• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4
رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور کنیا تاکید کرد

توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان بر بستر خانه فناوری و نوآوری ایران در کنیا/ افزایش حجم روابط تجاری ایران و کنیا با محوریت فناوری و نوآوری

  • کد خبر : 8651
  • 21 تیر 1402 - 18:25
توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان بر بستر خانه فناوری و نوآوری ایران در کنیا/ افزایش حجم روابط تجاری ایران و کنیا با محوریت فناوری و نوآوری
دکتر رئیسی پس از بازدید از خانه فناوری و نوآوری ایران در نایروبی با حضور در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور کنیا از توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان بر بستر این خانه فناوری و نوآوری و افزایش حجم تبادلات فناورانه دو کشور خبر داد.

بانگ خبر، به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به کنیا در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور این کشور، تاسیس خانه فناوری و نوآوری ایران در کنیا را ظرفیتی برای توسعه همکاری‌های فناورانه میان دو کشور به سطوح بالاتر دانست و اظهار داشت: همکاری‌های دو کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز می‌تواند در گسترش روابط فی‌مابین موثر باشد.

توسعه همکاری‌های فناورانه ایران با کشورهای قاره آفریقا

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در دانش و فناوری‌های پیشرفته، حوزه‌هایی چون مواد پتروشیمی، کشاورزی، شیلات و دارای تجربیات و دستاوردهای بسیار ارزشمندی است، خاطرنشان کرد: عرصه سلامت و تجهیزات پزشکی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که دو کشور می‌توانند در آن همکاری داشته باشند.

رئیسی با بیان اینکه آفریقا بازار بسیار خوبی برای محصولات ایرانی است، تصریح کرد: امروز کشورهای آفریقایی و کشور دوست‌مان کنیا تمایل زیادی به استفاده از محصولات ایرانی در بازارهای خود دارند. مسئولان کنیا زمینه‌های مناسب برای افزایش مراودات تجاری میان دو کشور را از قبل ایجاد کردند و با این سفر که نقطه عطفی در توسعه روابط فیمابین خواهد بود، بازار کالاها و خدمات ایرانی در کنیا و دیگر کشورهای شرق آفریقا روز به روز گسترش خواهد یافت.

رئیس جمهوربا استقبال و ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و کنیا خاطرنشان کرد: در رایزنی‌هایی که امروز با آقای رئیس جمهور داشتیم و در جلساتی که از صبح برگزار شده، دیدیم اراده دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی، علمی و فناوری، تجاری، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور است.

دکتر رئیسی همچنین با اشاره به تعامل تاریخی و زمینه‌های فرهنگی همکاری بین ایران و کشورهای قاره آفریقا از جمله کنیا، عنوان کرد: روابط ایران و کنیا دارای پیشینه تاریخی طولانی است و معتقدیم همکاری‌های میان دو کشور و نیز همکاری میان ایران با همه کشورهای قاره آفریقا می‌تواند روز به روز توسعه پیدا کند.

افزایش ۱۰برابری حجم همکاری‌های اقتصادی

رئیس‌جمهور، با بیان اینکه سطح فعلی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در شرایط قابل قبولی نیست، به هدف‌گذاری افزایش ۱۰ برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین در گام اول اشاره کرد و افزود: همچنان که در مدت کوتاهی توانستیم حجم روابط تجاری را به هشت برابر ارتقا دهیم، این امکان وجود دارد که با اراده دو طرف این حجم به ۲۰ و ۳۰ برابر و سطح قابل قبول برای دو کشور افزایش یابد.

دکتر رئیسی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مسئولان و دست‌اندرکاران دو کشور در زمینه ارتقای سطح روابط فیمابین و تبدیل آن به زمینه‌ای برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو طرف با جدیت تلاش کنند، گفت: دو کشور می‌توانند در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز همکاری‌های خوبی در زمینه دفاع از حقوق بشر، مبارزه با فساد، مبارزه با مواد مخدر و عرصه‌های مشابه با یکدیگر داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز هیچ مانعی پیش‌روی توسعه روابط دو کشور وجود ندارد و این بستر مناسبی برای گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف است، تصریح کرد: ضمن تشکر از مهمان‌نوازی رئیس جمهور و دولت کنیا، امیدوارم این سفر نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور و نیز همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی باشد و روابط فیمابین را به سطح قابل قبولی برسد.

ظرفیت‌های بالقوه کشورهای آفریقایی و توسعه تعاملات

رئیس جمهور، آفریقا را قاره ظرفیت‌ها توصیف و تصریح کرد: نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا نگاه به کشورهای دارای استعداد، ظرفیت، نیروهای انسانی با استعداد، ذخایر مادی و معنوی، منابع طبیعی و معدنی است.

دکتر رئیسی اضافه کرد: همچنین نگاه ما به کشور دوست‌مان کنیا، به عنوان کشوری سرشار از ظرفیت‌های متنوع است که تبادل آنها با ظرفیت‌های پرشمار و ایران می‌تواند به ارتقای سطح روابط بین دو کشور کمک کند.

وی اظهار داشت: ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدای عالیقدر جمهوری اسلامی ایران و به برکت راهنمایی‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با وجود همه تهدیدها و تحریم‌های دشمن توانسته در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری پیشرفت داشته باشد و امروز کشوری پیشرفته و فناور است و آمادگی دارد تجربیات خود را با کشور و مردم عزیز کنیا به اشتراک بگذارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه همکاری‌های ایران و کنیا منحصر و مختص دو کشور نخواهد بود، گفت: همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی همسایه بوده و از همکاری‌های گسترده‌ای برخوردار است، کنیا نیز ارتباطات گسترده‌ای با کشورهای شرق آفریقا دارد و لذا تقویت ارتباط دو کشور با یکدیگر زمینه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر منطقه‌ای نیز خواهد بود.

گفتنی است رئیس‌جمهوری کشورمان با همراهی دکتر روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در سفر به سه کشور آفریقایی از خانه فناوری و نوآوری ایران در کنیا بازدید کرد و با فعالان فناور مستقر، به گفت‌وگو نشست.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=8651

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران خبر دانشگاه دخانيات درمان رهبر رگبار و رعد و برق سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی هشدار هواشناسی ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد