• امروز : دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Monday - 21 October - 2024
0

بایدها و نبایدهای طلاق به علت بدرفتاری شوهر

  • کد خبر : 29005
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
بایدها و نبایدهای طلاق به علت بدرفتاری شوهر
طلاق به علت سوء رفتار شوهر، در شرایطی امکان پذیر است که زوجه بتواند با اثبات یکی از مصادیق سوء معاشرت یا سوء رفتار مرد، عسر و حرج را در زندگی مشترک به اثبات رساند. اثبات سوء معاشرت زوج از طریق استشهادیه شهود، گواهی ماموران کلانتری یا حتی اقرار خود مرد در دادگاه ممکن است.

بانگ خبر، به گزارش بانگ خبر، برای هریک از زوجین تکالیفی در قانون مقرر شده است که در کنار تمکین از طرف زن و پرداخت نفقه از جانب شوهر، می توان به حسن معاشرت زوجین با یکدیگر اشاره کرد. نقطه مقابل حسن معاشرت، سوء رفتار یا سوء معاشرت است که هم می تواند از جانب زوج باشد و هم از جانب زوجه.

بر اساس قانون مدنی هر کدام از زن و شوهر مکلفند با حسن معاشرت، نسبت به هم رفتار کرده و در تشیید یا استحکام مبانی خانوادگی کوشش کنند. با وجود این تکلیف قانونی در برخی موارد مشاهده می شود که زوج به دلیل سوء معاشرت و سوء رفتار با همسر و فرزندان خود، زمینه عسر و حرج یا سختی آنها را در زندگی مشترک فراهم می کند.

در صورتی که زوجه یا زن، به علت سوء معاشرت یا سوء رفتار زوج یا شوهر، دچار سختی غیرقابل تحمل شود، می تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات هر یک از مصادیق سوء رفتار مرد، دادخواست طلاق دهد. بر این اساس، ابتدا زن باید وجود هر یک از مصادیق سوء رفتار یا سوء معاشرت مرد را در دادگاه خانواده اثبات کند تا در نهایت دادگاه حکم طلاق را صادر کند. البته دادگاه ها معمولا در این مورد سختگیری زیادی داشته و صرفا پس از اثبات امر، حکم طلاق صادر می کنند.

یکی از مهم ترین مستندات قانونی طلاق به علت سوء رفتار شوهر، ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی است که به موجب آن، مقرر شده است در صورتی که دوام زوجیت، به علت سوء رفتار شوهر یا هر موضوع دیگری، موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق کند. در صورتی که عسر و حرج زن در دادگاه ثابت شود، دادگاه مرد را اجبار به طلاق می کند و در صورتی که اجبار مرد، امکانپذیر نباشد، زن به اذن قاضی دادگاه، طلاق داده می شود.

مصادیق طلاق به علت سوء معاشرت زوج

اساسا نمی تواند سوء معاشرت زوج را به مصادیق خاصی محدود کرد؛ بلکه وقوع هر امری که به نوعی سوء رفتار شوهر تلقی شده و منجر به عسر و حرج زن شود، می تواند مبنایی برای طلاق محسوب شود. به عنوان نمونه، بر اساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، طلاق به علت سوء معاشرت زوج را می توان شامل موضوعات زیر دانست:

ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد؛ که از جمله مصادیق آن، می توان به تهمت زدن به زوجه مبنی بر برقراری روابط نامشروع، توهین کردن به زن به نحوی که برای وی قابل تحمل نباشد، کتک زدن یا وارد کردن آزار فیزیکی و روحی و روانی مستمر به زوجه و مسائلی از این قبیل، اشاره کرد. البته همانگونه که اشاره شد، این مصادیق، انحصاری نیستند و می تواند شامل موارد دیگری نیز باشد.

راه اثبات سوء رفتار زوج

یکی از مهمترین راه های اثبات سوء رفتار مرد، شهادت شهود است. به همین منظور زوجه می تواند با تنظیم استشهادیه محلی و استناد به گواهی گواهان، این امر را در دادگاه اثبات کند.

همچنین، در صورتی که سوء رفتار زوج شامل کتک زدن یا آزار روحی زوجه باشد، می توان با تهیه گواهی پزشک معتمد و ارائه آن به دادگاه، این امر را اثبات کرد تا دادگاه بتواند رای طلاق اعم از رای طلاق عادی یا طلاق غیابی را صادر کند. هرگونه گواهی دیگری نیز که دال بر این امر باشد، از جمله پیامک های تهدید آمیز، اسناد مبنی بر کتک زدن و ایجاد خطرات جانی برای زوجه و غیره، یا حتی اقرار خود مرد در دادگاه اهمیت دارند. در صورتی هم که به عنوان نمونه، مرد اقدام به کتک زدن نامتعارف زن در نوبت های متوالی کرده و به این ترتیب، امنیت جانی و روانی زوجه را به خطر اندازد، می توان با تماس با کلانتری، گزارش ماموران کلانتری را نیز ضمیمه کرد.

بنابراین سوء رفتار مرد در طی زندگی مشترک، مبنایی برای طلاق زن است و به همین دلیل، این سوء رفتار باید در دادگاه و با ارائه مدارک محکم به اثبات برسد، که همانطور که گفته شد، یکی از مهمترین راه های اثبات سوء معاشرت مرد، تهیه نمونه استشهادیه محلی است.

به موجب این استشهادیه، شهودی که اطلاعات کافی در ارتباط با موضوع دارند، با امضای ذیل استشهادیه و حسب مورد، مراجعه به دادگاه و ادای شهادت می توانند سوء رفتار زوج را در دادگاه به اثبات رسانند.

طلاق به علت سوء رفتار یا سوء معاشرت مرد، نیازمند آن است که ابتدا زوجه، یک نمونه دادخواست طلاق تهیه کرده و آن را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به ثبت رساند. برای تنظیم دادخواست مزبور، استناد به هر یک از دلایلی که منجر به ایجاد عسر و حرج در زن شده باشد، امکانپذیر است؛ اما این امر حتما باید با ارائه مدارک اثبات کننده، به دادگاه ارائه شود.

گزارش از: مهدیه سید میرزایی

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=29005
  • نویسنده : مهدیه سیدمیرزایی
  • ارسال توسط :
  • 8 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای بایدها و نبایدهای طلاق به علت بدرفتاری شوهر بسته هستند

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.