• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
0

ایران در مسیر خودکفایی تولید و تجاری سازی LNG

  • کد خبر : 22014
  • 30 فروردین 1403 - 10:23
ایران در مسیر خودکفایی تولید و تجاری سازی LNG
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه صنعتی شریف با دستیابی به دانش فرآیندهای فوق سرد( کرایوژنیک) موفق به تولید گاز طبیعی مایع(LNG) شده‌اند؛ راهکاری نوین و ایمن که امروزه در دنیا برای گاز رسانی به نقاط دور دست و صعب العبور استفاده می‌شود.

مسعود پورجولا، مدیر این شرکت دانش‌بنیان در خصوص مشخصات این گاز به خبرنگار بانگ خبر گفت: گاز طبیعی مایع(LNG) گاز بی‌بو، بی‌رنگ و غیر سمی است و از متان(۹۰ درصد) و مقادیر کمی اتان، پروپان، بوتان و برخی آلکان‌های سنگین دیگرتشکیل شده است. این گاز در فشار یک بار و در دمای ۱۶۲- درجه سانتی‌گراد مایع شده است.

وی افزود: حجم این گاز نسبت به گاز طبیعی ۶۰۰ برابر کمتر است به همین دلیل قابلیت ذخیره‌سازی، حمل آسان‌تر و ایمن‌تری دارد. این گاز نسبت به گاز شهری_که از پروپان و بوتان تشکیل شده است_ به علت نیاز داشتن به هوای کمتر، ارزش حرارتی زیادتری دارد و میزان آلایندگی آن نیز کمتر است. همچنین LNG نسبت به گاز شهری، سوخت پاکتری محسوب می‌شود و از نظر قیمت هم استفاده آن مقرون به صرفه‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: رفع ناترازی مصرف با ذخیره سازی LNG و تبخیر مجدد آن در زمان‌های اوج مصرف، جایگزینی آن به جای سوخت‌های فسیلی در حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، گاز رسانی به نقاط دور افتاده از شبکه اصلی گازرسانی و تجارت گاز بین کشورها از مهمترین مزایای اصلی این فناوری به شمار می‌رود. همچنین ریسک انفجار این گاز نسبت به گاز شهری کمتر است. این گاز در شرایط ناپایدار جنگ نیز قطع نمی‌شود و به راحتی نیز قابل تحریم نیست.

این پژوهشگر به فرصت‌های صادراتی ایران از فروش این گاز اشاره کرد و در این خصوص گفت: هرچند بیش از ۵۰ کشور از جمله کشورهای آسیای شرقی مانند چین، هند، پاکستان خواهان خرید این سوخت فسیلی ارزشمند هستند. طبق آمارهای بین المللی پاکستان در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰ میلیون تن LNG وارد کرده است. اکنون مهمترین تامین کننده‌های LNG در پاکستان کشورهای قطر، آمریکا، مصر و آنگولا هستند. حجم واردات LNG در هند نیز بیش از ۲۰ میلیون تن در سال است.

وی تصریح کرد: ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز خواهان خرید این سوخت فسیلی هستند. ظرفیت واردات LNG ترکیه سالانه ۲۵ میلیون تن است. مهمترین تامین کننده‌های LNG ترکیه کشورهای الجزایر، آمریکا، نیجریه و مصر هستند.

وی خاطرنشان کرد: کشور ترکیه و دیگر کشورهای آسیایی با توجه به همسایگی با ایران و فاصله مبادلاتی کمتر نسبت به کشورهایی مانند آمریکا و قطر می‌توانند در ردیف خریداران گاز مایع تولیده در ایران قرار بگیرند اما متاسفانه سهم ایران(دومین کشور دارنده منابع گاز در جهان)از بازار رو به رشد این گاز صفر است.

به گفته وی، کشور قطر ۳۰ درصد هلیوم جهان را از میدان پارس جنوبی (گنبد شمالی) تامین می‌کند و ما می‌توانیم این گاز را حتی قطر به هند، چین و کشورهای اروپایی صادر کنیم.

پورجولا به چالش‌های توسعه این فناوری اشاره کرد و در این خصوص گفت: اکنون دولت برای واردات این محصولات، پروژه‌های مختلفی دارد و وام‌های کلانی نیز به وارد کنندگان این محصولات اختصاص می‌دهد؛ این روند باید متوقف شود زیرا به نفع کشور نیست. شرکت‌های دانش بنیان هم متضرر می‌شوند. ما انتظار داریم دولت برای حمایت از این فناوری ارزشمند به سراغ تکنولوژی‌های خارجی نروند و وام‌های کلان هم به وارد کنندگان این محصولات اختصاص ندهند.

وی در پایان افزود: دولت باید به جوانان کشور اعتماد کند. چنین روندی که دولت در پیش گرفته است باعث دلسردی نخبگان کشور می‌شود. نتیجه این بی‌اعتمادی هم باعث فرار نخبه‌ها و پیاده سازی طرح‌هایشان در کشورهای دیگر خواهد شد.

گفت‌وگو از: فرزانه صدقی

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=22014

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارشاد