• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

کمبود گاز در کشور نداریم/ با افزایش برودت هوا باید مصرف مدیریت شود

  • کد خبر : 4199
  • 04 دی 1401 - 4:17
کمبود گاز در کشور نداریم/ با افزایش برودت هوا باید مصرف مدیریت شود
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت : ما کمبود گاز در کشور نداریم ولی همزمان با افزایش برودت هوا، طرح های مدیریت مصرف گاز در کشور به اجرا در می آید.

بانگ خبر،  به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما، با حضور مهمانانی در گفتگوی ویژه خبری  وضعیت آب و هوایی کشور، وضعیت تولید و مصرف گاز در کشور و اینکه چه اقداماتی قرار است شرکت ملی گاز برای مدیریت مصرف گاز در کشور بحث و گفتگو شد .

مجری: با شروع فصل سرد سال بار دیگر زنگ ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور به صدا درآمده در حدی که در هفته‌های اخیر چند بار مسئولان کشور نسبت به این موضوع هشدار دادند و تأکید کردند که اگر هشدار‌ها در خصوص مصرف گاز در کشور جدی گرفته نشود می‌تواند مشکلاتی را در آینده برای کشور در حوزه تولید و مصرف گاز ایجاد بکند. برف و باران نیمه غربی کشور را در برگرفته و دامنه آن به مناطق گرمسیر کشور هم رسیده این بارش‌ها در دامنه‌های زاگرس و البرز شدت بیشتری داشته به طوری که در برخی نواحی چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اصفهان و زنجان برف سنگین باعث تعطیلی مدارس شده از طرف دیگر طی اقدامات و تدابیری که شرکت ملی گاز برای مدیریت مصرف اتخاذ کرده گاز ۸۰۰ اداره بدمصرف به طور موقت قطع شده و برنامه‌های دیگری را برای حفظ پایداری شبکه در استان‌های سردسیر در دست اجرا دارد در گفتگوی ویژه خبری امشب وضعیت آب و هوایی کشور، وضعیت تولید و مصرف گاز در کشور و اینکه چه اقداماتی قرار است شرکت ملی گاز برای مدیریت مصرف گاز در کشور انجام بدهد را به اتفاق میهمانان بررسی خواهیم کرد. اما برای اینکه بخواهیم بحث را بدانیم که بر اساس چه محوری باید جلو ببریم و وضعیت آب و هوایی کشور در روز‌های آینده چگونه خواهد بود در ابتدا صحبت کنیم با آقای ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت مخاطرات آب و هوا سازمان هواشناسی کشور.

سؤال: این جبهه هوای سرد که همراه شده با بارش برف و باران تا کی ادامه خواهد داشت، پیش بینی شما برای هفته پیش رو وضعیت جوی از نظر دما به چه صورت خواهد بود؟
صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی کشور: وضعیت بارش‌ها امروز بیشترین گستردگی بارش‌ها را داشتیم از فردا یک مقداری از شدت بارش‌ها همچنین گستردگی بارش‌ها کم می‌شود بارش‌ها خفیف‌تر می‌شود و در مناطق محدودتری از غرب کشور و نوار شمالی کشور ادامه خواهد داشت و اما سؤال اصلی برنامه تان در خصوص وضعیت دمای محیط طی روز‌های آینده شاید روز دوشنبه باشد که با افت محسوس دما بین دو تا چهار درجه به ویژه در نوار شمالی کشور همراه خواهد شد و دمای بخش‌های زیادی از نوار شمالی کشور به زیر صفر هم می‌رسد به جز استان‌های ساحلی دریای خزر بقیه مناطق نیمه شمالی کشور می‌توانند در روز دوشنبه انتظار دمای پایینی را داشته باشد، این وضعیت استقرار هوای سرد تقریباً تا اواخر هفته و حتی روز‌های ابتدایی هفته آینده هم ادامه خواهد داشت.

