بانگ خبر، به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر سید جواد حسینی؛ رئیس سازمان بهزیستی، امروز در دیدار با کارکنان معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی گفت: در تمام سازمانها، بیشترین تولید سرمایه اجتماعی، رضایتمندی و نارضایتی به حوزه منابع انسانی مربوط بوده و این حوزه مانند شمشیری دو لبه است. در سازمان بهزیستی، حداقل در مدتی که من حضور داشتهام، لبه رضایتمندی بیشتر بوده است.
وی افزود: در ۶ دیدار اخیر با بخشهای مختلف سازمان بهزیستی، درباره موارد متعددی از جمله شعار سال و نقش سازمان بهزیستی در تحقق حمایت از تولید ملی، سیاستهای سازمان، ارتباطگیری و مشارکت مؤثر با عوامل برونسازمانی، تعارضات درونسازمانی، فرهنگ سازمانی و حس تعلق سازمانی گفتوگو کردیم.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: تعارض سازمانی فقط محدود به روابط درونسازمانی نیست و در روابط برونسازمانی نیز شکل میگیرد. سازمان بهزیستی در خلأ فعالیت نمیکند و سازمانها، علاوه بر همگرایی درونی حول اهداف و راهبردها، باید تعامل مناسبی با دیگر سازمانها و شرکا داشته باشند؛ همچون وزارتخانهها، نهادهای عمومی و سایر قوا.
دو آسیب برای سازمانها
وی در ادامه تأکید کرد: رابطه سازمان بهزیستی با نهادهای خارج از سازمان باید از قواعد مشخصی تبعیت کند. در اینباره به دو شکل آسیبزا اشاره میکنم.
حسینی ادامه داد: نوع اول رابطه، تعارضی و مبتنی بر تضاد است که متأسفانه در بسیاری از موارد، روابط سازمانها با یکدیگر به این شکل است. در بودجهریزی کشور نیز این مسئله بهعنوان یک معضل خطرناک وجود دارد؛ بهگونهای که با چانهزنی، بحث، مجادله و مذاکره میتوان سهمی را به دست آورد و با کمترین غفلت، باخت حتمی است. بخشی از این تعارض ناشی از منابع قدرت سازمانی است، مانند درگیریهای اساسی بین نهادهایی مثل مجلس و قوای اجرایی. این نوع رابطه، آسیبزا است.
وی بیان کرد: نوع دوم رابطه، تابعی و انفعالی است؛ یعنی مثلاً کسی هر چه بگوید، ما بگوییم “چشم!”. در این صورت شاید تعارضی ایجاد نشود، اما در واقع منافع سازمان ذبح شده است و برای جلوگیری از تعارض، اصول سازمان زیر پا گذاشته میشود.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: متأسفانه هر دو شکل رابطه در سازمانها و میان مدیران ما وجود دارد؛ هم مدیران تابعی و هم مدیران تعارضی. اما با هیچیک از این روشها، بالندگی سازمانی محقق نخواهد شد. راه درست، روابط تعاملی است؛ یعنی سازمانی داشته باشید که اصول و اهداف مشخصی دارد و تمام انرژی خود را برای تحقق آنها به کار میگیرید، ضمن آنکه بدون فراموش کردن این اهداف، با دیگران ارتباط برقرار میکنید. البته با توجه به تعارض منافع موجود در جامعه، این کار دشواری است.
دکتر حسینی تصریح کرد: تلاش من این است که در سازمان بهزیستی، تفاوتهای فردی را به رسمیت بشناسیم؛ افرادی که اندیشه و تجربههای متفاوت دارند، شنیده شوند و تا حد امکان از تجربیات آنها استفاده کنیم.
جذب هزار میلیارد تومان برای بهزیستی
وی با اشاره به یک دستاورد مهم گفت: ما توانستیم در روز تعطیلی، هزار میلیارد تومان برای سازمان بهزیستی جذب کنیم که در تاریخ سازمان بیسابقه است. یکی از دلایل این موفقیت، وجود افرادی با منش ملیگرایانه مانند آقای حسینزاده (معاون امور توسعه روستایی و مناطق محروم) بود که از سهم هزار میلیاردی خود گذشت تا این مبلغ به حساب سازمان بهزیستی واریز شود، زیرا ما نیز برای افراد و مناطق محروم تلاش میکنیم. این یعنی برای اهداف بزرگ، توانستیم تعامل مؤثری برقرار کنیم.
رئیس سازمان بهزیستی افزود: باید ابتدا با خودمان، واحدهای سازمانی و شرکای داخلی تعامل داشته باشیم و در مرحله بعد، با سایر دستگاهها. امسال، شعار ما تعامل حداکثری با سایر دستگاهها و استفاده بهینه از توان و ظرفیت آنهاست، خوشبختانه با وجود محدودیت منابع در حوزه بهزیستی، خلاهای عظیمی که ما را دچار مشکل کند، نداریم
وی با تقدیر از معاونت توسعه مدیریت و منابع گفت: معاونان توسعه و منابع در تمام سازمانها معمولاً دیرتر از سایر بخشها کارها را به سرانجام میرسانند، زیرا این بخش با مسائل مالی درگیر است. با اینوجود، در سازمان ما، این معاونت سریعترین بخش در انجام امور بوده است. در حوزه منابع انسانی، تعارضات سازمانی بیشتر خود را نشان میدهد، اما جالب اینکه همگراترین بخش سازمانی در سازمان بهزیستی، همین معاونت شماست.
حسینی افزود: در مجموع بین نیم تا یک درصد کارکنان دولت را در سازمان بهزیستی داریم، در حالی که حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تحت پوشش خدمات ما قرار دارند. همچنین، سهم بودجه عمومی کشور برای بهزیستی تنها ۲.۴ درصد است. این عدم تقارن منابع و مأموریتها میتواند کیفیت کار را به شدت تحت تأثیر قرار دهد، اما خوشبختانه چنین حسی نداریم و همواره در پی ارتقای عملکرد خود هستیم.
شورای رفاه کارکنان بهزیستی تشکیل میشود
وی گفت: خواستار تشکیل شورای رفاه کارکنان بودم، چرا که باید از تمام ظرفیتهای درونسازمانی و برونسازمانی استفاده کنیم. این مسئله لزوماً به اعتبارات مالی محدود نمیشود، بلکه نیازمند تمرکز تخصصی و هماهنگی است.
رئیس سازمان بهزیستی تأکید کرد: باید بدانیم چه شیوههایی به رفاه و منزلت کارکنان منجر میشود. با همان نیروی موجود نیز میتوانیم کار کنیم، اما باید انگیزه و تمایل درونی کارکنان را برای افزایش بهرهوری تقویت کنیم.
وی در ادامه افزود: در یادداشتی نوشتهام که فقر سه بُعد دارد: معیشت، منزلت و فرصت. برای تحقق رفاه، باید این سه بُعد را همزمان هدف قرار دهیم و با ایجاد فرصتهای جدید، زمینه بهبود معیشت و ارتقای منزلت را فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: همکاران ما باید حس کنند که به فکر آنان هستیم و برای رفع مشکلاتشان تلاش میکنیم، حتی اگر در برخی موارد موفق نشویم. شورای رفاه باید این حس را در بین کارکنان بهزیستی تقویت کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید نظام تصمیمگیری را به سمت روشهای مشارکتی هدایت کنیم. اگر بهترین تصمیمات را هم بگیریم، اما همکاران حس تعلق سازمانی نداشته باشند، با مشکل مواجه خواهیم شد.
روشهای افزایش اعتبارات سازمان بهزیستی
وی درباره راههای افزایش اعتبارات سازمان بهزیستی بیان کرد: روش دمدستی، گرفتن اعتبارات دولتی است، اما راههای دیگری نیز وجود دارد، از جمله توسعه مشارکتها، بهرهوری و بهینهسازی و مهمتر از همه، مولدسازی اقتصاد سازمان. ما پتانسیل زیادی در مشارکتها داریم که هنوز بهطور کامل از آن استفاده نکردهایم.
وی خاطرنشان کرد: بهرهوری تنها به معنای صرفهجویی نیست، بلکه باید به فکر افزایش اثربخشی سازمانی باشیم.
وی در پایان با اشاره به املاک و داراییهای سازمان گفت: چقدر در مسیر مستندسازی املاک گام برداشتهایم؟ چقدر اموال بلااستفاده داریم که حداقل با اجارهدهی میتوانند به درآمدزایی منجر شوند؟ متأسفانه تیم تخصصی برای این کار نداریم و باید روی آن تمرکز کنیم.
وی در جمعبندی تأکید کرد: سازمان بهزیستی با کمبود منابع انسانی و مالی مواجه است، اما با مدیریت هوشمند، مشارکت کارکنان، بهرهوری و مولدسازی اقتصاد درونسازمانی میتوان بر این چالشها غلبه کرد.
حسینی در پایان گفت: رشد ۵۶ درصدی بودجه سازمان بهزیستی در مقایسه با سال ۱۴۰۳ که در حقیقت بالاترین افزایش اعتبار را داشتیم قابل تشکر است.