنان محل بحث برخی منتقدان توافق است در حالی که پیگیری‌ها نشان می‌دهد سازوکار آزادسازی دارایی‌ها بر اساس ترتیباتی طراحی شده که مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران بوده و در جریان مذاکرات فنی میان ایران و قطر نهایی شده است.

فارغ از مناقشات سیاسی پیرامون نحوه مصرف این منابع، بررسی سابقه شکل‌گیری دارایی‌های مسدودشده و جایگاه آنها در ترازنامه بانک مرکزی می‌تواند تصویر روشن‌تری از اهمیت این گشایش مالی و آثار احتمالی آن بر اقتصاد ایران ارائه دهد.

توافق امضا شده درباره دارایی های ایران چه می گوید؟

یکی از مهمترین بندهای تفاهم ایران و آمریکا بندی است که به دارایی‌ها و منابع مالی مسدود شده ایران اختصاص دارد که بر اساس این بند آمریکا متعهد شده است تمامی وجوه و دارایی‌های محدود یا مسدود شده جمهوری اسلامی ایران را در دسترس قرار دهد.

این بند حاصل تلاش‌ها و رایزنی های فشرده وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ایام جنگ ۴۰ روزه و دوره توقف آتش بس و میانجیگری قطری ها در این زمینه به علاوه همراهی برخی دیگر از کشورهای منطقه بوده که این دستاورد را برای ایران رقم زده است.

بر اساس این تفاهم که روسای جمهور ایران و آمریکا نیز آن را امضا کرده اند، این وجوه چه در حساب های اصلی نگهداری شوند و چه برای پرداخت به ذی نفع نهایی که توسط بانک مرکزی ایران تعیین می شود، باید به طور کامل قابل استفاده باشند و آمریکا متعهد شده است که تمامی تاییدیه ها و مجوزهای لازم را در این زمینه صادر کند.

مُهر آزادی بر دارایی‌های بانک مرکزی

برای درک بهتر ماهیت این منابع، باید به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی توجه کرد. همتی ۲۶ خردادماه اعلام کرد که در تدوین مفاد مربوط به آزادسازی دارایی‌ها، تمامی تجربیات گذشته مورد توجه قرار گرفته و سازوکارهای توافق به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان دسترسی و بهره‌برداری مؤثر از این منابع را فراهم کند.

وی تأکید کرد که منابع آزادشده جزو دارایی‌های بانک مرکزی محسوب می‌شوند و تصمیم‌گیری درباره نحوه مدیریت و بهره‌برداری از آنها در چارچوب اختیارات قانونی این نهاد انجام خواهد شد.

رقم منابع آزاد شده چقدر است؟

درباره میزان دارایی هایی که در قالب یادداشت تفاهم اسلام آباد آزادسازی می شود، نظر واحدی وجود ندارد و رسانه ها در هفته های اخیر گمانه زنی های متعددی درباره آنها داشته اند که حتی گاهی از رقم ۱۰۰ میلیارد دلار نیز فراتر رفته که البته ارقامی غیرواقعی است.

در مجموع از آنجا که چین، عراق، هند و کره جنوبی در بیش از یک دهه گذشته اصلی ترین شرکای تجاری ایران بوده اند، منابع اصلی ایران نیز در این کشورها مسدود شده است و سهم اندکی از آن به سایر کشورها همچون ژاپن یا کویت می رسد.

همچنین یادآوری این نکته ضروری است که بخشی از این دارایی ها به صورت اوراق قرضه نگهداری می شوند که بانک مرکزی از سود این اوراق برای مدیریت ارزی بهره می گیرد.

بر اساس برآوردهای بانک مرکزی مجموع دارایی های بلوکه ایران در سایر کشورها به حدود ۲۴ میلیارد دلار می رسد که البته بجز ارقامی است که در چین نگهداری می شود.
با یادداشت تفاهمی که بین روسای جمهور ایران و آمریکا امضا شده است، با در دسترس قرار گرفتن این منابع مالی بانک مرکزی امکان خرید کالاهای اساسی و تراکنش‌های مالی بشردوستانه را پیدا می کند و حتی تحریم‌های سازمان ملل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا نباید در مسیر این تراکنش‌های مالی اختلالی ایجاد کند.

By news

از دست ندید