سؤال: پس ما دوشنبه کاهش حدود چهار درجه‌ای هوا را خواهیم داشت این کاهش هوا هم تا اوایل هفته آینده ادامه خواهد داشت تهران وضعیت به چه صورت خواهد بود؟
ضیائیان: تهران هم همین طور ما امروز خب دمای حداقل تهران یک چیزی حدود دو درجه بود در بعضی ساعت به یک درجه هم رسید انتظار داریم فردا نزدیک صفر تا منفی یک باشد، ولی به هر حال روز‌های دوشنبه تا اواسط هفته دمای حداقل هوا می‌تواند عدد منفی یک تا منفی سه را به خودش اختصاص بدهد.

سؤال: آقای ضیائیان بارش‌ها به صورت برف خواهد بود؟
ضیائیان: بارشی که امروز بود که انجام شد برای فردا انتظار داریم در کردستان، کرمانشاه، بخش‌هایی از لرستان، ارتفاعات رشته کوه البرز، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش‌ها خفیف تر، ولی به صورت برف را داشته باشیم.

سؤال: خب با آقای رحمانی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز هم یک ارتباط بگیریم تا توضیحات کامل را بگیریم بعد روند مدیریت مصرف را با هم مرور کنیم. آقای رحمانی هوا سرد شده بارش را داریم کاهش دما را داریم در هفته پیش رو هم دوشنبه چهار پنج درجه باز کاهش دما داریم برنامه شما برای مدیریت مصرف و اینکه به هر حال عرضه گاز پایدار در کل مناطق کشور داشته باشیم چیست؟
مسلم رحمانی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در ارتباط تلفنی با این بخش خبری: این موضوع از ابتدای آذرماه با ورود توده سرد سال و پاییزی، ما این آمادگی را داشتیم تمام تأسیسات شرکت ملی گاز، وزارت نفت، هم تأسیسات بالادستی، هم تولید، پالایش، انتقال و توزیع، تمام اقدامات عرضه را در حداکثر خود به حساب لحاظ شده بود تمام تلاش همکاران ما به صورت شبانه روزی در وزارت نفت این بود که بتوانیم هرچه مناسب‌تر توزیع گاز را در سطح کشور به خصوص در بخش خانگی و تجاری داشته باشیم.  انتقال ۸۳۶ میلیون مترمکعب در روز یک رکورد برای این تاریخ است ما سال گذشته در این زمان بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب نزدیک به ۶۰ میلیون مترمکعب کمتر از این حجم در سطح کشور توزیع می‌شد یعنی به اندازه بیش از دو فاز یک پالایشگاه‌های پارس جنوبی، خب با این جبهه سرد جدید هم پیش بینی می‌کردیم که میزان مصرف باز افزایش پیدا بکند فرمایش دادند که از روز گذشته تا الآن بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرده همه تأسیسات شرکت در حداکثر تولید و پالایش قرار دارند و همه همکاران ما در بخش انتقال و توزیع هم پای کار هستند که شبکه و خطوطمان پایداری باشد و در حال حاضر هم خوشبختانه تمامی شبکه‌های سطح کشور در حال پایدار گازرسانی است.

سؤال: با توجه به اینکه عرضه گاز طبیعی سالانه هفت درصد رشد پیدا کرده، اما ما برنامه ریزی مناسبی برای به هر حال مصرف بایسته  رحمانی: شاید بحث تولید و عرضه یکی از مهمترین موضوعاتی بوده که برای وزارت نفت به عنوان سیاستگذار اصلی تولید باشد بحث مدیریت مصرف خب دستگاه‌های متنوعی این موضوع را بایستی تحت مدیریت و کنترل داشته باشند، اما در بحث وزارت نفت بالاخص شرکت ملی گاز هم اقدامات بسیار خوبی انجام شد با همکاری دولت خب مصوبه‌ای داشتیم ابتدا دولت از خودش شروع کرد بحث کاهش ۱۰ درصد مصارف بخش دولتی و همچنین پایش ادارات و دستگاه‌های دولتی بود که امشب هم مطالبی را در اخبار شنیدیم ما همکارانمان بیش از ۷۲ هزار مورد بازرسی در سطح کشور در ادارات و ارگان‌های دولتی از ابتدای آذرماه انجام دادند که به ۸۴۱ مورد قطع گاز رسیده، دمای رفاه در ادارات بایستی ۱۰ درجه را رعایت بکنند برخی از ادارات رعایت نکردند علی رغم اینکه اخطار داده شد و ۸۴۱ مورد هم به قطع گاز رسیدیم.

سؤال: قطع گاز چه مدت خواهد بود؟
رحمانی: آن قطع گاز معمولاً همان روز که قطع می‌شود با اخذ تعهد برگشت داده می‌شود مگر اینکه تکرار بشود و در آن صورت با نظر استاندار محترم استان قطع گاز اتفاق خواهد افتاد.

سؤال: طی تجربه‌ای که داشتید چقدر بازدارنده بوده آقای رحمانی؟
رحمانی: ما سال گذشته با این اقدام ۱۰ درصدی که می‌خواستیم را به نتیجه رسیدیم امسال هم خوشبختانه تعداد مواردی که خارج از آن چارچوب مصرف می‌کنند نسبت به سال گذشته کمتر شده و این نشان می‌دهد که همکاری بخش دولتی بیشتر بوده.

سؤال: ارتباطمان برقرار است با آقای بیژن خطیبی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، آقای خطیبی فقط آن بحث ارتباطمان با شما بحث مبحث نوزده در ساختمان، خب به هر حال قرار بود که طبق این مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان یک اتفاقی در کشور بیفتد توی ساختمان‌های جدیدی که دارد ایجاد می‌شود و به گونه‌ای مدیریت بشود که این اتلاف مصرف انرژی کم بشود چه اقداماتی تا الآن افتاده و چه اقداماتی باید انجام بشود؟
بیژن خطیبی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: من فکر کنم که با توجه به سلسله اتفاقات و مسائلی که در کشور اتفاق می‌افتد فکر کنم اتفاق خیلی خوبی باز رقم نخورد ما این حادثه‌هایی که در پلاسکو، متروپول، سینای اطهر داشتیم هر موقع به مشکل می‌خوریم این برنامه گاز هم عین آن‌ها هر سال در زمستان به آن می‌پردازیم از سال ۱۳۷۰ ما مبحث صرفه جویی در مصرف انرژی را داشتیم تا آخرین ویرایشش که سال ۱۳۸۲ بوده الآن ۱۲ سال از آن می‌گذرد تازه شهرداری‌ها به این فکر افتادند که از ابتدای سال ۱۴۰۲ به ساختمان‌هایی که صرفه جویی مصرف انرژی ندارند پایان کار ندهند یکی از آن‌ها در بخش قوه قضائیه یکی دوازده سال ترک فعل مدیران ما تا به امروز اتفاقش این می‌افتد که الآن ما در مصرف انرژی مشکل داشته باشیم.

سؤال: یعنی شما می‌خواهید بگویید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در این حوزه اصلاً اجرا نشده تا الآن؟
خطیبی: نمی‌شود گفت که اصلاً اجرا نشده، ولی اگر.

مجری: نه منظورم در بحث اتلاف انرژی است.
خطیبی: زیر ۴۰ ـ ۵۰ درصد هست. ما در طراحی ساختمان هایمان اصلاً باید عین دفترچه طراحی ساده که محاسبات ساده شهرداری ارائه می‌شود این را شهرداری‌ها بخواهند که طراحان ساختمان دفترچه محاسبات انرژی را هم بدهند مجری باید درست اجرا بکند نظارت باید درست باشد شهرداری، وزارت راه و شهرسازی به عنوان ناظرین بالاتری که در قانون هست باید این موضوع را کنترل کنند اصلاً همین سؤال ما همیشه مطرح بوده سال ۱۳۸۹ مبحث ۱۹ آخرین ویرایشش لازم الاجراء و ابلاغ شده برای وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی امروز که ما الآن گاز در کشور کم داریم به این فکر افتادیم که بیاییم بگوییم که در مصرف چه کار کنیم و به گفته خانم سلیمی مثلاً در منزل لباس بپوشیم ما اگر پنجره درست باشد اگر عایقمان درست باشد اصلاً به این مشکلات برنمی خوریم و متأسفانه هر حادثه و هر اتفاقی که در کشور می‌افتد تازه آن لحظه به فکری می‌افتیم که چه کار بکنیم و من مطمئنم این برنامه شما امروز انجام می‌شود یک شبکه دیگر هم این برنامه را اجرا می‌کند می‌رود تا سال بعد که ما دوباره در مشکل گاز.

