• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
1
گزارش وبدا از هشدار وزیر بهداشت در خصوص حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی

پیشگیری بهتر از درمان/هشدار برای تکرار سیکل معیوب دارویار این بار درباره تجهیزات پزشکی

  • کد خبر : 27278
  • 28 شهریور 1403 - 16:35
پیشگیری بهتر از درمان/هشدار برای تکرار سیکل معیوب دارویار این بار درباره تجهیزات پزشکی
محمدرضا ظفرقندی یک ماه پس از حضور در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسمی که اغلب روسای کمیسیون های تخصصی مجلس و ده ها نماینده مجلس حضور داشتند نگرانی خود را از حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، اعلام کرد.

بانگ‌خبر، به گزارش خبرنگار وبدا، شاید این جمله معروف را همه شنیده باشیم که بدترین خطا، تکرار یک خطاست! شرایط بحرانی زنجیره تأمین دارو، بعد از اجرای طرح دارویار، همه را نگران کرده تا مسیر ۲۳ تیر ۱۴۰۱ مجددا تکرار نشود و تجهیزات پزشکی نیز گرفتار یاری همچون “تجهیزیار” نشود.

هشدار برای جلوگیری از تکرار

محمدرضا ظفرقندی یک ماه پس از حضور در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مراسمی که اغلب روسای کمیسیون های تخصصی مجلس و ده ها نماینده مجلس حضور داشتند نگرانی خود را از حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، اعلام کرد.
او در مراسم تکریم و معارفه معاونت توسعه وزارت بهداشت، گفت: نگرانی جدی ما این است که اگر در نیمه دوم سال، ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی را نیز مانند دارو حذف کنیم، بدون شک با کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها رو به رو خواهیم شد.

دکتر ظفرقندی در خصوص خطر کمبود تجهیزات پزشکی به معطل ماندن ۴ ساعته یکی از بیماران خود -که یکی از نمایندگان سابق مجلس بوده- در اتاق عمل به دلیل نبود قطعه “پرمیکت” اشاره و هشدار داد که این مسئله برای یک بیمار نارسائی کلیه اتفاق افتاد و اگر همین اتفاق برای یک بیمار قلبی و عروقی بیفتد بیمار را از دست خواهد رفت.

ماجرای دارویار

حذف ارز ترجیحی در حوزه دارو ۲۳ تیر ۱۴۰۱ آغاز شد اما خیلی زود معلوم شد که منابع مالی برای پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز به بیمه‌ها تأمین نشده و تأمین داروی مورد نیاز مردم در کشور به مشکل خورد.

قرار بر این بود که برای ۹ ماه اول اجرای طرح دارویاری در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان برای جبران ما‌به‌التفاوت قیمت دارو‌ها که بعد از آزاد شدن نرخ ارز تا حدود سه برابر گران شده‌بودند به بیمه‌ها پرداخت شود، اما بدقولی‌هایی در پرداخت این ما‌به‌التفاوت‌ها اتفاق افتاد و موجب نارضایتی شد.
دکتر ظفرقندی در مراسم تکریم و معارفه معاونت توسعه وزارت بهداشت نیز درباره طرح دارویار گفت: وقتی طرح دارویار اجرا شد باید ما به تفاوت ارزی آن پرداخت می‌شد اما مابه تفاوت ارزی را در قالب هدفمندی قرار دادند و این سبب ایجاد کمبودها شد.

کمیسیون بهداشت موافق وزارت بهداشت/هشدار مجلس
بعد از ابراز نگرانی دکتر ظفرقندی بود، که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین رابطه با حضور نمایندگان دیوان محاسبات، نمایندگانی از کمرگ، جمعی از تولید کنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی، معاون درمان وزارت بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو  تشکیل جلسه داد.

دکتر سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره این نشست به خبرنگار وبدا گفت که ما در جهت حمایت از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و در راستای بررسی تجهیزات و ملزومات پزشکی و با هدف رفع دغدغه وزیر بهداشت موضوع را به طور دقیق مورد ارزیابی و بررسی قرار دادیم.
به گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، جمع بندی مجلس پس از استماع سخنان مدعوین این بود که در صورت حذف ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی شاهد تحمیل شدن هزینه ده برابری در حوزه درمان به مردم خواهیم بود.

دکتر اسحاقی معتقد است در صورتی که ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی حذف شود بدون شک بیمارستان ها توانایی تامین تجهیزات پزشکی، بروز کردن آن و خارج کردن تجهیزات فرسوده را نخواهند داشت و در بازه زمانی مشخص تجهیزات پزشکی از بیمارستان ها حذف خواهد شد.

وی افزود: نگرانی ما این است که از آنجایی که زیرساخت های لازم برای حذف ارز ترجیحی وجود ندارد، هرگونه تصمیم در این زمینه مردم را با مشکل رو به رو کرده و خدمات درمانی را مختل کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت درمان مجلس تاکید کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشدار می دهد که اگر ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی حذف شود خسارت جبران ناپذیری به حوزه سلامت وارد خواهد شد بنابراین  از دولت محترم انتظار داریم که در بودجه ۱۴۰۴ کل کشور همچنان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی روال گذشته را دنبال کند و ما نمایندگان مجلس نیز نسبت به سلامت مردم هوشیار خواهیم بود.

نماینده مجلس: نباید با تصمیمات شتاب‌زده در جامعه ایجاد شوک کنیم

همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار وبدا درباره اظهارات و نگرانی اخیر وزیر بهداشت از کمبود تجهیزات پزشکی در نیمه دوم سال، اظهار داشت: نگرانی آقای دکتر ظفرقندی کاملا درست و روشن است چرا که در صورت حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی گران و کمیاب خواهد شد و چگونگی عرضه و تقاضا نیز دامنه آن را گسترده تر خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داد که هیچ یک از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موافق حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی نیستند و به زودی جمع بندی این جلسه طی نامه ای از سوی کمیسیون بهداشت خدمت رئیس جمهور محترم و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم است که معتقدیم تصمیم شتابزده در این خصوص سبب ایجاد شوک به جامعه می شود و همه باید از اتخاذ تصمیمات اینچنینی به شدت پرهیز کنند.

نظر تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی درباره حذف ارز ترجیحی
دکتر جلیل سعیدلو  رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی، در گفت و گو با وبدا، حذف یکباره ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی را سبب افزایش قیمت و کمبود تجهیزات پزشکی دانست و گفت: شوک در تامین و تولید تجهیزات پزشکی جامعه را نگران و مضطرب می‌کند.
وی از اینکه مدام بحث احتمال حذف و متوقف شدن حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی مطرح می‌شود ابراز نگرانی و خاطرنشان کرد که این موضوع سبب سردرگمی تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی شده و گاها همین امر سبب افزایش قیمت می شود.

در همین حال، علیرضا چیذری رئیس انجمن تولید، تأمین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، با اشاره به اینکه با حذف ارز ترجیحی هیچ حمایتی از تولید تجهیزات پزشکی رخ نخواهد داد، افزود: مگر دچار زوال عقلی شده‌ایم که نرخ ارز بازار قاچاق را به عنوان نرخ رسمی ارز در کشور قبول کنیم؟! نرخ ارز رسمی کشور، نرخ قانونی ارز برای تأمین کالاها و برای احتیاجات مردم است.

وی با بیان اینکه ادعای وجود فساد و رانت در تخصیص ارز ترجیحی به حوزه تجهیزات پزشکی را قبول ندارد، گفت: نه تنها در زمینه ارز ترجیحی فساد وجود ندارد بلکه فساد و تقلب اصلی در بازار آزاد است. در بازاری که تأمین کننده کالا ارز مورد نیاز خود را از دولت می‌خرد و کالا وارد می‌کند فسادی نمی‌تواند وجود داشته باشد برعکس در بازار کثیف آزاد، پولشویی رخ می‌دهد چون قابل رصد نیست. نرخ‌های بازار آزاد هم نشان‌دهنده اوج فساد است.

اولین حضور وزیر در کمیسیون بهداشت
دیروز سه شنبه (۲۷ شهریورماه) نخستین حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی در کمیسیون بهداشت مجلس درباره موضوع عدم ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی بود.
دکتر سلمان اسحاقی درباره حضور دکتر ظفرقندی در کمسیون بهداشت توضیح داد: محمدرضا ظفرقندی برنامه های خود برای سال جاری را تشریح و خوشبختانه دغدغه‌های ایشان در حوزه سلامت با کمیسیون مشترک است و در نشست امروز در مورد این دغدغه‌ها بحث و گفت و گو شد.
بدون شک مجلس و وزارت بهداشت این بار مصمم تر از پیش تاکید دارند که نباید با تصمیمات شتاب زده مسئله درمان مردم را با مشکل رو به کرد بلکه پیش از هر اقدامی نخست باید جوانب آن را سنجید و سپس با طمانینه گام برداشت و به جای ایجاد مشکل برای مردم رفع مشکل را دنبال کرد و بی گدار به آب نزد.

/انتهای پیام/

کلمات کلیدی
لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=27278

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.