• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

سفر گروسی به تهران «یک تیر و دو نشان»

  • کد خبر : 4630
  • 10 بهمن 1401 - 5:36
سفر گروسی به تهران «یک تیر و دو نشان»
یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: حل و فصل مسایل پادمانی با آژانس می‌تواند علاوه بر اینکه مانع از صدور قطعنامه جدید علیه ایران در شورای حکام شود، می‌تواند به بازگشت طرف‌ها به میز مذاکره در وین با ۱+۴ بینجامد.

بانگ خبر، حسن بهشتی‌پور با اشاره به سفر آتی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و گمانه‌زنی‌ها درباره حل و فصل سوالات پادمانی اظهار کرد: اگر سوالات آژانس پاسخ داده شود قطعا یک گره کور در رابطه با تعاملات ایران و آژانس و نیز در روند مذاکرات احیای برجام باز شده است و به طور قطع به احیای برجام می‌توان نزدیک شد. معتقدم حل و فصل سوالات میان ایران و آژانس آغاز کننده دور جدید مذاکرات می‌تواند باشد اما تکمیل کننده راه نیست و مسیر احیای برجام به عناصر دیگری برای تحقق نیاز دارد.

وی با بیان اینکه امیدوارم سفر آقای گروسی به تهران در آینده نزدیک به رسیدن دو طرف به یک راهکار مرضی‌الطرفین ختم شود تصریح کرد: ایران قبلا به سوالات آژانس پاسخ داده است اما مساله این است که از نگاه آژانس این پاسخ‌ها “قانع‌کننده” نبوده است از این رو امیدواریم دو طرف به یک مدالیته جدید برای رفع ابهامات و سوالات برسند که به طور عملی به سوالات پاسخ داده شود، اگر این طور شود مذاکرات معوق مانده برجام از سر گرفته خواهد شد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ بسترساز حل و فصل موضوع مطالعات ادعایی شد افزود: موارد جدیدی که آژانس از ایران پرسیده جزو پی ام دی نبود و این سه، چهار سوال مربوط به چیزهایی است که در ۲۰۱۹ آژانس به آنها رسید. اینکه برخی می‌گویند باید اول اقدام سیاسی انجام شود برای حل این سوالات برای آن است که این سوالات یک پرونده سازی سیاسی است. به هر حال سوالات باید فنی و حقوقی پاسخ داده شود و آژانس بگوید قانع شدم در غیر این صورت شورای حکام رای می‌دهد. چه فنی، چه سیاسی بهتر است به سمت حل و فصل مسایل برویم و یک راهکار پیدا کنیم.

بهشتی‌پور با بیان اینکه لابی آمریکا و اروپا در آژانس قطعا در رویکرد این نهاد موثر است اما به هر حال باید مساله به طور فنی و حقوقی میان ایران و آژانس حل و فصل شود، افزود: حل سوالات آژانس به هر حال از مسیر فنی می‌گذرد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به نشست بعدی شورای حکام در اسفندماه اظهار کرد: برای جلوگیری از صدور قطعنامه جدید در شورای حکام در نشست بعدی در اسفند سفر مدیرکل آژانس به تهران ضروری است و احتمالا ایران تلاش خواهد کرد از صدور این قطعنامه جلوگیری کند چرا که قطعنامه بعدی احتمال ارجاع ایران به شورای امنیت را نزدیک می‌کند.

وی تاکید کرد: حل و فصل سوالات پادمانی، می‌تواند شرایط را برای بازگشت طرف ها به میز مذاکرات در وین ترغیب کند.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=4630

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
8قلاده پلنگ، پارک ملی، منطقه، حفاظت شده، تندوره، بانگ خبر، خراسان رضوی ، بانگ خبر،بانک سینا، رتبه، اول، سلامت ،عملکرد، شبکه بانکی، کشور ،،کسب آبگیری، سد، چم شیر، نیازمند، رعلی سلاجقه، هوای پاک، بانگ خبراستی آزمایی، محیط زیست، اجتماعی افزایش اقتصاد ایران بانک سپه، وزیر امور اقتصادی، دارایی، املاک، مازاد، فروش، بانک مباحث، مالی، موضوعف تمرکز، بانگ خبر بانک ملی بانگ خبر بانگ خبر، برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها بهزاد شیری تهران تولید تیراندازی خبر خبری دانشگاه رئیسی رهبر سیاسی فرهنگ فرهنگی مجلس مذهبی ورزش وزیر صنعت پست بانک ۵۵۰ میلیارد ریال، وام، ازدواج، پرداخت، تسهیلات قرض الحسنه، بانک شهر بانگ خبر
ارشاد