• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز از زبان معاون وزیر جهادکشاورزی

  • کد خبر : 4704
  • 12 بهمن 1401 - 14:16
دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز از زبان معاون وزیر جهادکشاورزی
معاون امور برنامه ریزی و اقتصاد وزارت جهادکشاورزی علت افزایش قیمت گوشت قرمز را تغییر نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی عنوان کرد و گفت که وزارت جهادکشاورزی با توزیع گوشت گرم وارداتی و منجمد قیمت گوشت قرمز را کنترل کرده‌ است.

بانگ خبر، شاهپور علایی مقدم در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت دهه فجر برگزار شد، دستاوردها و برنامه‌های‌وزارت جهاد کشاورزی در طول یکسال را تشریح کرد و گفت: الگوی کشت در ۱۵ محصول اساسی ابلاغ و قرار شد که محصولات پر آب به محیط‌های بسته منتقل تا مدیریتی در منابع آبی انجام شود. توفیقاتی در الگوی کشت نیز در سال اول اجرا داشتیم ولی معتقدیم باید برای کشاورز جذابیت ایجاد کنیم تا الگوی کشت را رعایت کند. همچنین بایستی مشوق‌هایی برای اجرای آن  نیز در نظر بگیریم.

وی افزود: برای عملیاتی کردن الگوی کشت ۱۳۲ همت نیاز داریم که ۷۰ همت آن به صورت کمک‌ها و مشوق ها به بخش کشاورزی و ۶۰ همت نیز  به صورت تسهیلات کم‌بهره بایستی تعلق گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کاهش ضریب وابستگی از دیگر اقدامات در دستور کار وزارت جهادکشاورزی است. قصد داریم با اجرای الگوی کشت ضریب وابستگی را کاهش دهیم؛ به طوری که ضریب وابستگی گندم را از ۴۰ درصد به ۱۵ درصد، جو را از ۵۵ درصد به ۲۰ درصد، سویا و کلزا از ۸۵ درصد به  ۵۵ درصد برسانیم.

وی همچنین عنوان کرد: در تولید غلات رشد ۱۷ درصدی داشتیم؛ به طوری که از ۱۷.۹ میلیون تن به ۲۱ میلیون تن رسیدیم. در کشاورزی قراردادی سال گذشته سطح زیر کشتمان در گندم و برنج زیر ۵۰۰ هزار هکتار بود که امسال به یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار رسیده است.۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم سال گذشته خریداری کردیم که ۳۸ هزار تن آن سن زدگی داشت امسال اما ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شد که ۷۰۰۰ تن آن سن زدگی داشت و این یعنی اقدامات لازم جهت رصد و پایش نتیجه داده است.

علایی مقدم تصریح کرد: ۲۵درصد افزایش تولید برنج داشتیم و از یک میلیون و ۸۰۰هزارتن در سال  زراعی قبل به ۲میلیون و ۳۰۰هزارتن رسیده‌ایم. همچنین با افزایش ۳۰درصدی تولید جو از رقم یک میلیون و ۶۰۰هزارتن به ۲میلیون و ۳۵۰هزارتن رسیدیم. از طرفی افزایش ۱۶۰درصدی سطح زیرکشت محصولات دیم نیز از دستاوردهای این وزارتخانه بوده است.

وی در ادامه به آمار تولید محصولات نیز اشاره  کرد و گفت:افزایش ۱۱۰درصدی تولید میوه زیتون،۱۱۴ درصدی روغن زیتون، ۱۰۷درصد محصولات  باغی و همچنین سطح زیرکشت گیاهان دارویی  از ۲۵۴هزارهکتار به ۲۸۰هزارهکتار افزایش داشته است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ارزان سازی و فراهم سازی محصولات شیلات را بایستی داشته باشیم، گفت: ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در ایران داریم ولی در زمینه شیلات توجه کمی داشته‌ایم. یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن پتانسیل شیلات در کشور است و در دنیا نیز این رقم ۲۱۴ میلیون تن است.

به گفته وی افزایش ۲۳ درصدی تولید محصولات آبزی و ۲۵ درصدی پرورش ماهی در قفس را داشتیم. همچنین تسهیلاتی در قالب شیلات کارت و دامدار کارت تولید کنندگان ارائه شده است.

وی در ادامه صحبت هایش به افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت:سیب زمینی و پیاز کالاهای اساسی بخش کشاورزی هستند. پتانسیل تولید ما مشخص است و باید نگاه منطقه‌ای داشته باشیم. همه کشورهای منطقه به این دو کالا نیاز دارند و هاب منطقه هستیم. کمبودی در تولید سیب زمینی و پیاز نداریم. اما عوامل مختلفی از مزرعه تا سفره وجود دارد که بر قیمت آن در بازار تاثیر گذار است که دست وزارت جهاد کشاورزی هم نیست. از جمله این موارد می‌توان به حمل و نقل، ناوگان و حتی فصل نیز اشاره کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در خصوص کمبود و بیش بود برخی محصولات در ایام مختلف سال اشاره کرد: از گذشته یکسال پیاز زیاد بود و یک سال سیب زمینی. ولی می‌توان با داشتن برنامه و استراتژی موضوع را حل کرد. یکی از راهکارهای آن اجرای الگوی کشت است تا  دقیقاً مشخص شود کدام استان چه محصولی به چه میزان بکارد.

وی همچنین در خصوص چرایی افزایش قیمت گوشت قرمز گفت: ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده دامی وارد می‌کنیم. که این نهاده ها ارز دریافت می‌کنند. قبلا ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شد و قبل از مردمی سازی یارانه ها جو کیلویی ۲۲۰۰ تومان بود. اما چیزی که الان اختصاص می‌یابد ارز ۲۸ هزار تومانی است و طبیعتاً قیمت‌ها بالا می‌رود. البته در کنار آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به دلیل سرما و یخبندان علوفه هم کم شده و طبیعی است که با افزایش قیمت نهاده‌ها قیمت دام هم افزایش یابد. اما یک هفته است که وزارت جهاد کشاورزی با حضور در بازار و واردات گوشت گرم قیمت گوشت قرمز را کنترل کرده است. همچنین قرار است گوشت ۱۸۰ هزار تومانی وارداتی نیز توزیع شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش به دیپلماسی غذایی نیز اشاره کرد و گفت: اگر صادرات درست باشد تولیدکننده پایداری تولید خواهد داشت. اسفندماه سال گذشته گفتند که فلفل دلمه ای، سیب زمینی و کیوی برگشت خورده است و مصاحبه های بسیاری هم در این زمینه شد اما کسی نگفت که چرا در ماه گذشته هیچ برگشتی نداریم. در صادرات و دیپلماسی غذایی باید شرایط و مقررات کشورهای مقصد را رعایت کنیم که قبلاً این اتفاق نمی‌افتاد. اما در حال حاضر با کشورهای مقصد،  همترازی باقیمانده در گیاهان و همترازی در لیست آفت کش ها اتفاق افتاده است.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=4704

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تنبیه متجاوز تهران تولید جریمه رانندگی خبر دانشگاه رهبر سازمان تامین اجتماعی سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت وزیر صنعت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد