• امروز : سه شنبه - ۱۳ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - جماد ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 3 December - 2024
3

برنامه بهزیستی برای استعدادیابی نوجوانان/ هدفگذاری جهت اشتغال و پایداری در زندگیِ جامعه هدف

  • کد خبر : 28409
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
برنامه بهزیستی برای استعدادیابی نوجوانان/ هدفگذاری جهت اشتغال و پایداری در زندگیِ جامعه هدف

معاون توانمندسازی مرکز توسعه کارآفرینی، اشتغال و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور از آغاز مرحله پایلوت استعدادیابی نوجوانان جامعه هدف سازمان بهزیستی از آبان‌ ماه سال جاری خبر داد. آرزو ذکایی‌فر در گفت‌وگو با بانگ خبر،‌ با بیان اینکه توانمندسازی دارای ابعاد مختلفی از جمله شناسایی استعدادها و رغبت‌ها، استقلال، توسعه مهارت و مهارت‌آموزی است، اظهار […]

معاون توانمندسازی مرکز توسعه کارآفرینی، اشتغال و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور از آغاز مرحله پایلوت استعدادیابی نوجوانان جامعه هدف سازمان بهزیستی از آبان‌ ماه سال جاری خبر داد.

آرزو ذکایی‌فر در گفت‌وگو با بانگ خبر،‌ با بیان اینکه توانمندسازی دارای ابعاد مختلفی از جمله شناسایی استعدادها و رغبت‌ها، استقلال، توسعه مهارت و مهارت‌آموزی است، اظهار کرد: استعدادیابی کودکان و نوجوانان، یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین اقداماتی است که آمادگی فرد را برای حضور در جامعه به دنبال دارد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع، با اشاره به اینکه یکی از ابعاد مهم توانمندسازی پس از شناسایی استعدادها و رغبت‌ها، توسعه مهارت و مهارت‌آموزی است، ادامه داد: افراد ممکن است در یک زمینه قوی‌تر باشند و در زمینه‌های دیگر ضعیف عمل کنند و سرمایه‌گذاری در زمینه نقاط قوت باعث موفقیت فرد می‌شود. البته محیط، خانواده و جامعه نیز در این امر و اعطاء این فرصت به فرد نقش بسزایی دارد. در کشورهای مختلف، استعدادیابی کودکان و نوجوانان در زمینه‌های مختلف و توسط ابزار و سنجه‌هایی است که شامل هوش، ویژگی‌های شخصیت و حتی موارد ارزیابی از منظر ابعاد روانی-اجتماعی و معنوی انجام می‌شود.

معاون توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور، یکی دیگر از مراحل بسیار مهم در کشف استعدادها را تقویت «نقاط قوت فرد» دانست و گفت: همچنین می‌توان بر روی نقاط ضعف افراد از منظر ارتقایی، کار کرد؛ زیرا در آینده و زندگی فرد بسیار مهم هستند. در زمینه رغبت نیز می‌توان گفت که ممکن است برخی نوجوانان تمایل بیشتری به فعالیت‌های ذهنی نشان دهند؛ در حالی که برخی به فعالیت‌های بدنی می‌پردازند و در این زمینه موفق‌ترند، یا اینکه در زمینه خاصی نسبت به همتایان خود بالاتر و برترند. این موارد در جلسات استعدادیابی مشخص شده و به رشد و پیشرفت آنها کمک زیادی می‌کند.

ذکایی‌فر با اشاره به استقلال افراد به عنوان یکی دیگر از ابعاد مهم توانمندسازی، تصریح کرد: به جهت رسیدن به این مهم، تقویت و توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای از طریق شناسایی ظرفیت‌ها، رغبت‌ها و استعدادهای فردی بسیار اهمیت دارد. بر همین اساس نیز معاونت توانمندسازی سازمان بهزیستی، برای اولین بار در سازمان اقدام به تدوین بسته برنامه استعدادیابی و توسعه مهارت‌ها در دو گروه سنی زیر ۱۸ سال (مشخصا افراد ۱۳ تا ۱۸ سال) و گروه سنی ۱۸ تا ۴۵ سال کرده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، برای هر فرد پروفایل فردی شکل می‌گیرد که در آن ویژگی‌های شخصیت، ظرفیت، علاقه، رغبت و استعداد آنان ثبت شده و بر اساس آن فرایند مهارت‌آموزی شامل مهارت‌های پایه فردی و مهارت‌های تخصصی توسط مربیان زندگی و سایر سازمان‌های همکار از جمله سازمان فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود. در برنامه استعدادیابی نوجوانان تلاش بر این است که با آموزش‌ها و مهارت‌هایی که فرد کسب می‌کند، ضمن شکوفایی استعدادها در آینده فردی و شغلی وی اثربخش باشد و از این طریق زمینه‌های توانمندسازی و استقلال وی فراهم شود. در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار دانش‌آموز در گروه سنی ۷ تا ۱۸ سال تحت پوشش و حمایت سازمان قرار دارند که برای مرحله نخست اجرای برنامه استعدادیابی حدود ۳۷۰۰ نفر در این برنامه قرار می‌گیرند.

بنابر اظهارات معاون توانمندسازی مرکز توسعه کارآفرینی، اشتغال و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور، مرحله پیشگام برنامه که شامل ۲۰۰ نفر از نوجوانان بوده، طی شده و از آبان‌ماه سالجاری ۹ استان در برنامه پایلوت قرار دارند.

وی گفت: امیدواریم این فرایند که با هدف نیل به استقلال، کارآیی فردی و اجتماعی، اشتغال و پایداری در زندگی فردی و اجتماعی تدوین و ترسیم شده، در توانمندسازی جامعه هدف سازمان بیش از گذشته موثر باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=28409
  • ارسال توسط :
  • 73 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای برنامه بهزیستی برای استعدادیابی نوجوانان/ هدفگذاری جهت اشتغال و پایداری در زندگیِ جامعه هدف بسته هستند

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.