رئیس بازرسی کل فراجا با تشریح نحوه فعالیت سامانه ۱۹۷، از مردم خواست که هرگونه پیشنهاد، انتقاد و شکایت خود از عملکرد پلیس را با این سامانه در میان بگذارند.
سردار مهدی معصومبیگی در گفتوگو با بانگ خبر با اشاره به فعالیت مرکز نظارت همگانی فراجا گفت: فلسفه وجودی مرکز نظارت همگانی ۱۹۷ فراجا این است که مردم هرگونه نظری که درباره فعالیتهای پلیس دارند، به آن اطلاع دهند تا به گوش پلیس برسد. یعنی رسالت این مرکز این است که حرف مردم را بشوند و به مسئولین اطلاع دهد. این مرکز از اوایل دهه ۸۰ تاسیس شده اما هر سال پیشرفتهتر شده و قدرت پاسخگویی خود را افزایش داده است.
وی افزود: این مرکز حلقه ارتباطی مردم با پلیس و پلیس با مردم است. به این معنا که مردم نظرات خود را درباره قسمتهای مختلف پلیس به این مرکز ارائه میکنند و این مرکز این نظرات را به گوش ردههای مختلف پلیس رسانده و پاسخ به را مردم اطلاع میدهد.
رئیس بازرسی کل فراجا با اشاره به اینکه این مرکز چهار وظیفه دارد؛ ادامه داد: مردم به دلایل مختلف با این مرکز تماس میگیرند. به عنوان مثال در بیشتر مواقع شاهد هستیم که از همکاران من در بخش های مختلف پلیس تشکر و قدردانی میکنند. مردم بارها تماس گرفته و برای جمع آوری سارقان،معتادان متجاهر، خرده فروشان مواد مخدر و غیره از پلیس تشکر کردهاند.
معصومبیگی گفت: همچنین در برخی موارد در حوزه های مختلف به پلیس پیشنهاداتی ارائه می کنند. به عنوان مثال محلهای جدیدی را برای نصب پل عابر پیشنهاد میکنند که ما تمام این پیشنهادهارا بررسی و در صورت مفید بودن، قطعا از آن ها استفاده میکنیم.
وی افزود: ماموریت بعدی این مرکز، بررسی انتقادات است. به عنوان مثال میگویند که اگر در یک خیابان کیوسک پلیس گذاشته شود شرایط محله خیلی امنتر میشود. در اینصورت ما باید ظرفیتهای خود را بررسی کنیم و در صورت توان، قطعا این انتقادات نیز مدنظر میگیرد یا مطرح می کنند که گواهینامه باید زودتر از همیشه صادر شود که این مسائل نیز جزو انتقادات است که برای رفع آن نیازمند تجهیزات و نیروی بیشتر هستیم.
رئیس بازرسی کل فراجا ادامه داد: مورد آخری که مردم به مرکز ۱۹۷ مراجعه می کنند، شکایت از پلیسهای مختلف است. به عنوان مثال ممکن است افراد به کلانتریها، پایگاههای آگاهی و … مراجعه و احساس کنند که پرونده آنها به خوبی رسیدگی نمی شود که در اینصورت نیز به ۱۹۷ شکایت می برند و به نارضایتی آنها پاسخ میدهیم.
معصومبیگی درباره روند کار این مرکز نیز گفت: روند کار به این شکل است که وقتی کسی با شماره ۱۹۷ تماس میگیرد؛ بلافصله پیامکی برای وی ارسال میشود مبنی بر اینکه گزارش شما دریافت و نتیجه اطلاع رسانی میشود. سپس این مسئله در روند کار بررسی قرار می گیرد و نتیجه آن نیز برای فرد پیامک می شود.
وی افزود: علاوه بر تماس با شماره تلفن ۱۹۷، هموطنان می توانند از طریق نرم افزار موبایلی پلیس من نیز، گزارشات خود را به این مرکز اعلام کنند.
رئیس بازرسی کل فراجا اظهار کرد: در بررسیهای ما مشخص شد مرکز نظارت همگانی ۱۹۷ پلیس، جزو مراکز پاسخگوی مردم است و خوشبختانه این روند رو به بهبود نیز است.
انتهای پیام