• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

ساعت و لحظه تحویل سال ۱۴۰۱

  • کد خبر : 798
  • 21 اسفند 1400 - 16:59
ساعت و لحظه تحویل سال ۱۴۰۱
مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران تحویل سال 1401 هجری خورشیدی به ساعت رسمی کشور ایران را اعلام کرد.

بانگ خبر، ساعت و لحظه تحویل سال جدید ایران دقیقا مقارن با لحظه رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری (برج فلکی حمل) است. یعنی لحظه تحویل سال جدید شمسی زمانیست که فاصله خورشید ازنقطه اعتدال بهاری صفر گردد.
سال ۱۴۰۱ چه حیوانی است؟
براساس طالع بینی چینی، هر سال نماد یک حیوان است و خصوصیات و طالع بینی متولدین سال‌های مختلف را با توجه به سالی که متولد می شوند ارائه می‌دهند. سوالی که این روزها زیاد پرسیده می شود اینست که لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ چه حیوانی است.
حیوان سال ۱۴۰۱ ببر است. ببر شخصیتی عصیانگر و شورشی دارد. او علیه قدرت های برتر طغیان می کند و سرکشی و نارضایتی با خونش در آمیخته است. ببر دوست دارد سردمدار باشد و همیشه اولین کسی است که شعار حرکت کردن می دهد. اما در کسب و کار، عشق و جنگ، احتیاط حکم می کند.
متولدین سال ببر در سال های ۱۴۰۱، ۱۳۸۹، ۱۳۷۷، ۱۳۶۵، ۱۳۵۳، ۱۳۴۱، ۱۳۲۹، ۱۳۱۷، ۱۳۰۵، ۱۲۹۳، ۱۲۸۱ بدنیا آمده اند. معمولا هر ۴ سال یک بار سال کبیسه می‌شود اما کبیسه‌های ۵ ساله هم در تقویم هجری خورشیدی وجود دارند. طول سال‌های کبیسه ۳۶۶ روز و ماه اسفند در این سال‌ها ۳۰ روزه است. سال ۱۴۰۱ کبیسه نیست و اسفند آن ۲۹ روز دارد.

رنگ سال ۱۴۰۱
شرکت پنتون، رنگ سال ۲۰۲۲ را رنگ آبی بنفش معرفی کرد. موسسین شرکت پنتون (برادران ملوین و جسی لیواین) برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ در شهرنیویورک به عنوان یک شرکت چاپ و نشر به نام M & J Levine Advertising فعالیت داشته است. پنتون تبلیغات بسیارزیادی را در مجلات مد نیویورک منتشرکرد که بعدها سبب شهرت وی شد. حتی بعداز این موضوع کالاهای بسیارزیادی با این برند وارد بازارشدند که مورداستقبال مردم نیز قرارگرفتند. ازجمله افتخارات پنتون این است که سیستم استانداردسازی رنگ آن در مراجع بین المللی رنگ ها International Colour Authority ICA نیز مورداستفاده قرارمی‌گیرد.
رنگ سال ۱۴۰۱ نیز آبی بنفش است و مردم می توانند برای آغاز سال جدید و عید نوروز ۱۴۰۱ از این رنگ برای رنگ لباس، کفش، کیف، رنگ مو و تم نوروزی خود استفاده کنند.

فلسفه سال تحویل
طبق روایت های افسانه ای، نوروز در زمان جمشید، پادشاه چهارم پیشدادی ایران ایجاد شده است. در اوستا که یکی از قدیمی ترین کتابهای ایران باستان است از فردی به نام جمشید یاد شده که از قدرت فره ایزدی برخوردار بوده است. جمشید با دستور اهورا مزدا شروع به مقابله با اهریمن می‌کند؛ چراکه اهریمن در آن زمان خسارات زیادی از جمله قحطی و خشک‌سالی به بار آورده بود. پس از آنکه جمشید، اهریمن را شکست می دهد، دوباره شادی و برکت به سرزمین ایران باز میگردد. مردم بعدها این روز را به نوروز یا روز نوین تغییر دادند و با کاشتن جو در تشت، این جشن باستانی را جاودانه کردند.

یا مُقلّبَ القلوبِ و الأبصار
ای دگرگون کننده ی قلب ها و چشم ها
یا مُدبِّرَ اللیلِ و النَّهار
ای گرداننده و تنظیم کننده ی روزها و شبها
یا مُحوِّلَ الحَولِ و الأحوال
ای تغییر دهنده ی حال انسان و طبیعت
حوِّل حالَنا إلى أحسنِ الحال
حال ما را به بهترین حال دگرگون فرما
گفتنی است؛ در سال جدید ۲۷ روز تعطیل رسمی داریم که دو روز آن به جمعه افتاده است. شنبه‌ بیشترین تعداد تعطیلی را به خود اختصاص داده‌ است و در طول سال سه تعطیلی دو روزه در اردیبهشت، خرداد و مرداد داریم.

هرکسی در چهارشنبه سوری مخل نظم و امنیت شود را بازداشت می‌کنیم

وی ادامه داد: در پایان اسفندماه چهارشنبه آخر سال را پیش‌رو داریم که البته با اقدامات پیشدستانه در برخورد با توزیع‌کنندگان مواد محترقه به ویژه محترقه غیرمجاز و مخرب، اقدامات ارزشمندی را انجام دادیم که ان‌شاءالله اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

رئیس پلیس پایتخت ضمن هشدار به کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند به ویژه تولیدکنندگان و فروشندگان مواد محترقه غیرمجاز که ممکن است بعضاً کشنده باشند و دارای صداهای مهیب هستند، گفت: این افراد منتظر برخورد قاطع و جدی پلیس باشند، پلیس با شدت با آنها برخورد می‌کند و در صورت دستگیر شدن تا پایان تعطیلات نوروز در اختیار پلیس خواهند بود و با هماهنگی‌هایی که با دستگاه قضائی انجام دادیم، با این افراد برخورد خواهد شد و هم خودشان و وسیله‌شان بازداشت می‌شوند.

سردار رحیمی خاطرنشان کرد: به این ترتیب برای چهارشنبه آخر سال تدارک ویژه‌ای دیده‌ایم و آماده‌باش کامل در تمام نقاط خواهیم شد و طبیعتاً با افرادی که رفتار خارج از عرف و ممنوعه انجام دهند، برخورد خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=798

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.