بانگ خبر، نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران (TITE 2025) یکی از رویدادهای مهم گردشگری است که مالزی هر ساله در آن حضور فعال دارد. شرکت در این نمایشگاه فرصتی است برای ارتقاء جایگاه گردشگری مالزی و معرفی جاذبههای متنوع این کشور به بازدیدکنندگان.همانند سالهای گذشته، هیئت مالزیایی شامل شرکای تجاری گردشگری و نمایندگان سازمانهای گردشگری ایالتی است. امسال، ۱۷ شرکتکننده از ۸ سازمان مختلف در این رویداد حضور دارند که شامل هیئت گردشگری محلی، هتلها، آژانسهای مسافرتی و ارائهدهندگان محصولات گردشگری است.
کشور مالزی در سال ۲۰۲۴ هدف جذب ۲۷.۳ میلیون گردشگر خارجی و کسب ۱۰۲.۷ میلیارد رینگیت درآمد گردشگری را دنبال کرده است. طبق آمار تا سپتامبر ۲۰۲۴، تعداد گردشگران ایرانی به ۱۹۶۱۸ نفر رسیده که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ۴۵.۳ درصدی را نشان میدهد.
“لیبرا حنیف” معاون ارشد مدیربخش بینالمللی ترویج گردشگری مالزی (آسیا/آفریقا) در کنفرانس خبری درخصوص جاذبههای جدید گردشگری مالزی گفت:در نمایشگاه گردشگری تهران ، مالزی به معرفی جدیدترین جاذبههای گردشگری خود پرداخته است که برخی از محصولات شاخص گردشگری که در این نمایشگاه معرفی شده اند، شامل تفریحات لوکس، خرید، تعطیلات خانوادگی، ماهعسل و تورهای ماجراجویی در طبیعت است و این جاذبهها با هدف جذب گردشگران از منطقه غرب آسیا طراحی شدهاند.
وی ادامه داد: مالزی در سال ۲۰۲۴ هدف جذب ۲۷.۳ میلیون گردشگر خارجی و کسب ۱۰۲.۷ میلیارد رینگیت درآمد گردشگری را دنبال کرده است. طبق آمار تا سپتامبر ۲۰۲۴، تعداد گردشگران ایرانی به ۱۹۶۱۸ نفر رسیده که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ۴۵.۳ درصدی را نشان میدهد. این آمار بیانگر تقاضای بالای بازار ایران برای گردشگری مالزی است.
در آستانه سال بازدید از مالزی ۲۰۲۶، هدف اصلی افزایش ورود گردشگران بینالمللی است. پیشبینی میشود که در سال ۲۰۲۶، ۳۵.۶ میلیون گردشگر وارد مالزی شوند و درآمد گردشگری کشور به ۱۴۷.۱ میلیارد رینگیت برسد.مالزی برنامهریزی کرده است تا با چندین خط هوایی خاورمیانه همکاری کند و از این طریق ورود مسافران از ایران را افزایش دهد. این همکاریها نه تنها به رشد صنعت گردشگری کمک خواهد کرد، بلکه روابط اقتصادی مالزی با کشورهای منطقه را تقویت میکند.
حنیف در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه چه مشوقهای جدیدی برای برنامه توسعه گردشگری مالزی در سال ۲۰۲۶ ارائه شده است؟ گفت: برنامه( GSPC )کمک مالی تطبیقی حملونقل هوایی بینالمللی و چارتر یکی از ابتکارات کلیدی سازمان گردشگری مالزی برای جذب گردشگران بینالمللی در سال ۲۰۲۶ است.
