• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
به بهانه انتخاب مدیرعامل بانک پاسارگاد به عنوان خیر برتر؛

توسعه فرهنگ و دانش در قالب مسئوليت اجتماعی

  • کد خبر : 3849
  • 15 آذر 1401 - 11:47
توسعه فرهنگ و دانش در قالب مسئوليت اجتماعی
رشد و توسعه ‌اقتصادی در گرو رشد و توسعه امور فرهنگی است. در جوامع پیشرفته توسعه فرهنگی به‌عنوان زیرساخت رشد و توسعه اقتصادی شناخته می‌شود. هر چه قدر جامعه در امور فرهنگی رشد بیشتری داشته باشد طبعاً نتایج اقتصادی و مالی بیشتری به همراه خواهد داشت.

بانگ خبر، یکی از عوامل توسعه‌یافتگی در جوامع بشری، رشد و توسعه امرخیرخواهانه فردی و سازمانی است. خیرخواهی به منزله همدلی و اتحاد افراد یک سرزمین برای رسیدن به اهداف مختلف انسانی است. نمی‌توان جامعه‌ای را تصور کرد که از نظر اقتصادی به رشد و توسعه خوبی دست یافته باشد اما از نظر زیرساخت‌های امور فرهنگی، دچار ضعف‌های بنیادی باشد.

خیرخواهی یک امر فرهنگی است که نتیجه آن رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی است، اما اگر خیرخواهی رویکردی کاملاً فرهنگی داشته باشد نتیجه ثمربخش‌تری را در جوامع بشری شاهد خواهیم بود. اگر هم ناگزیر باشیم که امر خیرخواهانه را به دو بخش اقتصادی و فرهنگی تقسیم کنیم، ناگزیر رویکرد خیرخواهانه یک رفتار فرهنگی است. به عبارتی بخشی از جامعه با کمک‌های مالی مستقیم سعی می‌کند تا به سهم خود در رفع نیازهای مالی گروهی از افراد یک جامعه سهیم باشد اما با توجه به نقش کوتاه مدت و زودگذر خیرخواهی اقتصادی نمی‌توان این شیوه از رفتار خیرخواهانه را در رشد و توسعه جامعه به‌عنوان یک اصل ماندگار ترویج کرد.

اما خیرخواهی فرهنگی تاثیری ماندگار در روند رشد و توسعه جامعه دارد به گونه‌ای که تاثیر آن را می‌توان در همه سطوح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شاهد بود. اگر امروز به یک فرد یا افراد جامعه به شکل‌های مختلف با رویکرد خیرخواهانه کمک مالی شود گرچه امری پسندیده است اما تاثیری در رشد و توسعه جامعه ندارد. در نقطه مقابل اگر این رویکرد خیرخواهانه سمت و سوی فرهنگی به خود گیرد بدون تردید می‌تواند گره بسیاری از مشکلات آینده را هم بگشاید.

اگر به یک کودک فقیر برای گذران زندگی مادی کمک مالی شود این رفتار خیرخواهانه نمی‌تواند باعث تغییر وضعیت زندگی آن فرد یا افراد یک جامعه شود، اما به فرض اگر مدرسه‌ای با رویکرد آگاهی‌بخشی به افراد جامعه تأسیس شود آرام آرام زمینه‌های رشد و توسعه اجتماعی و فرهنگی فراهم و سپس جامعه وارد رشد و توسعه اقتصادی می‌شود، زیرا آگاهی مقدمه رشد و توسعه است. اگر نیاز به یک جامعه توسعه یافته داریم، ناگزیر باید زیرساخت‌های امور فرهنگی با مشارکت افراد خیر فراهم شود تا در آینده نیازی به کمک‌های کوتاه مدت مالی به افراد نیازمند نداشته باشیم.

