بانگ خبر، به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، یعقوب رستمی؛ معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاح طرح «سلام» که امروز در مدرسه استثنایی شهید بهشتی منطقه ۴ شهر تهران برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح «سلام» اظهار کرد: پس از ابلاغ دستور رئیسجمهور مبنی بر درگیر کردن محلات و واگذاری بخشی از خدمات به مردم، رییس سازمان بهزیستی طرح سلام را آماده و در شورای معاونان ارائه کرد. در بررسیها به این نتیجه رسیدیم که اگر این طرح در قالب تعاونیها اجرا شود، اثربخشی بیشتری خواهد داشت چرا که مردم خودشان اقدامات را انجام میدهند و دولت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
وی افزود: با اجرای این طرح میتوان یک گام به جلو برداشت و مردم در قالب تعاونیها به یکدیگر خدمت کنند. در تعاونی همه اهالی محله گرد هم میآیند، کارهای اقتصادی تعریف میکنند و مفاهیم اقتصادی محله را شناسایی و ساماندهی میکنند. برای نمونه، اصناف میتوانند خریدهای خود را به صورت تجمیعی انجام دهند که علاوه بر کاهش هزینه رفتوآمد، قیمت کالاها نیز برای آنها ارزانتر تمام میشود. در این روند خریدها از طریق فروشگاههای محله انجام و سود حاصل دوباره به محله بازمیگردد.
معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در شرایط خاص مانند دوران جنگ تحمیلی، زلزله یا سایر بحرانها مردم همواره پای کار بودهاند و کمک کردهاند؛ بر همین اساس طرح سلام به گونهای طراحی شده که در قالب تعاونیهای محلات قابل اجرا باشد و بتوان همه نیازهای محله اعم از موضوعات اجتماعی، آموزشی و اقتصادی را در این قالب ساماندهی و ارائه کرد.
رستمی ادامه داد: در کنار این مسئله، زمانی که تعاونی به سوددهی برسد بخشی از آن صرف هزینههای تعاونی و بخش دیگر در محله هزینه میشود. بهویژه در پایلوت مدارس، این درآمد میتواند ابتدا به تأمین هزینههای مدارس اختصاص یابد و سپس برای حمایت از اقشار بیبضاعت یا سایر بخشهای محله مصرف شود.
وی تصریح کرد: تشکیل تعاونیهای محلهای علاوه بر منافع اقتصادی، بعد اجتماعی نیز دارد و حس خیر جمعی را تقویت میکند. این تعاونیها میتوانند موضوع آموزش محله را مدیریت کرده و نیازهای آموزشی، اجتماعی و حتی فرهنگی و سیاسی محله را برطرف کنند. به این ترتیب، طرح سلام میتواند در قالب مشارکت و تعاونیها بهصورت جامع اجرا شود.
افتتاح نخستین تعاونی محلی در منطقه ۴
معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: اساسنامه این طرح تنظیم شده و بر اساس جلسات مکرر با سازمان بهزیستی، خدمات مورد نیاز در قالب طرح جمعآوری و به آنها ارائه شده است. در همین راستا، نخستین تعاونی محلهیار در منطقه ۴ تهران کلید خورد که مراحل ثبت آن در حال انجام است و امروز نیز موافقتنامه آن رونمایی شد.
وی گفت: آمادگی داریم طی یک ماه آینده در هر منطقه تهران یک تعاونی محلهای و در هر شهرستان نیز یک نمونه اجرا کنیم. هر محلهای که اعلام آمادگی کند، میتواند تعاونی تشکیل داده و مدیریت امور محله را برعهده گیرد.
رستمی بیان کرد: ثبت تعاونیها از طریق سامانه هوشمند تعاون انجام میشود و ظرف یک روز اقدامات ابتدایی صورت میگیرد. پس از تکمیل مراحل، متقاضیان برای دریافت موافقتنامه اصولی به اداره کار مراجعه میکنند و فرآیند ثبت رسمی به سرعت انجام خواهد شد.
طرح سلام میتواند مدرسه را کانون تربیتی محله کند
همچنین سالار قاسمی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: مطابق سند تحول، مدرسه کانون تربیتی محله است و یکی از طرحهایی که میتواند این ظرفیت را احیا کند، همین طرح سلام است. ما بهعنوان شرکای راهبردی سازمان بهزیستی به این طرح ورود کردهایم و مدارس عادی و بهویژه مدارس استثنایی که نیازمند توجه اجتماعی بیشتری هستند با رویکرد تلفیقی و فراگیری در این طرح حضور خواهند داشت.
وی افزود: امروز مدرسه شهید بهشتی در منطقه ۴ تهران در این راستا فعالیت خود را آغاز کرد و در دو هفته آینده نیز با همکاری رئیس سازمان بهزیستی در چند استان بهعنوان پایلوت در مدارس استثنایی کار را دنبال خواهیم کرد.
قاسمی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خدمت طرح سلام هستند. این طرح به ما کمک میکند و در کنار آن مدارس استثنایی و همچنین مراکز جامع ما ظرفیت ارزشمندی برای اجرای این برنامه دارند. در حال حاضر دو هزار مدرسه و ۹۰۰ مرکز جامع آموزش و پرورش استثنایی در کنار مدارس عادی آمادگی مشارکت در طرح سلام را دارند.
وی با تأکید بر ضرورت رویکرد جدید آموزشی تصریح کرد: در زیستبوم و اکوسیستم آموزشی جدید، نیازمند نظامی توانمندساز، تابآور و فراگیر هستیم. وقتی میگوییم مدرسه کانون تربیتی محله است این موضوع میتواند در توانمندسازی مجموعه ما و جامعه نقش مهمی ایفا کند.
قاسمی خاطرنشان کرد: امروز در دنیا بهترین الگوی حکمرانی، حکمرانی مشارکتجو و شبکهمحور است. طرح سلام نیز در همین راستا با بهرهگیری از مشارکت مردم و محلات دنبال میشود. در این چارچوب باید شبکههای محلی یاریگر شناسایی شوند تا هر فردی از جمله سالمندان، معلولان و دانشآموزان استثنایی که نیازمند خدمات هستند، در راستای توانمندسازی و ارتقای سلامت اجتماعی حمایت شوند، اقدامی که خروجی آن پیشگیری از آسیبهای اجتماعی خواهد بود.
مدارس در مسیر توانمندسازی محله
همچنین عاطفه مدبرنژاد؛ مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به جایگاه مدرسه در سند تحول بنیادین اظهار کرد: سند تحول بنیادین تأکید دارد که مدرسه همانند کانون تربیتی محله شناخته میشود. بارها بر این نکته تأکید شده که مدارس صرفاً مکانی برای آموزش نیستند، بلکه بهعنوان کانونهای تربیتی نقش مهمی در شکوفایی استعدادها و توانمندیهای دانشآموزان و فرزندان جامعه دارند.
وی افزود: زمانی که از تربیت سخن میگوییم عوامل متعددی در آن دخیل هستند. خانواده بهعنوان اصلیترین، مدرسه بهعنوان رسمیترین و محله بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین کانونهای تربیت فرزندان هستند. هماهنگی میان این عوامل از ضروریات است و هر طرحی که به افزایش توانمندی افراد جامعه و تقویت ظرفیت محله و جامعه در حمایت از فعالیتهای مدرسه منجر شود، حائز اهمیت خواهد بود.
مدبرنژاد ادامه داد: طرح «سلام» نیز از ابتدا با همین رویکرد آغاز شد و منطقه ۴ تهران بهعنوان پایلوت اجرای آن انتخاب شد، آموزش و پرورش در این طرح نقش کمککننده دارد چراکه این طرح مسیر رسیدن به اهداف تربیتی را تقویت میکند.
وی تصریح کرد: رسالت اصلی مدرسه، تربیت است و زمانی که از ظرفیت مدارس برای ارتقای توانمندی افراد محله استفاده کنیم، این کار کاملاً در صلاحیت مدرسه است. ذات مدرسه آموزش و تربیت است و اگر توانمندیهای افراد محله ارتقا یابد بدون تردید به پیمودن درست مسیر تربیتی فرزندان ایران کمک خواهد کرد.
ابراهیم صادقی فر؛ رییس موسسه کارآفرینی و تامین اجتماعی نیز در این مراسم گفت: موسسه کار و تامین اجتماعی در اجرای طرح سلام همراهی می کند و سبد خاصی از خلاقیت، نوآوری، توانمندسازی و کارآفرینی داریم که میتواند اتفاق بزرگی را در این مقطع زمانی رقم بزند و نسل جدید دانشآموزان و نوجوانان را با آموزش کارآفرینی در آینده شغلی موفق کند.