این برنامه با هدف ارتقاء اتصال هوایی به مالزی، مشوقهای مالی به خطوط هوایی و اپراتورهای چارتر ارائه میدهد تا مسیرهای جدید پروازی ایجاد یا تعداد پروازها به مالزی افزایش یابد.این ابتکار باعث کاهش موانع سفر به مالزی و تبدیل این کشور به مقصدی جذابتر و در دسترستر برای گردشگران جهانی میشود. بهویژه این برنامه به افزایش اتصال هوایی از بازارهای با پتانسیل بالا و کمتر توسعهیافته توجه دارد.همچنین این برنامه فرصتی برای گسترش همکاری میان خطوط هوایی، سازمانهای گردشگری و آژانسهای مسافرتی است که از طریق کمپینهای بازاریابی مشترک و بستههای سفری سفارشیشده، مالزی را به بازدیدکنندگان معرفی و تبلیغ میکنند. این ابتکار در راستای اهداف برنامه “بازدید از مالزی در سال ۲۰۲۶” نقش مهمی دارد و تأکید بر بهبود دسترسی به این کشور از طریق مسیرهای هوایی و افزایش تعداد پروازها دارد.
مدیر گردشگری مالزی در خاورمیانه نیز در پاسخ به این پرسش در خصوص پتانسیلهای گردشگری مالزی چیست و چه چیزی آنها را جذاب میکند؟ گفت: مالزی با ویژگیهای متنوع خود از لحاظ فرهنگی، طبیعی و تاریخی، یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در سطح جهانی است. او در ادامه پتانسیل های گردشگری کشور مالزی را به شرح زیر تشریح کرد .
تنوع فرهنگی: مالزی با ترکیب فرهنگهای مالایی، چینی، هندی و بومی خود، آمیختگی جذابی از آداب و رسوم، جشنها و غذاهای مختلف را به گردشگران ارائه میدهد. این تنوع در معماری معابد، مساجد و بناهای تاریخی به وضوح دیده میشود.
زیباییهای طبیعی: جنگلهای سرسبز، سواحل بکر و مناظر طبیعی از ویژگیهای برجسته مالزی است. برجهای دوقلوی پتروناس در کوالالامپور و جزایر زیبای لانکاوی از جمله جاذبههای پرطرفدار هستند.
جزایر رویایی: مالزی دارای جزایر متعددی نظیر لنگکاوی، پنانگ و صباح است که به دلیل سواحل آرام و مناظر طبیعی شگفتانگیز خود، برای انواع گردشگران مناسب است. این جزایر برای آفتابگرفتن، شنا و تجربه زیباییهای طبیعی به یکی از محبوبترین مقاصد گردشگری تبدیل شدهاند.
خرید و سرگرمی: مالزی به عنوان مقصدی مناسب برای خرید، به ویژه در مناطق شهری مانند کوالالامپور، شناخته میشود. مراکز خرید، بازارهای شبانه و امکانات تفریحی چون تم پارکها، جاذبههای محبوب برای گردشگران به شمار میآیند.
سایتها و مکانهای تاریخی: شهری مانند ملاکا که به عنوان یک میراث جهانی یونسکو شناخته شده است، دارای آثار تاریخی غنی و جاذبههای فرهنگی است. این شهر به بازدیدکنندگان نگاهی اجمالی به تاریخ و فرهنگ منطقه ارائه میدهد.
مردم مهماننواز: مردم مالزی به مهماننوازی و گرمی خود معروفند. این ویژگی موجب میشود گردشگران به راحتی با فرهنگ مالزی آشنا شوند و تجربههای جذاب و دلنشینی از تعاملات اجتماعی و غذایی داشته باشند.
در ادامه این نشست خبری امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران طی سخنانی ز به مسافت طولانی پرواز بین دو کشورایران و مالزی پس از لغو پروازهای مستقیم، اشاره کرد و گفت: مالزی جزو دو سه مقصد اصلی سفر ایرانیها است اما مشکلی که وجود دارد بُعد مسافت پروازی و البته هزینههای پرواز است که بار مالی را به گردشگران اضافه کرده است که باید برای آن فکری داشته باشیم.رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران در عین حال اظهار کرد: ایران نیز ظرفیت زیادی برای گردشگران مالزی میتواند داشته باشد. تشابه فرهنگی از مهمترین آنهاست که امیدواریم با رفع مشکلات و محدودیتها شاهد بهبود رفت و آمد گردشگران بین دو کشور باشیم.
گزارش از : سعید تهرانی