• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5
صالحی در همایش دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد:

اکنون وقت پرداختن به اقتصاد و تاثیر دیپلماسی بر اقتصاد کشور است

  • کد خبر : 2489
  • 25 تیر 1401 - 18:48
اکنون وقت پرداختن به اقتصاد و تاثیر دیپلماسی بر اقتصاد کشور است
علی اکبر صالحی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی در همایش دیپلماسی اقتصادی گفت: هر کدام در زمان مسوولیت مان موفقیت ها و شکست هایی داشته ایم، اما استقلال سیاسی یکی از مهمترین اهداف انقلاب بوده و۴۰ سال از انقلاب می گذرد و اکنون وقت آن است که درباره مقولات اقتصادی و تاثیر دیپلماسی بر اقتصاد صحبت کنیم.

بانگ خبر، علی اکبر صالحی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی در اولین همایش دیپلماسی اقتصادی  که روز شنبه  ۲۵ تیرماه درسالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: هر کدام از ما در زمان مسوولیت خود موفقیت ها و شکست هایی داشته ایم، اما استقلال سیاسی یکی از مهمترین اهداف انقلاب بوده و۴۰ سال از انقلاب می گذرد و اکنون وقت آن است که درباره مقولات اقتصادی و تاثیر دیپلماسی بر اقتصاد صحبت کنیم.

قائم مقام و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم  این همایش را “به موقع” خواند و گفت: ۴۰ سال از انقلاب می گذرد، طبیعی است تا به بلوغ برسد مدتی طول می کشد و با همه فراز و نشیب ها الان وقتش است درباره مقولات اقتصادی و تاثیر دیپلماسی بر اقتصاد صحبت کنیم.
صالحی تاکید کرد : ایران در چهار دهه با همه سختی هایی که داشتیم، از جنگ تحمیلی تا تحریم های فلج کننده به لطف الهی و همت مردم و مساعی دولت هایی که آمدند در وضعیتی هستیم که می توانیم چنین همایش هایی را برگزار کنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: تا رسیدن به اهداف انقلاب زمان لازم است. ممکن است هر کدام در زمان مسوولیت مان موفقیت ها و شکست هایی داشته باشیم اما استقلال سیاسی یکی از مهمترین اهداف انقلاب بود و ما هواره برای تحقق این هدف گام برداشتیم. اصلاح پذیری از دیگر اهداف نظام ماست که بسیار مبرز و مبارک است.

وزیر خارجه اسبق کشورمان درباره زیرساخت های کشور گفت: در بخش اموزش به لحاظ کمی ما رشد قابل توجهی داشتیم و جمعیت دانشجوی ما نسبت به جمعیت کشور افزایش چشمگیری داشته است. به لحاظ کیفی هم معتقدم کارنامه قابل قبولی داریم. ما بالاترین میزان چاپ مقالات بین المللی و ارجاع به این مقالات را داریم.
در رابطه با گاز و گاز رسانی بیش از ۹۵ درصد خانواده های ایرانی به گاز شهری وصل هستند یعنی بیش از چند صد هزار کیلومتر لوله کشی گاز شده است. اینها در شرایط جنگ تحمیلی و تحریم فراهم شده است. پس این نیمه پر لیوان را فراموش نباید کنیم نه این‌که به نیمه خالی نگاه نکنیم. همیشه ما باید مطالبه‌گر باشیم تا دولت‌ها تحولات را سرعت دهند.
رییس پیشین سازمان انرزی اتمی در رابطه با توسعه برق در کشور گفت: پیک مصرف برق در کشور ما به ۶۸ هزار مگاوات رسیده است در حالی که جمعیت ما دو برابر شده است و این ساده به دست نمی آید.

صالحی با انتقاد از حفر بی‌رویه چاه در کشور گفت: اهل فن در زمان خودش می گفتند اجازه ندهید اینقدر چاه بزنند با مشکل مواجه می شویم اما عده ای خیرخواهانه گوش نمی‌ کردند و می گفتند چاه بزنید که کار ایجاد شود و امروز می بینید که چه بلایی سر ما آمده است؛ نشست دشت ها و خشک شدن چاه ها. از نعمت نسل های آینده ما استفادده کردیم.

وی با اشاره به مقاله در نیویورک تایمز نوشته شده است در سال هایی که وی در جده مسوولیت داشته است که در آن توصیه کرده بود غربی ها در ایران سرمایه گذاری کنند چرا که بهترین نیروی انسانی کارآمد، زیرساخت ها، منابع زیرزمینی و موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک را در اختیار دارد گفت: اگر کسی در ایران سرمایه گذاری کند به بازاری قریب به ۴۰۰ میلیونی دسترسی پیدا می کند.

وی افزود: الان ایران به لحاظ سیاسی پایداری سیاسی پیدا کرده است. چندین دولت و انتخابات را داشتیم و هر دولت با ایده و روش خاص خودش، اما پایدار ماندیم و ادامه می دهیم. اختلافات سیاسی ما نشاندهنده نزج سیاسی ماست؛ درست است گاهی ناراحت می شویم و گاهی از ادب و اخلاق دور می شویم اما اینها هم آرام ارام درست می شود.

معاون رییس جمهور پیشین تصریح کرد: احساس من این است که دولت سیزدهم با توجه به صحبت هایی که شده و عملی که تا امروز انجام دادند، به این حقیقت پی برده و اقناع شده که باید نسبت به روابط بین الملل این گونه عمل کند که “چشم ها را شست و نگاه دیگر به آن داشت.” ما همه چیز را آماده داریم و باید به روابط بین الملل توجه ویژه داشت .

صالحی گفت: توجه به دیپلماسی اقتصادی قبلا هم بوده اما الان با توجه ودقت بیشتری به این مساله پرداخته می شود. خوشحالم آقای صفری در این سمت هستند اما باید به او کمک کرد. هر وقت دست به دست هم دادیم و خیرخواهانه بدور از تعصبات فردی کار کردیم برکت کارمان بیشتر می‌شود.حرکت ما باید همه جانبه باشد. کمک کنیم به وزارت خارجه تا این مسوولیت دشوار را به ثمر برساند.

وی با بیان اینکه الان موقع مناسبی برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی است چون اراده دولت سیزدهم و رییس جمهور پشت آن است گفت: رییس جمهور بارها گفتند که همسایگان اولویت اول ما هستند. الان شنیدم با اوراسیا گشایشی ایجاد شده است و در این ده ماه گذشته در شانگهای هم موفقیت های خوبی شده است، البته این محصول کار همه دولت هاست و هر کسی آمده خشتی روی خشت گذاشته است. ما به نظام مان افتخار می کنیم و دستاوردها مرهون تجمع و حرکت همه دولت هاست. این دولت کریمه می خواهد دیپلماسی اقتصادی را جدی پیگیری کند.

صالحی ابراز عقیده کرد که وزارت امور خارجه باید متولی امر دیپلماسی اقتصادی باشد، اما ارگان های دیگر ذی نفع هستند و باید در یک منظومه ای به گونه ای کار کنند که نظرات و خواسته هایشان را بیان کنند و مجری کار در سطح بین المللی وزارت خارجه باشد. از حالا باید به نقشه راه و متولی کار فکر کنیم و باید آن را مشخص کرد. البته می توان پیشنهاد داد یک متولی عالی زیر نظر ریاست جمهوری هم داشت در چارچوب یک شورای عالی.

وی خاطرنشان کرد: باید بر روی شیوه های تحقق دیپلماسی اقتصادی در این زمانه مهم فکر شود که چگونه برنامه ها و اهداف را پیاده سازی کنیم، این مساله بسیار امر مهمی است.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=2489

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران خبر دانشگاه درمان رهبر رگبار و رعد و برق سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران شوراي شهر تهران فرهنگ مجلس مذهبی هشدار هواشناسی ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد