• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
2

هشدار در مورد تغییرات اقلیمی در کشور/ لزوم کاهش گازهای گلخانه‌ای براساس قانون هوای پاک

  • کد خبر : 25346
  • 06 مرداد 1403 - 9:53
هشدار در مورد تغییرات اقلیمی در کشور/ لزوم کاهش گازهای گلخانه‌ای براساس قانون هوای پاک

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در مورد تغییرات اقلیمی در کشور هشدار داد و گفت: تغییرات اقلیمی تأثیر مستقیمی بر امنیت غذایی دارد و این تغییرات باعث کاهش امنیت غذایی می‌شود. همچنین افزایش دما می‌تواند منجر به افزایش بیماری های ناشی از فاسد شدن مواد غذایی شود. سوده نجفی در گفت‌وگو با بانگ […]

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در مورد تغییرات اقلیمی در کشور هشدار داد و گفت: تغییرات اقلیمی تأثیر مستقیمی بر امنیت غذایی دارد و این تغییرات باعث کاهش امنیت غذایی می‌شود. همچنین افزایش دما می‌تواند منجر به افزایش بیماری های ناشی از فاسد شدن مواد غذایی شود.

سوده نجفی در گفت‌وگو با بانگ خبر، با اشاره به مسئله تغییرات اقلیمی در کشور اظهار کرد: موضوع تغییرات اقلیمی امروز به یکی از مهمترین مسئله همه کشورهای جهان تبدیل شده است و این تغییرات که بر محیط زیست تاثیر می‌گذارد تهدید جدی برای کشورها می‌باشد که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و این تغییرات در کشور ما نیز مشاهده می‌شود. اقلیم ایران بیشتر خشک و نیمه خشک است که به دلیل ویژگی های جغرافیایی، اقتصادی و اقلیمی از آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تغییرات اقلیمی می باشد.

وی ادامه داد: منطقه وسیعی از کشور مستعد سیل است؛ اما تغییر الگوی بارندگی منجر به خشکسالی و آتش سوزی جنگل‌ها در جای دیگر کشور شده و از سوی دیگر توفان‌های شن و گرد و غبار آسیب جدی به دلیل کاهش کیفیت هوا بر سلامت شهروندان دارد. تغییرات اقلیمی در ابعاد مختلف بر جامعه تاثیرگذار است که بیشترین تاثیر و آسیب آن می‌تواند بر روی سلامت افراد جامعه باشد.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که ایران در قالب طرح های ملی تغییرات اقلیمی دنبال می‌کند، کاهش ۴ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ از طریق افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در مشارکت با برنامه‌های بین‌المللی است.

نجفی با اشاره به اقدامات مربوط به سازگاری با تغییرات اقلیمی در ایران گفت: این مسئله نیاز به تأمین بودجه لازم از سوی مراجع بین‌المللی و انتقال فناوری دارد. دولت راهبرد ملی سلامت و تغییرات اقلیمی را منتشر کرده است که مهمترین هدف آن بهبود تاب‌آوری سیستم سلامت در برابر تغییرات اقلیمی می‌باشد. ارزیابی آسیب‌پذیری در برابر اثرات تغییرات اقلیم در بخش سلامت، ایجاد ظرفیت و برنامه‌ریزی برای توسعه سازگاری در بخش سلامت، ارتقای دانش و آگاهی در مورد مسائل بهداشتی مرتبط با تغییرات اقلیمی، از اهداف خاص ایران است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به پیامدهای تغییر اقلیم بر سلامت در ایران اشاره کرده و گفت: استرس‌های ناشی از دمای بالا و گرمای شدید برای سلامتی، شامل (بیماری های مرتبط با گرما مانند کم آبی بدن، بیماری های پوستی، گرفتگی عضلات، گرمازدگی و مرگ) می‌شود و به طور قابل توجه ای بر افزایش مرگ و میر سالمندان تاثیر می‌گذارد. سوء تغذیه و بیماری های ناشی از غذا، بیماری‌های مشترک انسان و دام از دیگر پیامدهای ناشی از مشکلات ایمنی و امنیت غذایی تغییر اقلیم است.

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی تأثیر مستقیمی بر امنیت غذایی دارد و این تغییرات باعث کاهش امنیت غذایی می‌شود. افزایش دما می‌تواند منجر به افزایش بیماری های ناشی از فاسد شدن مواد غذایی شود. از سوی دیگر تغییرات اقلیمی سبب کاهش دسترسی به آب می شود که افزایش دما و توفان‌های سهمگین شن و گرد و غبار کاهش بهره‌وری کشاورزان را به همراه دارد و موجب دسترسی ناکافی به غذا برای همه می شود که این موضوع می تواند امنیت غذایی و تغذیه آینده را به خطر بیندازد.

نجفی افزود: موفقیت یا شکست در مبارزه با تغییرات اقلیمی که بزرگترین تهدید برای توسعه پایدار است در شهرها رقم می خورد که به اقدامات جمعی دولت ها و شهرها بستگی دارد. شهرها در خط مقدم تأثیر تغییرات آب و هوایی هستند و باید در مرکز اقدامات مقابله با تغییرات اقلیمی باشند. کانون های تاب آوری در تغییرات اقلیمی شهرها هستند و باید اقدامات جدی در برابر آن انجام دهند.

وی پایان گفت: کاهش گازهای گلخانه ای یکی از راه های مبارزه با تغییرات اقلیم است که موضوع در کاهش آلودگی هوا و گرما تاثیر زیادی دارد و باید در این خصوص با استفاده از مواد قانونی مختلفی شامل اصل ۴۵ و ۵۰ قانون اساسی، سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴، سیاست های کلی محیط زیست ابلاغ شده توسط رهبری، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برنامه پنجم توسعه، قانون هوای پاک ۹۶، قانون هدفمندی یارانه‌ها اقدام کرد که متأسفانه این قوانین امروز به درستی اجرا نمی شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=25346
  • ارسال توسط :
  • 53 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای هشدار در مورد تغییرات اقلیمی در کشور/ لزوم کاهش گازهای گلخانه‌ای براساس قانون هوای پاک بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.