• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

طاق بستان(طاق وسان) نماد اقتدار کرمانشاه

  • کد خبر : 22821
  • 18 اردیبهشت 1403 - 10:53
طاق بستان(طاق وسان) نماد اقتدار کرمانشاه
کرمانشاه یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است و پیدایش آن دست‌کم به 3500 سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد واین منطقه‌ دردوران اشکانیان محل سکونت بوده است.

به گزارش بانگ خبر، کرمانشاه در سده چهارم میلادی به عنوان دومین اقامتگاه پادشاهی ساسانیان بوده است و از آن دوران تا حمله اعراب به ایران به عنوان دومین پایتخت ساسانیان مورد توجه حکومت بوده‌است.

استان کرمانشاه از چند آب‌وهوای مختلف از جمله گرم ومعتدل و سرد و کوهستانی برخوردار است. زبان مردم کرمانشاه کوردی است ،کرمانشاه دارای تاریخ غنی، فرهنگ و تمدنی است که ارزش‌های زندگی و سلسله‌های گوناگون تاریخی را بیان می‌کنند.

آثار تاریخی طاق بستان یا (طاق وسان)

مردم بومی استان کرمانشاه ، به طاق بستان، «طاق وسان» می‌گویند. «طاق» که به همان معنای طاق است، «و» به معنای «از» و «سان» هم یعنی «سنگ». پس معنای طاق بستان در زبان کوردی یعنی «طاقی از سنگ» یا «طاق سنگی».

طاق بستان در گذشته و در کتاب‌های تاریخی به اسم های مختلفی آمده است، این اثر با نام‌های شبدیز، قصر شیرین، طاق وسطام، طاق بیستون، تخت بستان و طاق بهستون نیز شناخته می‌شد. اما نامی که بیشترین ارتباط را با این مفهوم دارد، همان «طاق وسان» است.

طاق بستان در سده سوم میلادی و زمان پادشاهان ساسانی اردشیر دوم ساخته شد. موقعیت جغرافیایی طاق بستان در آن زمان در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و طبیعت و آب‌وهوای آن سرسبز و پاک بود. به همین دلیل این محل برای بنای طاق بستان انتخاب شد. طاق بستان به عنوان یک اثر تاریخی و هنری، اهمیت زیادی برای تاریخ‌نویسان و باستان‌شناسان دارد. این بنای باشکوه، هنر و توانایی مردمان آن عصر را نمایان می‌کند.

چندین رویداد تاریخی سلسله ساسانی و همچنین تاج‌گذاری شاهان این دوره را می‌توان در سنگ‌تراشه‌های طاق بستان دید. تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاپور دوم، تاج‌گذاری شاپور سوم، تاج‌گذاری خسروپرویز و کتیبه‌های سنگی به خط پهلوی، از جمله این رویدادها هستند که بعد از گذشت قرن‌ها هنوز هم خود را به گردشگران معرفی می‌کنند.

طاق بستان و محل ساخت این بنا، در واقع به شکارگاه پادشاهان ساسانی شهرت دارد. همچنین می‌توان ادعا کرد که اولین سنگ‌نگاره‌ جهان است که قواعد و اصول نقاشی را به درستی اجرا کرده است. تصاویر این بنا به‌گونه‌ای بی‌نظیر و ماهرانه در این سنگ‌نگاره حکاکی شده و به این تابلوی نقاشی زیبا و ستودنی، جان می‌بخشد.

طاق بستان دو طاق به هم چسبیده دارد که در دل کوه حفر شده و جنس سنگ آن، سنگ خام خاکستری رنگ است. این مجموعه از چند بخش تشکیل شده که هر کدام داستانی را روایت می‌کند و تاریخچه‌ای دارد.

طاق بستان کرمانشاه، علاوه‌ بر آثار باستانی به‌جا مانده از دوره ساسانیان، بخاطر چشمه‌های آب هزارساله هم شهرت دارد. این چشمه‌ها آب قابل شرب در زمان ساسانیان به عنوان منبع آب مزارع کشاورزی و همچنین آب شرب، مورد استفاده بودند.

اکنون هم این چشمه‌ها که آب شرب منطقه طاق بستان را تامین می‌کند، دلیل طبیعت زیبا و سرسبز این منطقه هستند. با بازدید از طاق بستان، نهر آبی را که در مقابل این اثر جاری است، می‌بینید و اگر دقت کنید چشمه‌های کوچک آب در این نهر مشخص است. آبی زلال و خنک که حتی در تابستان هم، به دلیل سرمای آب نمی‌توان بیش از چند لحظه دست خود را در آن نگه‌ داشت.

جشمه طاق بستان موزه سنگ طاق بستان

موزه سنگ که در شمال بلوار طاق بستان قرار دارد، یکی دیگر از دیدنی این مجموعه است که می‌توان بعد از بازدید از محوطه طاق بستان، سری هم به آنجا زد. آثار سنگی به‌جا مانده از دوره‌های ساسانی و اسلامی مثل سرستون‌های ساسانی با نقش‌های مانند آناهیتا، اهورامزدا و درخت زندگی، نیم‌تنه منتسب به خسرو پرویز و بقایایی از کاخ قاجاری قصرشیرین را می‌توان در این موزه دید.

موزه سنگ طاق بستان طبیعت و آب‌وهوای حوالی طاق بستان

آب‌وهوای طاق بستان به دلیل واقع شدن در منطقه‌ای کوهستانی، خنک و مطبوع است. به‌خصوص در فصل بهار که سرسبزی منطقه بسیار دیدنی خواهد بود. در پاییز هم برگ‌های هزار رنگ جلوه‌ای خاص به این مجموعه می‌بخشند. تابستان‌ها هم چندان گرم نیست.

اگر از این مجموعه تاریخی بازدید کردید، شاید درخت بزرگ و کهن سالی، نظر شما را جلب کرده باشد. این درخت تنومند و عظیم بیش از ۶ قرن‌ عمر دارد و به نوعی امضای طاق بستان کرمانشاه محسوب می‌شود. ثبت خاطره با این درخت، خالی از لطف نیست.

امکانات تفریحی اطراف طاق بستان

امکانات تفریحی و رفاهی خوبی در اطراف طاق بستان قرار دارد، از جمله رستوران‌ها و کافه‌های سنتی. برای استراحت می‌توانید میز یا تخت سنتی در این کافه‌ها رزرو کنید و از سرسبزی آب‌وهوای پاک منطقه لذت ببرید.

یک شهربازی قدیمی هم در هوای طاق بستان هست که شهروندان آن را به نام فان‌فار می‌شناسند. بستنی عسلی‌های خوشمزه‌ای را می‌توانید نزدیک فان‌فار نوش جان کنید.

دو پارک جنگلی هم اطراف طاق بستان قرار دارد. یکی پارک شرقی و دیگری پارک کوهستان. پارک کوهستان بام کرمانشاه به حساب می‌آید .

پارک کوهستان و طبیت زیباآسیب‌های طاق بستان در طول زمان

 

در بعضی روایات آمده که فرشی از جواهر بر کف طاق بستان پهن بوده که در زمان حمله اعراب، به تاراج برده شده است. اعراب و دیگر قوم‌ها مانند نیورهای استالین و انگلیس، بارها به این مجموعه حمله کرده و خسارات زیادی را برجای گذاشته‌اند. علاوه‌براین، سنگ‌نگاره دوره قاجار، به نوعی تخریب و آسیب به این بنا محسوب می‌شود که جای تاسف دارد.

توصیه می‌کنیم در فصل بهار به کرمانشاه سفر کنید که هوا بسیار معتدل است. همچنین طبیعت زیبا و سرسبز کرمانشاه و دیدنی‌های اطراف این شهر، برای گشت‌وگذار بی‌نظیراست.

فصل برگ ریزان پاییز هم برای دیدن از طاق بستان مناسب است. علاوه بر دمای هوای مناسب، برگ‌های رنگارنگ زیبایی خاصی به محوطه این مجموعه می‌دهند.

طاق بستان کجاست؟

 

آدرس طاق بستان را از هر شهروند کرمانشاهی که بپرسید، شما را راهنمایی می‌کند. در امتداد بلوار طاق بستان به سمت شمال که حرکت کنید به یک میدان می‌رسید، بعد از آن باز هم مسافت کوتاهی را ادامه دهید تا به ورودی طاق بستان برسید.

بلوار طاق بستان هم یکی از بلوارهای دیدنی شهر است که شهروندان به عنوان مسیر تندرستی و پیاده‌روی هم از آن استفاده می‌کنند. درختان سر به فلک کشیده بلوار، در هر فصلی زیبایی خود را به‌رخ می‌کشند.

گزارش از: لیلا الیاسی

 

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=22821

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.