بانگ خبر، به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی با حضور در موسسه مطبوعاتی ایران به گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار حوزه مسکن و شهرسازی روزنامه ایران پرداخت و ضمن بیان جزئیاتی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن و تامین مسکن محرومان، درباره مهمترین پروژههای این وزارتخانه در حوزه زیرساختهای حمل و نقل توضیح داد.
مشروح این گفتوگو به شرح زیر است:
با توجه به اجرای برنامههایی مثل نهضت ملی مسکن، شرایط فعلی نشان میدهد تأمین منابع برای تولید و عرضه مسکن مانع بزرگی برای اتمام پروژهها است. دولت سازوکار جدیدی برای تأمین مالی دارد؟
اگر قرار است دولت اصل ۳۱ قانون اساسی را اجرا کند، هدفگذاری باید درست باشد. در تلاش هستیم با تمام محدودیتهای منابع، ۸۰۰ هزار واحد حمایتی در قالب نهضت ملی مسکن را تحویل دهیم و به دنبال آن هستیم تا تسهیلات را برای این ۸۰۰ هزار واحد تأمین کنیم. من به عنوان وزیر راه و شهرسازی، بر اساس بررسیهایی که انجام دادهام، خیلی قطعی نمیتوانم بگویم که همه ۸۰۰ هزار نفر متقاضی مسکن حمایتی جزو دهکهای یک تا سه یا دهکهای زیر دهک ۵ هستند. پس شفافیت و شناسایی متقاضیان دهکهای یک تا سه هدف اول در ساخت واحدهای حمایتی است.
منظور این نیست که متقاضیان دهکهای دیگر نباید مد نظر باشند، معتقدیم اگر دولت قرار است مستقیماً در خانهسازی دخالت کند، دخالت باید به خانهدارشدن دهکهای یک تا ۳ معطوف شود. اما اینکه دولت چه برنامههایی برای ساخت مسکن دارد، تخصیص تسهیلات، تأمین زمین و همراهی با بخش خصوصی، پیمانکاران و انبوه سازان در تولید مسکن برنامه ماست.
حمایت از کم درآمدها چطور؟ دهکهای کم برخوردار برای اولیه با مشکلات مواجهاند…
آوردهای که دهکهای یک تا ۳ باید داشته باشند قابل پیشبینی نیست چون بعضاً خانوار این دهکها، نمیتوانند این آورده را تأمین کنند، برنامه ما این است که متقاضیان این دهکها با اجاره به شرط تملیک خانهدار شوند. یعنی اجاره به عنوان اقساط تسهیلات و آورده لحاظ میشود. موضوعی که باید در ساخت مسکن تفکیک کنیم، نوسازی بافتهای فرسوده است. اولویت دیگر دولت در ساخت مسکن، توجه ویژه به این بافتهاست، سکونت در این بافتها با کمترین ایمنی و دسترسی کم به خدمات است. این چند محور، هدفگذاری دقیق برای پاسخگویی به تأمین مسکن محرومان است. در شهرهای کوچک و متوسط پاسخگویی به نیاز مسکن محرومان راحتتر است و در این شهرها سریعتر به هدف میرسیم. در کلانشهرها و مراکز استان نیاز به زمان بیشتری برای تولید مسکن داریم و قطعاً تأمین منابع دولتی اثرگذار خواهد بود.
در سه سال اجرای نهضت ملی مسکن با اینکه بانکها ملزم به پرداخت تسهیلات بودند اما حداقل عملکرد را داشتند. بانک مرکزی نیز با افزایش تسهیلات موافقت نکرد. منابع ساخت مسکن حمایتی چگونه تأمین میشود؟
اینکه میزان وام باید افزایش پیدا کند، قطعی است، اما به دلیل ناترازی سیستم بانکی، مبلغ مورد بحث است.
تا قبل از دولت چهاردهم از ۸۰۰ هزار واحد، حدود ۳۷۰ هزار واحد تسهیلات بانکی دریافت کردهاند. در چند ماه اخیر ۴۰ هزار واحد دیگر هم تسهیلات گرفتهاند و حداقل ۴۰۰ هزار واحد دیگر باید به سیستم بانکی وصل شوند. در جلسات با بانک مرکزی، سهم هر بانک از تعداد تسهیلات پرداختی به این ۴۰۰ هزار واحد، مشخص و به بانکها ابلاغ شد. امیدواریم تا پایان سال سهم الشراکه بانکها به واحدهای باقیمانده متصل شود.
برنامههای دیگر ما تأمین و آمادهسازی زمین برای ساخت مسکن است که در وزارتخانه شتاب گرفته است. در دولت چهاردهم با توجه به لزوم اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون جهش تولید مسکن در راستای تأمین مسکن محرومین، تاکنون بیش از ۳هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی الحاقی به محدوده شهرها یا در قالب شهرک مسکونی دولتی، آمادهسازی و در مرحله واگذاری به متقاضیان برای احداث واحد مسکونی و اجرای خدمات زیربنایی از سوی دستگاههای خدماترسان قرار گرفت. از این اراضی نزدیک به ۴۰ هزار واحد در قالب طرح جوانی جمعیت تا پایان امسال واگذار میشود. همچنین تا پایان سال، زمین لازم برای ۴۰ هزار واحد مسکن در قالب احداث مسکن محرومین در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار میگیرد تا براساس تفاهمنامه، پس از احداث واحدها در اختیار متقاضیان جامعه هدف قرار گیرد. همچنین در سه ماه اول سال آینده ٥٠هزار واحدمسکونی حمایتی شهری و روستایی با تمامی خدمات، افتتاح و تحویل جامعه هدف میشود. نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، افزایش سقف تسهیلات تا ۴۰۰میلیون تومان و همچنین ظرفیتسازی برای تأمین زمین برای احداث انواع مسکن از جمله مسکن معیشت محور در روستاها از دیگر اقدامات ما است.
در زمینه حمایت از مستأجران هم ما بسته ساماندهی بازار اجاره و حمایت از مستأجران را تدوین کردیم که در دوماه آینده در شورای عالی مسکن تصویب میشود. این بسته شامل «تسهیلات کمک ودیعه با حمایت ویژه از مستأجران کم درآمد»، «افزایش عرضه مسکن و مسکن اجارهای شامل تسهیلات ساخت برای واحدهای نیمه تمام»، «تسریع در تکمیل طرحهای حمایتی» و «ساخت مسکن استیجاری از سوی بخش غیر دولتی و شهرداریها» است.
هزینه تمام شده ساخت این واحدها چقدر برآورد شده است؟
یکی از مشکلات ما در اجرای نهضت ملی مسکن این است که با توجه به تورمی که وجود دارد قیمت قطعی برای ساخت واحدها مشخص نیست، در برخی پروژهها مشکلاتی بابت افزایش هزینه ساخت بوجود آمده است اما تلاش و برنامه ما این است تا هزینهها در ساخت مسکن حمایتی و همچنین واحدهای خودمالکی یا واحدهایی که توسط تعاونیها ساخته میشود، کمتر شود.
هزینه ساخت در پروژههای مختلف و در شهرها و مناطق با توجه به دسترسیها و خدمات زیربنایی، متفاوت است. تا پایان سال هم میزان افزایش وام و هم پرداخت تسهیلات ۴۰۰ هزار واحد باقیمانده حتماً انجام میشود.