• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
2

آبشار بیشه لرستان، تکه ای از بهشت

  • کد خبر : 22950
  • 21 اردیبهشت 1403 - 2:32
آبشار بیشه لرستان، تکه ای از بهشت
جاذبه‌های گردشگری استان لرستان آنچنان زیبا و دیدنی هستند که با کلام نمی شود این همه عظمت را بیان کرد چرا که کلمات قدرت به تصوی کشیدن این همه طبیعت زیبا را ندارد. به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن..

به گزارش بانگ خبر، لرستان، استانی خوش آب‌وهوا و سرسبز در غرب ایران است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی را در خود جای داده است.

قلعه‌ی باشکوه «فلک الافلاک»، غار تاریخی «کَلماکَره» در شهرستان پل دختر، دشت «لاله‌های واژگون» الیگودرز و دریاچه‌ گهر دورود از جمله جاذبه‌ های گردشگری لرستان است.

همچنین این استان به داشتن آبشارهای زیبا و تماشایی شهره است و بیش از ۵۰ آبشار کوچک و بزرگ را در خود جای داده است. از جمله، آبشار «آب سفید»، «نوژیان»، «چکان» و «وارک» است. اما یکی از معروف‌ترین آبشارهای لرستان، آبشار «بیشه» است که از جاهای دیدنی دورود به شمار می‌رود و در ۳۵ کیلومتری این شهر قرار دارد.

استان لرستان منبعی غنی برای جاذبه‌های توریستی در کشور محسوب می‌شود و طبیعتی حیرت‌آور دارد. طبیعتی که در آن از سرسبزی و لطافت گیاهان لذت خواهید برد و هم مدهوش عظمت صخره‌ها و پدیده‌های زمین‌شناسی خواهید شد.  آبشار بیشه حوالی دورود و خرم آباد است. برای آشنایی بیشتر با این جواهر ارزشمند لرستان، تا پایان این سفر همراهمان باشید. در این گزارش قصد داریم آبشار بیشه را به شما عزیزان معرفی کنیم که در ادامه می خوانید.

آبشار بیشه

همانطور که گفتیم آبشار بیشه یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان است که در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه‌های رشته کوه زاگرس جای گرفته است. این آبشار در شهرستان دورود قرار دارد. دورود از شمال با شهرستان سربند و از شمال غربی با بروجرد همسایه است، از شرق نیز به ازنا، از جنوب به الیگودرز و از غرب به شهرستان خرم‌آباد منتهی می‌شود.

آبشار بیشه در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دورود، در دهستان سپید دشت و در روستایی به همین نام قرار دارد. فاصله‌ این آبشار تا شهر خرم‌آباد ۶۵ کیلومتر است. در شرق بیشه تپه‌های کلاه‌کوه و در شمال آن کوه «ازگن» وجود دارد. مسافرانی که قصد دیدن این منطقه را دارند می توانند از راه‌آهن تهران–خوزستان که از نزدیکی این مکان عبور می‌کند استفاده کنند.

زیبایی منحصربه‌فرد این آبشار سبب شده است که به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور، در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شود. قد و قامت این آبشار از تاج تا پایین، به ۴۸ متر می‌رسد و تماشای این صخره‌ی بلندقامت، هوش از سر می‌برد. عرض آن نیز به ۲۰ متر می‌رسد و آب بعد از سقوط تا ۱۰ متر پیش‌روی می‌کند. این آبشار در نهایت به رود سزار می‌پیوندد.

گذر ریل قطار از میان این طبیعت بکر چشم‌انداز دل‌نوازی را ایجاد کرده است. آب‌وهوای خنک و با طراوت منطقه و سرسبزی درختان و کوه‌های تماشایی آن این مکان را جذاب و دیدنی کرده است. در بالای آبشار، رو‌به‌روی ایستگاه، چشمه‌های پرآب متعددی وجود دارد که از دل کوه می‌جوشند و زمزمه‌کنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.

پس از بازدید از آبشار بیشه می‌توانید سری به روستای بیشه نیز بزنید. روستای بزرگ بیشه در مجاروت آبشار قرار دارد و اهالی روستا ارتباطی نسبتا نزدیک با اهالی شهرهای اطراف و مسافرانی دارند که برای بازدید از این آبشار به روستا سفر می‌کنند. این روستا میزبان یکی از زیباترین آبشارهای ایران است.

آبشار بیشه از چشمه‌های متعددی تغذیه می‌شود و در نهایت منظره‌ای شگرف روی صخره‌ای بلندقامت و سرسبز در جنگل‌های بلوط از رشته‌کوه زاگرس، به نمایش می‌گذارد. زیبایی و سرسبزی روستای بیشه و بافت جنگلی و کوهستانی، با هم‌دستی زیبایی با شکوه آبشار بیشه، این منطقه از لرستان را به تکه‌ای از بهشت تبدیل کرده‌اند. طراوت طبیعت و آب‌وهوای دلچسب کوهستانی و جنگلی، سفری لذت‌بخش برای هر گردشگر خلق می‌کند.

آب و هوای منطقه بیشه

استان لرستان از مناطق خوش‌آب‌وهوا در ایران است و هر چهار فصل آن زیبا و تماشایی است. منطقه بیشه نیز به تبعیت از این آب‌وهوا، چهار فصل زیبا را به نمایش می‌گذارد. آب‌وهوای خنک و تقریبا بارانی در بهار، بیشه را طراوت می‌بخشد و جریان هوای معتدل، تابستان‌های این منطقه کوهستانی از لرستان را به مقصدی خنک و دلچسب تبدیل می‌کند. پاییزهای سرد و زمستان‌های برفی نیز خاصیت آب‌وهوای کوهستانی بیشه است.

روستاگردی در کنار دیدن این آبشار رویایی، گشت‌وگذار در روستای سرسبز بیشه را فراموش نکنید و لذت روستاگردی در این منطقه را تجربه کنید.

همچنین عکاسی از طبیعت زیبای بیشه و آبشار سحرانگیز آن بهترین مکان برای عکاسی و ثبت خاطرات دلنشین و فراموش‌نشدنی است.

امکانات این طبیعت

امکانات رفاهی منطقه بیشه ازجمله، پارکینگ، سرویس بهداشتی، سکوی استراحت مسافران، پلاژ، چادر اسکان، بازارچه محلی، تلفن، آب، برق، خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی در نزدیکی آبشار وجود دارد.

البته باید توجه کنید آبشار بیشه و بستر رودخانه‌ سزار برای شنا کردن مناسب نیست و باید مراقب خود و فرزندانتان باشید.

علاوه بر زیبایی آبشار، طبیعت جنگل‌های بلوط اطراف آن نیز فوق‌العاده تماشایی هستند و سوژه‌های نابی برای عکاسی در دل این جنگل کوهستانی پیدا خواهید کرد. عکاسی از روستای بیشه را نیز فراموش نکنید و سادگی و زیبایی زندگی روستایی و لطافت طبیعت این منطقه را در یک قاب ثبت کنید.

بهترین زمان سفر به آبشار بیشه

از اوایل بهار تا اواسط تابستان بهترین زمان سفر به آبشار بیشه است و بهتر است که در این فصول بار و بندیل را ببندید و راهی این جاذبه زیبا از لرستان شوید. در فصل بهار می‌توانید از تازگی طبیعت و هوای دلچسب بهاری این منطقه لذت ببرید و شاهد تکاپوی طبیعت جنگلی و کوهستانی بیشه برای نمایش زیبایی باشید.

آب‌وهوای خنک کوهستانی در تابستان، بهانه خوبی است تا از شهر خارج شوید و راهی روستا و آبشار بیشه دورود شوید. بهتر است که حداکثر تا اواسط تابستان به سراغ این طبیعت کوهستانی بیایید تا هوای متعادل‌تری را تجربه کنید.

اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید، پاییز را نیز می‌توانیم بهترین زمان سفر معرفی کنیم، زیرا زیبایی خوش‌رنگ این فصل به حدی است که نمی‌توان از آن به راحتی گذشت. پاییز بیشه حال‌وهوای عجیبی دارد و این آبشار پر عظمت را در بسیاری از روزهای فصل، در مه خواهید دید. در این فصل درختان پوششی از رنگ‌های تماشایی پیدا می‌کنند تا تصویری افسانه‌ای برایتان خلق کنند. با گذر از پاییز و سرد شدن هوا، سرمای زمستانی به شما این اجازه را نمی‌دهد که راهی طبیعت کوهستانی آبشار بیشه دورود در این فصل سرد شوید.

همچنین نگران اسکانتان نباشید چرا که لذت بردن از زیبایی‌های بیشه را با شب ماندن در کنار آبشار و چادر زدن تکمیل کنید. همچنین می‌توانید شب را در روستا یا در نزدیک‌ترین اقامتگاه‌های بوم گردی به این محل سپری کنید. در پایین ایستگاه قطار نیز اقامتگاه‌های چوبی برای اقامت مسافران وجود دارد.

لوازم موردنیاز برای کمپ در طبیعت:

چادر مسافرتی، زیرانداز، لباس گرم و سرد، کفش و لباس اضافه، کیسه خواب و پتو،  لوازم کمک‌های اولیه، غذاهای غیرفاسدشدنی، آب معدنی، چراغ قوه

پاور بانک، کیسه زباله و…

برای رسیدن به آبشار بیشه باید خودتان را به یکی از شهرهای خرم آباد یا دورود برسانید و آنجا راهی آبشار شوید. فاصله آبشار بیشه از دورود برابر با ۳۰ کیلومتر و از خرم آباد در حدود ۶۵ کیلومتر است. از این دو شهر می‌توانید با خودوری شخصی به سمت آبشار بیشه دورود حرکت کنید. همچنین اگر از دورود راهی می‌شوید، می‌توانید برای رسیدن به آبشار، سوار قطار شوید.

حرف آخر…

آرزو می کنم  که از سفر به این آبشار رویایی در استان سرسبز لرستان لذت ببرید و البته مراقب حفظ طبیعت این منطقه نیز باشید. بازدید از این منطقه را به شما تجویز می کنم چرا که روحتان را تازه می‌کند. پس در فصل مناسب بار و بندیل را بندید و همراه عزیزانتان راهی این منطقه کوهستانی شوید.

 

گزارش از: لیلا الیاسی

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=22950

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.