بانگ خبر، به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در نشست با معاونان گردشگری ۳۱ استان کشور که در حاشیه ششمین نشست افق تحول وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزار شد، علیاصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور مقطع کنونی را مهم دانست و افزود: با ایجاد گفتوگوی واحد همچنین تعیین نیازها و اهداف مشخص میتوان جریانسازی کرد و نتیجه مورد نظر را گرفت.
او به مصوبه محاسبه قبوض گاز تاسیسات گردشگری براساس نرخ خدماتی و هزینه قابل قبول مالیاتی بهعنوان دو مصداقی اشاره کرد که با جریانسازی صحیح موفق به اخذ بالاترین رأی در کمیسیون تلفیق شدند.
شالبافیان، به پیگیری تشکیل «صندوق توسعه گردشگری» بهعنوان مطالبه یک دهه فعالان گردشگری اشاره کرد و افزود: ماهیت این صندوق به عمد، نهاد غیر دولتی در نظر گرفته شده است و میتوان از ظرفیت آن در توسعه گردشگری بهره گرفت.
معاون گردشگری در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با اهمیت گردشگری اشاره کرد و بر استفاده از این فرصت، تقویت تعامل با نمایندگان مجلس در راستای ایجاد گفتمان مشترک و شفافسازی امور با حضور فعالان بخش خصوصی استانها همچنین پیگیری موردی و ایجاد دلگرمی برای سرمایهگذاران تاکید کرد.
او به اهمیت تمرکز روی حوزه بازاریابی و آموزش اشاره کرد و افزود: این حوزهها مورد غفلت قرار گرفته و باید جبران شود و توزیع اعتبارات براساس آنها تغییر کند.
تولید محتوا و برنامهریزی برای حضور در نمایشگاههای خارجی پیشرو از جمله چین، روسیه و دبی، پیگیری جدی دستورالعمل ثبت رویدادها، حضور فعال بخش خصوصی در نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران، مکاتبه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای استفاده از تسهیلات تبصره ۱۶، دیگر مواردی بود که معاون گردشگری مطرح کرد.
او همچنین سرمایه در گردش، تحریک تقاضا، به وثیقه گذاشتن پروژهها، امکان تجهیز و بازسازی را بهعنوان ظرفیتهای تبصره ۱۸ عنوان کرد و گفت: در تسهیلات اولویت باید به بازسازی داده شود و برای فعالان گردشگری که از گذشته در این حوزه فعالیت داشتند انگیزه لازم ایجاد شود.
در ادامه، مدیران کل معاونت گردشگری مهمترین وظایف، ماموریتها و انتظارات حوزههای تخصصی خود را تشریح کردند.
برگزاری تورهای آشناسازی با ترکیبی از افراد تاثیرگذار و افراد رسانهای برای آشنایی جامعه هدف با ظرفیتهای استانی، بهرهبرداری از ظرفیت میزبانی رویدادهای بینالمللی در راستای برندسازی، تهیه و تولید محتوای تبلیغاتی گردشگری با رویکرد محصولمحور و با هدف معرفی ظرفیتها و توانمندیهای گردشگری استان بهمنظور جذب گردشگران ورودی بینالمللی و فراهم کردن زمینههای لازم برای حضور شرکتهای گردشگری خارجی در نمایشگاه بینالمللی تهران در سال جاری به صورت تهاتر، چهار رویکردی بود که لیلا اژدری، مدیر کل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی به آنها اشاره کرد.
زاهد شفیعی، مدیرکل برنامهریزی، مطالعات و آموزش گردشگری به اهمیت سند راهبردی بهعنوان سندی بینبخشی اشاره کرد و افزود: این سند دارای ظرفیت زیادی برای حل مسائل گردشگری از طریق تعامل است و ادارات کل استانی باید توجه ویژهای به آن داشته باشند.
او با بیان اینکه این سند دارای ۵۵ حکم استانی است، بر جدی گرفته شدن طرحهای جامع بهعنوان نقشه راه توسعه گردشگری استان تاکید کرد.
مدیرکل برنامهریزی، مطالعات و آموزش گردشگری با اشاره به بازنگری طرح روستاهای هدف، ادامه داد: این طرح که از سال ۹۰ بازنگری نشده بود در حال بازنگری است و بودجه مناسبی برای مطالعه در این خصوص اختصاص پیدا کرده است. روستاهای اولیه احصا شده و در حال اجرا هستیم.
مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به تشکیل ستاد سفر نوروز ۱۴۰۲، اظهار کرد: با توجه به تداخل نوروز امسال با ماه مبارک رمضان باید هماهنگیهای لازم انجام شود.
او به تحریک تقاضای سفر قبل از آغاز تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: از طریق برخی انگیزهسازیها از جمله تخفیفات، کارت سفر و استفاده از تبصره ۱۸ میتوان موتور محرک سفر را در بهمن ماه روشن کرد.
فاطمی در ادامه به ساماندهی تعطیلات کشور اشاره کرد و گفت: با پیگیریهای دکتر شالبافیان، معاون گردشگری موضوع تعطیلی پنجشنبهها در دولت تصویب شده و در صورت تصویب در مجلس میتواند موجب رونق بومگردیهای نزدیک مراکز شهرها شود.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به ترویج و افزایش رویدادهای گردشگری در نیمه اول سال، ادامه داد: تقویم رویدادهای گردشگری در حال تدوین است و در نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی میشود. استانها لیست رویدادهای خود را اعلام کنند.
میزهای تخصصی دیگر موردی بود که فاطمی به آن اشاره کرد و افزود: میزهای تخصصی با توجه به ظرفیت هر استان به صورت ملی و استانی تشکیل شده است.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی بر اهمیت فعالیتهای تخصصی استانها در حوزه گردشگری تاکید کرد و ادامه داد: رویکرد استانها در نمایشگاه تخصصمحور باشد و بر موضوعات گردشگری تمرکز شود.
برنامهریزی برای ثبت جهانی روستاها و تقویت و ارتقای ظرفیت روستاهای کشور براساس شاخصهای سازمان جهانی گردشگری دیگر نکتهای بود که مدیرکل توسعه گردشگری داخلی مطرح کرد.
احمد تجری، مدیرکل سرمایهگذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری در ادامه این نشست، محوریت نمایشگاه گردشگری امسال را ارائه فرصتها و بستههای سرمایهگذاری همچنین حضور فعال شهرداریها دانست و گفت: انجام تعاملات و هماهنگیهای مؤثر بیندستگاهی برای پیگیری تخصیص اعتبارات زیرساختی از سوی ادارات کل استانی موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
او با اشاره به واگذاری اراضی ملی بالای ۱۰ هکتار بر موضوع نظارت بر اجرای این فرایند همچنین پیگیری واگذاریها به سرمایهگذار مورد قبول، تاکید کرد.
نقیزاده، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری نیز به تفویض اختیار به ادارات کل استانی، اشاره کرد و یادآور شد: در راستای عملکرد بهتر و تسهیل صدور مجوزها و فعالیتها در ارتباط با توسعه کسب و کارهای گردشگری اختیارات به ادارات کل استانی تفویض شده است.
ضرورت آمادگی کامل تاسیسات گردشگری، پخش اذان و رعایت شئونات اسلامی در ماه رمضان که متقارن با تعطیلات نوروز شده، نظارت بر بهداشت و بازدید از تاسیسات گردشگری از سوی معاونان گردشگری استانها پیش از آغاز تعطیلات، مستندسازی از بازدیدها، استفاده از ظرفیت تشکلها برای برخورد با تخلفات از جمله موارد مورد اشاره نقیزاده بود.
در ادامه برخی از مدیران کل استانی و معاونان گردشگری استانها به طرح چالشها و پیشنهادات خود در حوزههای مختلف از جمله تفویض اختیارات به استانها، صدور مجوزها، ایجاد فرصتها و مشوقهای سرمایهگذاری، بازشناسی نیازهای بازارهای هدف، رایزنی برای بهرهبرداری از تسهیلات تبصره ۱۶ و پیگیری جدی برای تشکیل صندوق توسعه گردشگری پرداختند.