• امروز : پنج شنبه - ۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 26 September - 2024
1

غربالگری شنوایی ۹۴ درصد موالید کشور/ لزوم تشخیص افت شنوایی کودکان، پیش از ۳ ماهگی

  • کد خبر : 27543
  • 05 مهر 1403 - 9:59
غربالگری شنوایی ۹۴ درصد موالید کشور/ لزوم تشخیص افت شنوایی کودکان، پیش از ۳ ماهگی

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‏‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور از وجود ۲۲۷ هزار فرد دارای معلولیت شنوایی تحت پوشش سازمان خبر داد. به گزارش بانگ خبر، زهرا نوع‌پرست در آستانه روز جهانی ناشنوایان،‌ اظهار کرد: در یک تلاش مشترک جهانی، آخرین یکشنبه ماه سپتامبر، مصادف با ۸ مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان نام‌گذاری […]

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‏‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور از وجود ۲۲۷ هزار فرد دارای معلولیت شنوایی تحت پوشش سازمان خبر داد.

به گزارش بانگ خبر، زهرا نوع‌پرست در آستانه روز جهانی ناشنوایان،‌ اظهار کرد: در یک تلاش مشترک جهانی، آخرین یکشنبه ماه سپتامبر، مصادف با ۸ مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده و در این روز طی برگزاری مراسم نکوداشتی، مهمترین مسائل و موضوعات مختلف پیرامون جامعه ناشنوایان مورد بحث و توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز همگام با جوامع جهانی، مراسم نکوداشت روز جهانی ناشنوایان در کشور ما با شعار «زبان دست‌ها را بشنویم و درک کنیم» برگزار و اهداف و برنامه‌های مرتبط با افراد دارای معلولیت شنوایی مطرح خواهد شد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به حساس‌سازی جامعه نسبت به مقوله ناشنوایی، پیشگیری از انواع معلولیت و توانبخشی بهنگام، آگاهی‌رسانی در زمینه دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی، علمی و هنری افراد دارای معلولیت شنوایی، پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت شنوایی و خدمات موردنیاز آنها و گسترش زبان اشاره و مهارت‌های ارتباطی‌شان، حساس‌سازی دولت و سیاست‌گذاران نسبت به مقوله معلولیت شنوایی و نیازهای پزشکی، توانبخشی، معیشت، مشارکت و تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت،‌ استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در پیشگیری از معلولیت‌ها و خدمات قابل ارائه به افراد دارای معلولیت و تبادل اطلاعات با کشورهای شرکت‌کننده،‌ فراگیرسازی، شامل‌سازی و ارتقاء کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت شنوایی و به کارگیری فناوری‌های نوین در جهت افزایش دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی محیط برای ناشنوایان اشاره کرد.

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‏‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آسیب شنوایی، معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است، گفت: در حال حاضر از مجموع افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی (بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر)، ۲۲۷ هزار نفر (۱۴.۶ درصد) دارای معلولیت شنوایی هستند که به دلایل مختلفی از جمله اختلالات ژنتیکی (۵۰ درصد)، مواردی همچون زردی، بیماری‌های مادر در حین بارداری، مشکلات هنگام زایمان (۲۵ درصد) و سایر دلایل ناشناخته (۲۵ درصد) دچار معلولیت شنوایی شده‌اند.

به گفته نوع‌پرست و طبق مطالعات متعدد سال‌های اخیر، در صورتی که افت شنوایی کودکان، پیش از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن ۶ ماهگی از وسیله تقویت‌کننده صوتی و برنامه‌های توانبخشی مناسب بهره‌مند شود، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد.

وی در ادامه نیز به مداخلات توانبخشی شنوایی که شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون است، اشاره کرد و به تشریح خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت شنوایی پرداخت: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران یکی از برنامه‌های بهزیستی است که با پوشش حدود ۱۵ میلیون نفری از سال ۱۳۸۴ تاکنون، با سطح پوشش ۹۴ درصدی موالید کشوری همراه بوده است.

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‏‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، در قالب مراکز روزانه توانبخشی نیز ادامه داد: به ۵۳۰۰ خدمت‌گیرنده در ۱۲۵ مرکز که تماما تحت پوشش یارانه هستند خدمات ارائه می‌شود.

نوع‌پرست درباره ارائه خدمات توانبخشی حرفه‌ای به افراد دارای معلولیت شنوایی در قالب مراکز توانبخشی حرفه‌ای بالای ۱۴ سال نیز بیان کرد: به منظور آماده‌سازی فرد برای حضور در مراکز شغلی حمایت شده (کارگاه‌های تولیدی حمایتی، واحدهای صنفی تیپ ۲ و مراکز پشتیبانی شغل)، در مراکز حرفه‌آموزی، سرفصل‌های آموزشی با عناوین آموزش مهارت‌های پایه، آموزش مهارت‌های اجتماعی و آموزش رفتار کاری ارائه می‌شود. افراد دارای معلولیت شنوایی نیز در کنار سایر معلولین از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

وی درباره تامین وسایل کمک توانبخشی توسط سازمان بهزیستی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و ادامه داد: در سال گذشته حدود ۲۰ هزار دستگاه سمعک و تعداد ۲۷ هزار عدد باتری سمعک به افراد دارای معلولیت شنوایی تحویل شد.

بنابر اظهارات مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‏‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور نیز در سال ۱۴۰۲ در ۲۶ واحد شنوایی‌شناسی، ۲۳ هزار نفر و در ۲۱ واحد گفتاردرمانی ۴۰۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت شنوایی از خدمات تخصصی توانبخشی بهره‌مند شدند.

به گفته نوع‌پرست،‌ علاوه بر این نیز بیش از ۲۶۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت شنوایی در سال ۱۴۰۲ توانستند از مساعدت مالی سازمان بهزیستی و توانبخشی بعد از عمل کاشت حلزون بهره‌مند شوند.

وی در ادامه درخصوص خدمات هنری و هنردرمانی به توانخواهان دارای معلولیت شنوایی نیز اشاره کرد و در این باره توضیح داد:‌ این خدمات با هدف بکارگیری هنر و قابلیت‌های آن در تقویت و سلامت بهداشت روان، ارتقای سطح کیفی زندگی این گروه از افراد جامعه، ارتقاء سطح آگاهی عمومی، تلفیق اجتماعی و کمک به مشارکت آنان در جامعه طراحی و ارائه می‌شود. در حال حاضر در ۱۲۵ مرکز توانبخشی به ۵۳۰۰ نفر توانخواه دارای معلولیت شنوایی خدمات هنردرمانی ارائه می‌شود. همچنین ۳۷ گروه نمایشی افراد دارای معلولیت شنوایی در کشور فعال هستند که با دریافت حمایت‌های مالی از سازمان بهزیستی ضمن شرکت در جشنواره‌های تئاتر استانی و منطقه ای و اجراهای عمومی سالیانه، به منظور حضور در سایر جشنواره‌های هنری کشوری نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‏‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به اعزام وتربیت مترجمین زبان اشاره پرداخت و گفت: این فعالیت به منظور زمینه‌سازی و افزایش دسترسی گروه ناشنوایان به فرصت‌های اجتماعی، اقتصادی و بهره‌مندی از امکانات مناسب برای ایفای نقش شهروندی طراحی و برنامه‌ریزی شده است. طی سال گذشته بالغ بر ۴۲۵ مترجم متقاضی فراگیری زبان اشاره ایرانی آموزش دیدند و بیش از ۷۷۰۰ مورد اعزام مترجم برای پیگیری و رفع نیازهای ناشنوایان در سطح کشور صورت گرفت.

نوع‌پرست درخصوص خدمات و حمایت‌های اشتغال و همچنین طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت شنوایی نیز بیان کرد:‌ طی سال ۱۴۰۲ مجموعه خدمات اشتغال سازمان برای افراد دارای معلولیت شنوایی مشتمل بر خدمات خوداشتغالی و کارفرمایی، حق بیمه کارفرمایی و نیز خویش فرمایی حدود ۶۳۰۰ مورد بوده است. در سال ۱۴۰۲ همچنین بیش از ۱۶۰۰ توانخواه دارای معلولیت شنوایی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی در ادامه درخصوص پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان دارای معلولیت و شهریه دانشجویان معلول بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار نفر دانش‌آموز دارای معلولیت شنوایی از کمک هزینه تحصیلی برخوردار بوده و حدود ۲۴۰۰ نفر از دانشجویان دارای معلولیت شنوایی شهریه دانشجویی دریافت می‌کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=27543
  • ارسال توسط :
  • 12 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای غربالگری شنوایی ۹۴ درصد موالید کشور/ لزوم تشخیص افت شنوایی کودکان، پیش از ۳ ماهگی بسته هستند

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.