رئیس شورای شهر تهران از پرداخت سهم ۱۰ درصدی دولت برای خرید واگنهای چینی خبر داد و گفت: اگر پنج درصد باقیمانده سهم دولت پرداخت شود براساس زمانبندی انجام شده یک رام قطار جدید تا پایان سال وارد کشور خواهد شد.
به گزارش بانگ خبر، مهدی چمران در نشست خبری امروز دوشنبه در تشریح عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم گفت: امیدواریم سال جدید از دوره ششم که آغاز کردیم به نتایج بهتری نسبت به سالهای قبل دست پیدا کنیم. در این دوره تلاش فراوانی داشتیم تا بتوانیم برنامههای نیمهتمام را به پایان برسانیم و از سوی دیگر پروژههای جدیدی را آغاز و به سرانجام برسانیم.
وی افزود: پروژهای که متوقف میشود آغاز دوباره آن بسیار سختتر از شروع یک پروژه است. اما در دوره ششم طرحها و پروژههایی که از دوره قبل باقی مانده بود را به اتمام رساندیم که از نمونههای آن میتوان به آزادراه شهید شوشتری اشاره کرد که کارهای عمرانی بسیار مشکلی داشت و ۹ کیلومتر از آن بهگونهای طراحی شده که به صورت بنبست نباشد که در همین دوره به بهرهبرداری میرسد و مابقی آن نیز در دورههای دیگر باید پیگیری و به پایان برسد.
چمران ادامه داد: علاوه بر این مصر هستیم که پروژههای دیگری همچون امتداد یادگار امام که از دوره چهارم باقی مانده بود و در دوره قبل به دلیل مشکلات پیگیری نشد، با سرعت بیشتری دنبال شود تا در حقیقت یادگار امام از شمال شهر تا جنوب شهر ادامه پیدا کند و اصرار داریم که در این دوره این پروژه به اتمام برسد. پادگان جی املاکی داشت که باید از نیروی زمینی ارتش، استانداری، آموزش و پرورش و… خریداری میکردیم. به زودی نیز در میدان فتح ساخت یکی از چپگردها انجام خواهد شد و در مجموع تلاش ما این بود که در پروژههای عمرانی کارهای اساسی انجام دهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: یکی از اقداماتی که در سال جاری و در سال قبل پیگیری شد، توسعه حملونقل عمومی بود به شکلی که نیمی از بودجه سالانه را به این حوزه اختصاص دادیم. سال گذشته پس از تصویب بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان به حوزه حملونقل اختصاص پیدا کرد و در مجموع ۵۰ درصد بودجه سالانه به این حوزه داده شد و در سال جاری نیز پس از تصویب بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومان به صورت جداگانه به این حوزه اختصاص پیدا کرد و به این ترتیب ظرف دو سال گذشته این کار را ادامه دادیم؛ اما با توجه به مشکلات تولیدات داخلی و همینطور خریدهای خارجی به نتیجهای که میخواستیم دست پیدا نکردیم. در حقیقت در داخل و خارج با مشکلاتی برخورد کردیم به شکلی که تولیدکنندگان داخلی در مجموع ماهی ۵۰ اتوبوس تحویل میدادند و مشکلاتی هم در خریدهای خارجی وجود داشت که تلاش کردیم برای توسعه حملونقل عمومی چارهاندیشی کنیم.
وی ادامه داد: در مسائل فرهنگی اقداماتی همچون راهپیمایی عید غدیر برای اولین بار آغاز شد و برنامههای خوبی در مقیاس بزرگ شهر تهران برگزار شد و مورد استقبال خوب شهروندان تهرانی قرار گرفت.
چمران در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر اینکه در جلسات شورا تلاش شد از همه توان برای حل مشکلات شهروندان بهره بگیریم، افزود: جلسات صحن علنی شورا و جلسات کمیسیونها به همراه بازدیدها و ملاقاتهای مردمی همگی تلاشی برای رسیدگی به دغدغهها و مشکلات شهروندان بوده است. تلاش کردهایم این تجربههای موفق را ادامه بدهیم و از نظرات مردم استفاده کنیم. در شورا اختلاف نظرات زیاد است؛ اما در مسائل اصلی و اصولی با همین رأی دیروز در تثبیت هیات رئیسه، پیام روشنی از همدلی داشتیم. در مدیریت شهری و شورا تلاش بر تثبیت برای رساندن کارها به سرانجام بیش از پیش شده است.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص احتمال تغییر و تحول به ویژه تغییر شهردار تهران گفت: شرایط بهگونهای است که اگر بتوانیم مسیر خود را ادامه بدهیم به صرفه و صلاح برنامههای شهری است. تلاش کردهایم ایرادات را برطرف کنیم. باید نقاط ابهام و ضعفها برطرف شود تا مشکلی پیش نیاید؛ اما اگر تغییر و دگرگونی رخ دهد پیشبینی من این است که به ما آسیب میزند. یعنی در عین حل مشکلات و نقاط ضعف باید مسیر خود را پیگیری کنیم.
چمران در پاسخ به سوال بانگ خبر درخصوص پرداخت سهم ۱۵ درصدی دولت در خرید واگنهای چینی گفت: تاکنون نزدیک به ۱۰ درصد از سهم دولت برای خرید واگنها پرداخت شده و حدود پنج درصد باقی مانده که باید پرداخت شود. اما با طرف چینی صحبت شده که کار آغاز شود. بر همین اساس از واگنهای ساخته شده بازدیدی به عمل آمد و واگنها مورد تأیید قرار گرفت. اگر باقیمانده سهم دولت پرداخت شود نیز براساس زمانبندی صورت گرفته تا پایان سال جاری یک رام قطار ساخته شده وارد کشور خواهد شد و البته بخشی از قطعات وارد کشور خواهد شد و در همینجا ساخته میشود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تا آخر سال یک رام قطار ملی نیز به ما تحویل داده میشود که حرکت بزرگی است. البته باید ارز به آنها تخصیص پیدا کند و همه این موارد به لحاظ قانونی انجام شده اما بخش کوچکی هنوز عملیاتی نشده است.
اجرای تراموا در تهران قبل از تصویب در شورای شهر قابلیت اجرا ندارد
مهدی چمران در ادامه نشست خبری خود در مورد آخرین وضعیت تراموا در تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر تراموا قابلیت اجرا ندارد؛ چرا که مصوبه شورای شهر را ندارد و دو نمونهای که وارد می شود آزمایشی است و اگر مورد تأیید بود و در شورا تصویب شد، شهرداری میتواند نسبت به خرید و واردات اقدام کند، گفت: تا زمانی که تراموا به تصویب نرسد نمیتوان به عنوان یک پروژه از آن نام برد. باید طرح به تصویب برسد و بودجه آن تأمین شود تا بتوان طرح را اجرا کرد.
چمران درباره عملکرد شهرداری تهران در اجرای برنامه چهارم توسعه تهران با تأکید بر اینکه درصد اعلامی به ما در مورد اجرایی کردن برنامهها، عدد بالایی است، اظهار کرد: با این حال هنوز بخش هایی را نیز داریم که عملیاتی نشده است که برای برنامه چهارم عملیاتی فکر شده بود و بنده راه هایی را پیشنهاد دادم که بتوان طرح های برنامه چهارم را به سرعت انجام داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد آخرین وضعیت خرید قطار مترو و اتوبوس برای تهران گفت: ما هم در هزینهکرد مبلغ پیش بینی شده برای واگن معترضیم. شهرداری ایثار کرده و شخصاً قرض کرده تا بتواند پیش پرداخت را انجام دهد و به نوعی شهرداری خود را به آب و آتش زده است و برای تأمین اتوبوس ها نیز بازدید کردند و اتوبوس ها هم تأیید شده و می گویند حتی بخشی از ارقام آن پرداخت شده و مابقی آن فکر می کنم در شهریورماه واریز می شود تا اتوبوس ها وارد تهران شود البته دقت داشته باشید که اتوبوس نو به شهر آمده و اگر چشم بچرخانیم در سطح شهر میتوانیم اتوبوسهای نو را ببینیم.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه هیأت وزیران حتی بر این موضوع تأکید داشت که میتوان اتوبوسهای کارکرده نیز خریداری کرد چراکه در بخش بین شهری با کمبود اتوبوس مواجه هستیم، اظهار کرد: در زمان برگزاری جام جهانی قطر این موضوع را دنبال کردیم اما گفتند که اگر آن اتوبوسها که حتی یک ماه هم کار نکرده بود، بخریم به ضرر تولید داخلی است، در حالی که میتوانستیم آن زمان که اتوبوس چهار میلیارد تومان بود با رقم یک میلیارد تومان بخریم؛ اما این اقدام انجام نشد و نهایتاً اتوبوسها به لبنان هدیه داده شد.
چمران با بیان اینکه برخی میگویند که چرا اتوبوس نمی خرید در حالی که در اصل باید وزارت کشور اتوبوس بخرد و ۸۰ درصد را بپردازد و ۲۰ درصد باقی مانده را شهرداری بدهد، گفت: شهرداری سهم ۲۰ درصدی خود را پرداخت کرده اما بیش از ۱۶۵ دستگاه دریافت نکرده است و حتی دیگر کلانشهرها همچون تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز نیز با مشکل مواجه هستند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا وعده کاهش زمان صدور پروانه به نتیجه نرسیده است؟ گفت: البته در این بخش با دیگر نهادها چالش هایی وجود دارد که باید «برخط و یکسان» شود و ما با این شرایط پیش بینی کرده بودیم که پروانه ساختمان حداکثر تا دو ماه صادر شود اما این موضوع هنوز عملیاتی نشده است البته این مسئله را پیگیری می کنیم.
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حساسیتم به مسائل مختلف شهری نسبت به دورههای قبل بیشتر شده است، ادامه داد: اما بنده نیازی نمی بینم موارد را در شورا داد و فریاد بزنم و به محض مشاهده موارد به مدیران موضوع را می گویم. قطعا و یقینا حساسیت های من اگر بیشتر نشده باشد کمتر نشده است. حتی همین دیروز موضوعی را با شهردار درخصوص ملکی مطرح کردم که به یک شهروند ظلم شده که مربوط به سال ۹۷ است و به این دوره رسیده است. این نشان می دهد که حساسیتها حتی به موارد فردی هم میرسد.
وی در مورد فروش املاک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه برخی املاک به دلیل گرانبها بودن نگه داشته میشود، گفت: مرتباً ما املاک را می فروشیم و میخریم و اینگونه نیست که امسال اگر ملکی را بفروشیم سال دیگر ملکی نداریم. املاک مرتبا خرید و فروش می شود و اینکه به فروش برسد و شهرداری فقیر شود، درست نیست اما تأکید ما این است که خام فروشی صورت نگیرد.
شهرداری قرارداد واگنهای چینی را اجرایی نمیکرد؛ قرارداها لغو میشد
چمران در مورد آخرین وضعیت قرارداد چین با تأکید بر اینکه قرارداد مترو هیچ مشکلی ندارد و اگر ما این قرارداد را اجرایی نمیکردیم به کلی لغو می شد، گفت: ما این قرارداد را اجرایی کردیم و ۶۳۰ دستگاه را به ۷۹۰ دستگاه افزایش دادیم که البته باید هزار و ۵۰ واگن باشد. مشکلات اتوبوس نیز در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تا جایی که پیش رفته اند، حل شده اما اجرای آن هنوز حل نشده است.
ادامه دارد…