• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3

چهـارشنبه سوری یا میدان جنگ!

  • کد خبر : 803
  • 22 اسفند 1400 - 15:47
چهـارشنبه سوری یا میدان جنگ!
چهارشنبه سوری یکی ازسنت های قدیمی ما ایرانیان است که در زمان های گذشته چهارشنبه آخرسال را در حد یک آتش بازی برگزار می شد وخانواده ها در یک ساعت معین، دور هم جمع می شدند و این شب را جشن می گرفتند. هدف از برگزاری چنین مراسمی پاکسازی محیط زندگی و برطرف کردن کدورت ها بود تا هنگام فرارسیدن عید باستانی نوروز با دلی پاک و به دوراز هرگونه کینه و خصومت شروع سال جدید را جشن بگیرند.

به گزارش بانگ خبر، ایرانیان آریایی از دیرباز به طبیعت و پدیده های طبیعی احترام ویژه ای گذاشته و همواره در حفظ و نگهداری آنها تلاش کردند. آتش نیز یکی از همین پدیده های طبیعی است که برای ایرانیان از احترام ویژه ای برخوردار بوده است و بیگانگان به دلیل بی اطلاع از فرهنگ غنی ایرانیان، ما را متهم به آتش پرستی کرده درحالی که هرگز چنین چیزی نبوده وما هیچ گاه آتش پرست نبودیم وبرعکس، اولین قومی که مدت ها پیش از اسلام به خدای یگانه اعتقاد داشتند ایرانیان بوده اند واین مدعا در سنگ نبشته ها و کتیبه ها یافت شده ودر آثار تاریخی به اثبات رسیده است.

برپایی آتش در مراسم چهارشنبه سوری
دلایل متعددی برای برپایی آتش در این شب مطرح شده که از آن جمله می توان به خانه تکانی ایرانیان در این ایام اشاره کرد که در آن تمام بوته های زاید و لوازم کهنه و قدیمی منزل را به آتش می کشیدند و از بین می بردند.
همچنین بعد از تحمل ماه ها فصل سرد و تاریک زمستان، با وزیدن نسیم بهاری اقدام به پاکسازی منازل کرده و بوته های زاید روییده در حیاط و باغچه را بیرون آورده و به همراه سایر لوازم مستعمل و ضایعات خانه خارج می کردند و چون فضای مناسبی برای جمع آوری آنها وجود نداشته است آتشی برمی افروختند و آنها را می سوزاندند و با گرما و نور حاصل از آتش همه جا را گرم و نورانی کرده و سرما و تاریکی زمستان را فراموش می کردند و به استقبال جشن بزرگ تری به نام عید باستانی نوروز می رفتند.

چهارشنبه سوری و خطرات پس از آن
متاسفانه در سال های اخیر مراسم سنتی و زیبای چهارشنبه آخر سال رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به میدان جنگ شده است، بازی های خطرناک با مواد محترقه و نارنجک های دست سازهر ساله حوادث جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
هر سال مواد محترقه جدیدی وارد بازار می شوند که قدرت انفجار آنها بیشتر از قبل بوده و در بسیاری از مواقع جهت افزایش قدرت انفجار در داخل آنها از خرده شیشه استفاده می شود که در زمان انفجار علاوه برتولید صداهای بسیارگوشخراش و آزاردهنده، آسیب های جدی به چشم و سایرنقاط بدن وارد می کنند.
درسال های اخیر افراد سودجونیزازهر فرصتی استفاده می کنند وبا فروش مواد منفجره و رساندن مواد خطرناک به جوانان نقش بسیار مهمی در ایجاد حوادث چهارشنبه آخر سال دارند، بنابراین پلیس باید به شناسایی و دستگیری این افراد اقدام کند و نهاد های متولی، برنامه ریز و سیاستگذارباید خوراک جایگزینی برای این شب جوانان و نوجوانان تهیه کنند؛ بنابراین جوانان می‌خواهند کاری کنند که تخلیه انرژی بشوند؛ اگر سیاست ها به سمتی نرود که انرژی جوانان را تخلیه کند حتما ما آسیب خواهیم دید.
نقش خانواده ها
باید گفت، خانواده ها می توانند نقش مهمی را در پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال ایفاء کنند، اما متاسفانه علاوه برجوانان و نوجوانان گاهی افراد بزرگسال نیزدرسطح شهردیده می شوند که به همراه بعضی از نوجوانان و جوانان به پرتاب بمب های دست ساز اقدام می کنند. اما در هر صورت خانواده ها باید کودکان و نوجـوانان خود را تشـویق کنند که از حوادث درک خوبی داشتـه باشند.
می‌طلبد خانواده‌ها در این روز‌ها بیشتر مراقب رفتار و پنهان‌کاری فرزندان خود باشند، چرا که همیشه حوادث چهارشنبه آخر سال با یک مصدومیت ساده ختم نمی‌شود گا‌ها دیده شده که با تبعات جبران‌ناپذیر همراه شده است.

گزارش از: لیلا الیاسی

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=803

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.