• امروز : چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Wednesday - 25 September - 2024
1

از سریال “غربت” تا معدن‌کاران طبس در دل اجتماع

  • کد خبر : 27484
  • 04 مهر 1403 - 14:25
از سریال “غربت” تا معدن‌کاران طبس در دل اجتماع
یکی از وظایف ذاتی سینما و تلویزیون و هنرهای نمایشی پرداختن به معضلات اجتماعی به گونه ای ساده و همه فهم و در عین حال با ارائه راهبرد برای حل مشکلات اجتماعی بوده است. به فاصله کوتاهی بعد از عرضه و تعلیق سریال "غربت"، شاهد واقعه ریزش معدن طبس و گرفتاری بسیاری از مردمان طبقه پایین بودیم که از دیرباز به موتور محرکه بسیاری از درام های اجتماعی بدل شده اند.

بانگ خبر، جاوید احسانی(فارع التحصیل جامعه شناسی) –  در سریال “غربت” ساخته امیر پورکیان با زیر ذره بین بردن زندگی گروهی از حاشیه نشینان اجتماع مواجه بودیم که در تقسیم بندی های جامعه شناسی در طبقه پایین اقتصادی قرار می‌گیرند و همان فقر اقتصادی است که حاشیه نشینی و معضلات متعدد حول آن‌ها را شکل داده.

 

صادق و مهدی یاری تهیه‌کننده های سریال “غربت” که حالا محسن رضایی جوان و باانرژی را به عنوان مشاور کنار خود داشته اند، سالهاست در شبکه خانگی و گهگاه در سینما بانی تولید محصولاتی بوده اند که قبل از هر چیز وجه آسیب شناسی اتفاقات را محور قرار میدهد‌. برادران یاری پیش از این در سریال “سیاوش” نیز با ساختارشکنی در سپردن نقش‌های تلخ به امثال مجید صالحی، به خوبی به دل اجتماع و البته اجتماع زیر پونزی زدند تا راوی دردهای افرادی باشند که از منظر اخلاقی بسیار لوطی و اهل مرام هستند ولی نداری های اقتصادی آنها را به مسیری صعب العبور سوق داده بود. آنها حالا در سریال “غربت” نیز همان نگاه “سیاوش” را که از آثار مخاطب پسند شبکه خانگی بود ادامه داده اند.

 

هوش برادران یاری آن بود که این بار در همکاری با امیر پورکیان-که قبلا سریال “ممنوعه” را با هم ارائه داده بودند- به جامعه زنان حاشیه ای ورود کردند تا در خلاف جهت مسیر لاکچری بازی های زنانه شبکه خانگی،راهی تازه را بیازمایند برای کاوش در غم و اندوه زنان حاشیه اجتماع.

 

برخلاف آن دسته آثار موسوم به فمینیستی که سعی دارند نیازمندی های طبقه متوسط را به طبقه حاشیه ای نسبت دهند و مثلا از عطش آنها برای ورود به استادیوم و تنارعات بی حاصل سیاسی گویند در سریال “غربت” خط بطلانی کشیده شده بر این نیازمندی های فیک و به جایش اصل نیاز طبقه پایین که نیاز به احترام، داشتن معاش مناسب و شرایط پیشرفت سالم فرهنگی و اقتصادی است به تصویر کشیده شده.

 

این خط داستانی را کنار درددل های خانواده های معدن کاران گرفتار در آوار طبس که می گذاریم بیش از همه دوراندیشی سریال “غربت” خود را نشان می‌دهد چون حرف اصلی خانواده معدن کاران نه فقط سختی کار و نداشتن امنیت جانی بلکه فقدان امنیت اقتصادی زندگی معدن کارانی است که به دلیل فشار کار زیر زمین گاهی عمر مفید زندگی شان به پنجاه سالگی هم نمی‌رسد.

 

سریال “غربت” داستانی پرگره درباره زخم های مردمان حاشیه ای را محور قرار داده و توانست در همان قسمت‌های ابتدایی جلب نظر کرده و حتی در آمار رسمی به یکی از محصولات پرمخاطب شبکه خانگی بدل گردد و حالا بعد از اتفاق طبس، تماشای دوباره سریال لذت همراهی با نداری طبقه محروم را در مخاطبان بیشتر می‌کند تا مخاطبان بیشتر درک کنند که برای حل مشکل طبقات ندار، فقط اراده بالادست کافی نیست و طبقه مرفه و متوسط جامعه نیز باید بیش از اینها با طبقه پایین مدارا کنند.

 

حل مشکلات و سوءتفاهمات سریال “غربت” و ادامه مسیر عرضه آن حالا یک نیاز جامعه شناسانه هم تلقی می‌گردد و چه خوب که همه دانشجویان و اساتید جامعه شناسی به تماشای چنین سریال‌هایی بنشینند تا دریابند واقعا در دل جامعه حاشیه ای چه می‌گذرد تا قبل از وقوع اتفاقاتی مانند معدن طبس برای آن چاره اندیشی گردد.

 

گفتنی است سریال “غربت” به تهیه کنندگی صادق یاری و کارگردانی امیر پورکیان تولید شده، مجری طرح سریال مهدی یاری است، با بازی آناهیتا درگاهی، مهدی حسینی‌نیا، بهاره کیان‌افشار، حسین مهری، ترلان پروانه، ستایش رجایی‌نیا، حامد رسولی، ستاره پروین، لطف‌الله سیفی، صفورا خوش‌طینت، شهزاد صفوی، میثم مجاوری، هدیه آزیدهاک، هدیه محقق، نادر بولفایی، سعید اژدرپور، ایرج رحمانی، نازنین فکرت، با هنرمندی: سوسن پرور، مهدی میامی، لادن ژافه‌وند، حسین مسافرآستانه، فرید قبادی، با معرفی: رابی نیک‌طلب، سامان مرادی، آیدا جعفری، مریم کیا.

 

«غربت» یک درام اجتماعی با فضایی ملتهب است که روابط بین شخصیت‌ها قصه اصلی آن را شکل می دهد. در خلاصه داستان سریال آمده است: تعدادی از زنان یک کارتل مواد مخدر تصمیم به فرار و مهاجرت می‌گیرند و در این مسیر برای فرار از جبر صاحب کارشان می‌بایست از سد او گذر کنند…

 

سریال “غربت” محصول  موسسه سرو رسانه پارسیان است به مدیریت برادران یاری.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=27484

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.