بی هیچ اغراق، از ابتدای شکل‌گیری بانک پاسارگاد با مدیریت دکتر مجید قاسمی، این شیوه از رفتار فرهنگی در دل این سازمان نهادینه شده است. مدیران این سازمان بر اساس برنامه‌های تدوین شده از آغاز می‌دانستند که با اجرای مسئولیت‌های اجتماعی سازمان خصوصی بانک پاسارگاد می‌توانند به سهم و توان خود در رشد و توسعه جامعه ایران نقش داشته باشند.

امروز وقتی به کارنامه فرهنگی بانک پاسارگاد نگاه می‌کنیم متوجه امور خیرخواهانه فرهنگی موثر این بانک، به‌خصوص در زمینه مدرسه‌سازی و راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی می‌شویم.

مدیر این سازمان به‌عنوان فردی آگاه و دانا، رویکردی کاملاً توسعه محور دارد و علی‌رغم اینکه فردی با دانش‌اقتصادی است و به‌ظاهر باید رویکرد کاملاً اقتصادی داشته باشد، اما اجرای مسئولیت‌های اجتماعی طی چندین سال از آغاز فعالیت بانک تاکنون نشان می‌دهد که در استراتژی سازمانی بانک پاسارگاد، این امر به شکل واضحی تعریف شده است و این شیوه از رفتار با مدیریت دکتر قاسمی در کل سازمان و برای همه مدیران سطوح مختلف امری بدیهی است که برای رسیدن به یک جامعه پیشرفته نیاز به زیرساخت‌های فرهنگی است. متن سخنرانی‌های او نشان می‌دهد که او معتقد است، اگر اشخاص حقوقی به درستی مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند می توانند نقش موثری در رشد اقتصادی جامعه داشته باشند.

اگر امروز دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد به‌عنوان خیر برتر کشوری معرفی می‌شود تاییدی بر این ادعای ماست که توجه به امر خیرخواهانه فرهنگی در سازمان اقتصادی بانک پاساگارد امری لازم است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که بانک پاسارگاد طی چندین سال فعالیت حرفه‌ای مالی و بانکی، در ساخت و راه‌اندازی ده‌ها مدرسه و کتابخانه در بخش‌های محروم جامعه فعال بوده و هنوز این امر ادامه دارد؛ زیرا یک مدیر آگاه به خوبی می‌‌داند که رشد و توسعه اقتصادی جامعه مرهون افراد آگاه و باسواد آن جامعه است. ساخت یک مدرسه یا کتابخانه فقط یک امر خیرخواهانه ساده به منزله شادکردن دل کودکان نیست بلکه به معنای فراهم کردن زیر ساخت‌های رشد و توسعه اقتصادی است.

کودکی که درس می‌خواند، کتاب می‌خواند و با دنیای علم و دانش آشنا می‌شود با افزایش آگاهی خود امکان رشد جامعه را فراهم می‌کند. یک پزشک، یک نویسنده، یک مهندس هواوفضا و یا یک مخترع زمانی به جامعه معرفی می شود که زیرساخت‌های ابتدایی برای رشد او فراهم باشد. دکتر قاسمی به‌عنوان خیر برگزیده کشوری به‌درستی به درک و فهم این ماجرا از سالیان دور رسیده و توانسته گام‌های بسیار موثری بردارد، تقدیر و تشکر از او در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به‌عنوان یک فعال اقتصادی کاملاً شایسته و بایسته بوده و نشان می‌دهد که تلاش‌های او در امر فرهنگی  برای رسیدن به توسعه اقتصادی کاملاً دیده می‌شود.

بدون تردید راز ماندگاری بانک پاسارگاد و کسب موفقیت‌های مستمر بانکی در سطح ملی و بین‌المللی، مرهون نگاه جامع فرهنگی دکتر مجید قاسمی به عنوان خیر برتر کشوری است.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=3849

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تنبیه متجاوز تهران تولید جریمه رانندگی خبر دانشگاه رهبر سازمان تامین اجتماعی سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت وزیر صنعت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد