به گزارش خبرنگار بانگ خبر، وظیفه اصلی این سامانه ثبت مشخصات ترددهای وسایل نقلیه در جادههای کشور شامل تاریخ، زمان، تصویر خودرو، تصویر پلاک خودرو، شماره پلاک خودرو، سرعت خودرو، نوع خودرو و لاین حرکتی خودرو است. دقت پلاک خوانی این سامانه حداقل ۹۸ درصد، دقت سرعت سنجی آن حداقل ۹۷ درصد، دقت تشخیص نوع خودروی آن حداقل ۹۸ درصد و همچنین دقت تشخیص لاین آن نیز حدود ۱۰۰ درصد است.
دکتر هادی عاشری، عضو کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه تهران و مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار بانگ خبر گفت: دوربین های کنترل ترافیک و سطح تردد یکی از مهمترین المانهایی است که در شهر هوشمند مطرح می شود. با استفاده از هوشمندانه از این دوربین ها می توانیم ترافیک شهری و جاده ای را مدیریت و کنترل کنیم.
دکترای مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی افزود: هرچند شهر هوشمند مقوله جدیدی محسوب می شود اما اکنون زیرساختها، دانش نرم افزاری و نیروی فارغ التحصیل دانشگاهی خوبی در کشور داریم. همچنین ایران از جمله کشورهایی است که سالهاست با جدید روی موضوع ثبت تردد و تخلف خودروها کار میکند. در حال حاضر در شهر تهران شبکهای دوربینها وجود دارند که تردد خودروها و تخلفها را ثبت میکنند. نزدیک به ۲۱۰۰ دوربین ثبت تردد جادهای نیز داریم که کار پلاک خوانی خودروها در جادهها را انجام میدهند؛ اکنون با وجود چنین بستر و دستیابی به این فناوری میتوانیم برنامه ریزی برای مدیریت ترافیک کشور داشته باشیم.
وی اظهارکرد: اکنون تنها کشورهایی مانند ایالت متحده آمریکا، انگلستان، ژاپن و چین توانستهاند حجم گستردهای از دوربینها در جادهها و خیابان هایشان نصب کنند. ایران از معدود کشورهایی است که پتانسیل زیادی در این حوزه دارد و ظرفیت زیادی به این مسئله اختصاص داده است.
وی بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر زیرساختهای استفاده از این رباتها در کشور وجود دارد. قطعا با استفاده از این رباتها جریانهای ترافیکی کلانشهرها و جاده ها تسهیل و مدیریت پیدا می کنند به شرط اینکه شهرداریها و راهداری ها سرمایه گذاری مناسبی در بکارگیری از این فناوری داشته باشد.

گفت و گو: فرزانه صدقی
