• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

سالروز بازگشت غرورآفرین آزادگان به کشور

  • کد خبر : 2783
  • 26 مرداد 1401 - 15:24
سالروز بازگشت غرورآفرین آزادگان به کشور
امروز26 مرداد ماه، سالروز بازگشت غرور آفرین اسیران جنگی به کشور است. آزادی که کسی فکرش را نمی کرد با این سرعت و زمان کوتاه اتفاق بیفتد! صدام برای تصرف کشور کویت عجله داشت و از طرفی می خواست خیالش از ایران راحت بشود، لذا طی نامه ای به رییس جمهور وقت ایران به توافق رسید و اسیران را آزاد کرد.

به گزارش بانگ خبر، رزمندگانی که برای دفاع از خاک میهن جان خود را برکف نهاده و به جبهه های حق علیه باطل رفتد وبه اسارت درآمدند. این رزمندگان پس از تحمل سختی ها و شکنجه دشمن پس از ۱۰سال به میهن خود بازگشتند. اولین اسرا پس از ۱۰ سال آزاد شدند و به آغوش خانواده های خود بازگشتند. این گروه از اسیران جنگی بسیارخوش شانس بودند که درآن زمان صدام به فکر تصرف کشور کویت بود واز طرفی هم می خواست اعتماد کشور ایران را جلب کند وخیالش راحت شود.از اینرو با ایران به توافق رسید و به سرعت اولین اسرا را در مدت یک ماه پس از امضای قطع نامه آزاد کرد.

آزادی با این سرعت ایران را غافلگیر کرد

هنگامی که کشور ایران و عراق برای  تبادل و آزادسازی اسرا به توافق رسیدند، ایران احتمال داده بود که این تبادل حدود ۳۰سال طول بکشد.اما صدام آنقدرعجله داشت که ایران راغافلگیرکرد، به طوری که طی یک ماه یعنی از ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ تا ۲۴ شهریور همان سال طی ۲۹ مرحله ۳۷ هزار و ۵۳۲ نفر از آزادگان سرافراز ما به میهن اسلامی بازگشتند. در مجموع ۳۹ هزار و ۱۴۰ نفر آزادگان ایرانی طی ۶۵ مرحله آزاد شدند.

تحویل  آزادگان-اسرا- در کجا و به چه ترتیب انجام شد؟

در تاریخ ۲۶مرداد سال ۶۹ هیئت ایرانی در منطقه‌ای بنام «پل خیر ناصر خان» بعد از قصر شیرین محل استقرار نیروهای صلیب سرخ و سازمان حضور یافتند. پس از انجام تشریفات اداری با ۳۵ دستگاه اتوبوس برای رسیدن به اسرا با عبور از مرز خسروی وارد منطقه «منظریه» عراق محل اسکان آزادگان شدند.

دو سه روز از تبادل اسرا با همین وضعیت گذشت که ما به مقامات عراقی اعلام کردیم این وضعیت برای ما قابل تحمل نیست. لذا با هماهنگی استاندار وقت کرمانشاه آقای نکویی و با کمک کلیه نیروهای استان کرمانشاه، محوطه نقطه صفر مرزی در کمتر از ۷۲ ساعت آسفالت شد و به مقامات عراقی اعلام کردیم که از این‌ پس اتوبوس‌های حامل آزادگان ایرانی به این منطقه آورده شوند و از اتوبوس‌های عراقی به اتوبوس‌های ایرانی منتقل شوند و در مورد اسرای بازگشتی عراقی هم بالعکس این امر انجام می‌شود.

اماتعداد حدود ۱۰۰۰ نفر از اسرای ایرانی درآن زمان(دوران اسارت) در سازمان منافقین در اردوگاه اشرف پیوستند که اسامی آنان را از قبل می‌دانستیم.

​۱۸ هزار و ۵۶۳ نفر ازاسیران ایرانی که در اردوگاه‌ها توسط نمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ثبت‌نام ‌شده بودند و تعداد ۲۰ هزار و ۵۷۷ نفر از مفقودالاثرها بودند که کسی از سرنوشت آنها خبری نداشت ودر زمان آزادسازی توسط نمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ثبت‌نام شدند.

اسرای ایرانی که درعراق شهید شدند؟

۵۷۰ اسیر درعراق شهید شدند و کشورعراق گواهی فوت آنها را پیش‌ از آزادی ، به ایران تحویل داده بود و پیکر مطهرشان به ایران تحویل داده بود.

از تاریخ ۶۰/۳/۲۶ مبادله‌هایی صورت گرفت که مربوط به اسرای معلول، بیمار، مجروح و پیرمی‌شد و این روند تا۲۸دیماه ۱۳۶۸ادامه داشت.

اولین اسیرایرانی درعراق

شهید لشکری اولین اسیر جمهوری اسلامی پس از تجاوز به عراق محسوب می‌شود. ایشان ۱۹ مهرماه سال ۱۳۵۹ پس از سقوط هواپیما به اسارت نیروهای عراقی در آمده و بعد از مدت کوتاهی از سایر اسرای اردوگاه به‌صورت جدا نگهداری می‌شوند. صدام به خیال خودش شهید لشکری را به‌عنوان سند شروع‌کننده جنگ از طرف ایران گروگان نگه داشته بود.

در مقاطعی هم که وزارت امور خارجه ما با ارائه اسناد و مدارک به دبیر کل وقت سازمان ملل متحد تلاش می‌کرد عراق را به‌عنوان آغاز کننده جنگ محکوم کند، صدام به‌صراحت اعلام کرده بود «من خلبانی در اختیار دارم که در مهرماه سال ۵۹ در خاک عراق به اسارت درآمده و این سند نشان می‌دهد که ایران شروع‌کننده جنگ است.» بعدها متوجه شدیم منظور صدام از خلبان مذکور، شهید لشکری است.او در نهایت سال ۷۵ به ماموران صلیب سرخ معرفی شد و در ۱۷ فروردین ۷۷پس از۱۸سال اسارت به ایران بازگشت. او نخستین اسیر و آخرین آزاده جنگ​ تحمیلی بود.او در۱۹ مرداد ۱۳۸۸ به دلیل آسیب های وارده در اسارت، به شهادت رسید.

در طول دفاع مقدس ۴۲ هزار و ۸۷۹ آزاده داشتیم که ۳۶ هزار نفر آن‌ها رزمنده و مابقی نیروهای غیرنظامی بودند و از این تعداد آزاده ۹۰ درصد شان جانبازهستند. همچنین حدود ۱۰۰۰ نفر از آزادگان اسم شان توسط صلیب سرخ ثبت نشده بود. حدود ۱۰ سال اطلاعی از آنها وجود نداشت که نمونه قابل افتخار آن شهید حسین لشگری است که ۱۸ سال اسیر بود.

سرنوشت نامعلوم ١١ هزار اسیر ایرانی

٤٥ هزار رزمنده و غیرنظامی که طی ٨ سال جنگ عراق علیه ایران، به اسارت رژیم بعث درآمدند و حتی پس از امضای قطعنامه ٥٩٨ هم سال‌های جوانی خود را در اردوگاه‌های مفقودین و صلیب سرخ عراق گذراندند.

شهادت ٦ هزار اسیرایرانی به دستورصدام

سرهنگ «عبدالرشید الباطن» – بازپرس ویژه گارد ریاست‌جمهوری عراق در جنگ علیه ایران – در اعترافات خود که آذر ١٣٨٧ در رسانه‌های ایران منتشر شد؛ گفته بود در طول سال‌های جنگ علیه ایران، ٦ هزار اسیر ایرانی ساکن در اردوگاه‌های مفقودین، به دستور صدام به شهادت رسیده‌اند.

آماراسیران عراقی

در حالی که طی ٨ سال جنگ عراق علیه ایران، حدود ٦٨ هزار نفر از نیروهای عراقی توسط رزمندگان ایرانی به اسارت درآمدند که تمام این اسرا، درجه‌داران رژیم بعث بودند،

پایگاه خبری تحلیلی بانگ خبر، ۲۶ مرداد سالروز اولین ورود آزادگان به میهن را پس از ۱۰ سال از جنگ تحمیلی را به ملت ایران و تمام رزمندگان آزاده تبریک می گوید.

تنظیم گزارش: لیلا الیاسی

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=2783

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تنبیه متجاوز تهران تولید جریمه رانندگی خبر دانشگاه رهبر سازمان تامین اجتماعی سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت وزیر صنعت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد