• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
5
عضو هیات مدیره و دبیر کمیته فنی انجمن علمی گفتاردرمانی ایران:

فقط ۱۰ درصد بیمارستان‌های کشور خدمات گفتاردرمانی دارند

  • کد خبر : 5805
  • 30 فروردین 1402 - 9:17
فقط ۱۰ درصد بیمارستان‌های کشور خدمات گفتاردرمانی دارند
صادق روشن دل عضو هیات مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایر ان، با اشاره به سابقه ۵۰ ساله رشته گفتاردرمانی در کشور، گفت: متأسفانه فقط ۱۰ درصد بیمارستان‌های کشور از ظرفیت خدمات گفتاردرمانی استفاده می‌کنند.

بانگ خبر؛به گزارش روابط عمومی انجمن علمی گتاردرمانی ایران، رئیس کمیته امور بین الملل انجمن علمی گفتاردرمانی ایران بر لزوم حضور و به کارگیری متخصصین گفتاردرمانی در بخش‌های بیمارستانی تاکید کرد و گفت: گفتاردرمانی (آسیب شناسی گفتار و زبان) یکی از رشته‌های علوم پزشکی در شاخه توانبخشی است که دانش آموختگان آن به غربالگری، ارزیابی، تشخیص و درمان انواع اختلالات ارتباطی، گفتار، زبان و بلع دهانی حلقی از نوزادی تا پیری می‌پردازند.

صادق روشن دل افزود: متأسفانه با وجود گذشت حدود ۵۰ سال از تأسیس رشته آسیب شناسی گفتار و زبان (گفتاردرمانی) در ایران، به کارگیری متخصصین این رشته در مراکز درمانی و بیمارستانی از میزان بسیار کمی برخوردار است به طوری که صرفاً حدود ۱۰ درصد از بیمارستان‌های سطح کشور از ظرفیت خدمات بالینی گفتاردرمانی در بخش‌های مختلف خود بهره می‌برند و این میزان فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی و بین المللی دارد.

روشن دل گفت: درصد قابل توجهی از بیماران بستری با تشخیص سکته و آسیب‌های مغزی در بخش‌های مراقبت ویژه و یا عمومی و یا نوزادان نارس به نوعی به خدمات گفتاردرمانی نیازمندند که متأسفانه با روند فعلی از این خدمات به ویژه در مناطق محروم و. کمتر توسعه یافته محرومند.

وی افزود: انتظار می‌رود دولت و وزارت بهداشت اقدامات عملی و جدی در این خصوص مانند پیش بینی ردیف استخدامی گفتاردرمانگران در آزمون‌های استخدامی پیش رو و یا به کارگیری این متخصصین در قالب طرح نیروی انسانی و…، انجام دهند.
صادق روشندل گفت: با توجه به افزایش میزان شیوع انواع اختلالات گفتار و زبان و بالا رفتن درصد مراجعه مردم به مراکز گفتاردرمانی نیاز به پوشش گسترده بیمه خدمات گفتاردرمانی از سوی نهادهای بیمه گر مانند بیمه سلامت و تأمین اجتماعی هر روز بیشتر احساس می‌شود.

.وی افزود: خدمات گفتاردرمانی با توجه شدت اختلال می‌تواند طولانی باشد به طوری که مراجعین در بعضی موارد تا ۴ جلسه در هفته به مدت چند ماه و یا چند سال به این خدمات نیازمند هستند.

دبیر کمیته فنی انجمن علمی گفتاردرمانی ایران ادامه داد: تأمین هزینه‌های درمان و توانبخشی برای خانواده‌ها بسیار دشوار است که در بعضی اوقات به علت ناتوانی در تأمین هزینه‌ها به قطع روند توانبخشی از سوی خانواده و مراجع می‌انجامد لذا در صورت پوشش بیمه‌ای این خدمات به میزان کافی و کارآمد، بار هزینه‌های توانبخشی برای جامعه هدف به طرز قابل قبولی کاهش می‌یابد

وی افزود: در حال حاضر پوشش بیمه‌ای خدمات گفتاردرمانی صرفاً برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی توسط بیمه سلامت انجام می‌گیرد که خود قدمی مثبت در این راستا بوده ولی این میزان کافی نیست و انتظار می‌رود دولت و وزارت بهداشت با همکاری سازمان‌های بیمه گر اهتمام بیشتری به گسترش پوشش بیمه ای خدمات گفتاردرمانی به عنوان یکی از نیازهای اصلی سلامت جامعه نماید.

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=5805

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.