سؤال: بسیار خوب امیدواریم که مسئولان به این نکته حتماً توجه بکنند. آقای رحمانی بفرمایید توصیه تان برای مردم کشورمان به هر حال چه باید بکنند و اگر این مدیریت مصرف انجام نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
رحمانی: من هم فرمایش سرکار خانم سلیمی و هم جناب آقای خطیبی را یک مقدار کامل کنم اینکه در فرمایش‌های آقای خطیبی ما کمبود گاز در کشور نداریم بحث ما مشکل بحث عدم تراز بین مصرف و تولید است بنابراین خواهشاً از کمبود گاز استفاده نشود، اما در مورد اقداماتی که برای پرمصرف‌ها اتفاق افتاده ما دو بسته در دولت به پیشنهاد وزارت نفت مصوب شده بحث تشویقی است که کسانی که در سه پلکان اول هستند به هیچ عنوان قیمت گاز بهایشان تغییر نمی‌کند اگر ۳۰ درصد این سه پلکان را کاهش بدهند مصرفشان رایگان خواهد بود و، اما بد مصرف‌ها که پلکان ۱۱ و ۱۲ است جهت استحضارتان ۷ هزار و ۱۳۸ مورد در این پلکان‌ها قطع گاز اتفاق افتاده هشدار داده شد پیامک داده شد، چون رعایت نکردند قطع گاز اتفاق افتاده و مبلغی هم که برای شان محاسبه می‌شود و قبوض جدیدی که برای شان می‌آید قبوض کاملاً معناداری خواهد بود.

مجری: خب به هر حال درست است مردم باید مدیریت بکنند دولت هم در برنامه ششم داشتیم که سالانه باید ۵ درصد از تلفات انرژی جلوگیری بکند، اما خب به هر حال این موضوعی نیست که بشود یک طرفه دولت بخواهد انجام بدهد یا بخواهند مشترکان خانگی به هر حال دولت و مردم باید دست به دست به هم بدهند همانطور که آقای رحمانی گفتند ما کمبود گاز در کشور نداریم باید برویم به سمت مدیریت مصرف گاز در کشورمان.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=4199

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
8قلاده پلنگ، پارک ملی، منطقه، حفاظت شده، تندوره، بانگ خبر، خراسان رضوی ، بانگ خبر،بانک سینا، رتبه، اول، سلامت ،عملکرد، شبکه بانکی، کشور ،،کسب آبگیری، سد، چم شیر، نیازمند، رعلی سلاجقه، هوای پاک، بانگ خبراستی آزمایی، محیط زیست، اجتماعی افزایش اقتصاد ایران بانک سپه، وزیر امور اقتصادی، دارایی، املاک، مازاد، فروش، بانک مباحث، مالی، موضوعف تمرکز، بانگ خبر بانک ملی بانگ خبر بانگ خبر، برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها بهزاد شیری تهران تولید تیراندازی خبر خبری دانشگاه رئیسی رهبر سیاسی فرهنگ فرهنگی مجلس مذهبی ورزش وزیر صنعت پست بانک ۵۵۰ میلیارد ریال، وام، ازدواج، پرداخت، تسهیلات قرض الحسنه، بانک شهر بانگ خبر
ارشاد