• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

اعتماد به نفس؛ گمشده دختران امروز

  • کد خبر : 2126
  • 31 خرداد 1401 - 18:34
اعتماد به نفس؛ گمشده دختران امروز
اعتماد به نفس به معنای رضایتمندی از خود است یعنی آن میزان رضایتی که فرد از خود دارد. رضایت مندی از خود، شامل رضایت فرد از ظاهر، میزان تحصیلات و شغل خود و خانواده و همچنین میزان رضایت فرد از خودش در اجتماع، این چهار مساله، ابعاد مختلف اعتماد به نفس را تشکیل می دهند.

بانگ خبر، اگر انسان ها در هریک از این جنبه ها ضعیف باشند می توانند با بکارگیری روش صحیح ، کسب و یادگیری مهارت ها کمک بزرگی به افزایش اعتماد به نفس خود کنند. در مقابل ممکن است عده ای از انسان ها به ویژه دختران جوان تنها به ظاهر خودشان توجه کنند و با انجام آرایش های بسیار غلیظ، جراحی های پلاستیک و زیبایی و همچنین گرایش به هر وسیله ای که باعث زیباتر، جذابتر و جوان تر نشان  دادن آنها بشود ، بخواهند اعتماد به نفس گمشده خودشان را بار دیگر از بعد ظاهری به دست بیاورند. در صورتی که انجام هر یک از این کار ها نشان از اعتماد به نفس پایین آنها دارد و این افراد به علت رنجی که از این مساله می برند اقدام به انجام این کار می کنند.

متاسفانه این افراد حتی با انجام این کارها نیز ارضاء نشده و هر روز با یک وسیله جدید به ظاهر خودشان بیشتر توجه می کنند. گویا این افراد از خلقت خداوند رضایت زیادی ندارند و با انجام آرایش غلیظ و جراحی های پلاستیک این نوع نارضایتی شان را نشان می دهند. این افراد استعداد و هنری هم برای ارایه ندارند. اگرانسان ها اعتماد به نفس بالایی داشته باشند می توانند ابعاد مختلف تحصیلی، هنری، فرهنگی ، علمی و … خودشان را ارایه دهند.

معمولا کسانی که ارایه مهارت هایشان با ضعف همراه است، در دوران کودکی مورد تشویق و تایید والدین قرار نگرفته اند. به عبارت دیگر پدر و مادر این افراد از ابتدا تصور نکرده‌اند که باید  بعد اعتماد به نفس کودکان شان نیز تقویت شود. در نتیجه وقتی این کودکان با اعتماد به نفس کم بزرگتر می‌شوند، در آینده به مرحله ای می رسند که این راه منفی را انتخاب کنند.

جدا از این مسایل، گاهی این افراد برای جلب توجه دیگران با کشیدن سیگار، قلیان و خوردن مشروبات الکلی و انجام سایر الگو پذیری‌های غلط  به گونه ای رفتار می کنند که انگار از سبک زندگی خاصی برخوردار هستند. این افراد گاهی به گونه ای رفتار می کنند تا مانند بقیه دوستانشان که اعتماد به نفس بالایی دارند، به نظر بیایند.

تنها راهکار حل این مساله، کسب مهارت است. اعتماد به نفس تنها با مهارت اندوزی شکل می گیرد بنابراین لازم است چنین افرادی در وهله نخست جنبه های مختلف شخصیتی و توانایی های فردی خودشان را رشد بدهند و برای ارتقای اعتماد به نفس‌شان به دنبال کسب علم و دانش و یادگیری هنر و ورزش بروند؛ این افراد باید مهارت و هنری داشته باشند تا بتوانند تایید بیشتری از جانب دیگران دریافت کنند. زمانی که انسان مهارتی را فرا گرفته باشد، می تواند آنها را ارایه و از جانب جامعه و خانواده اش کسب تایید کند. این تایید ها اعتماد به نفس افراد را بالا می برد.

در این بین والدین نیز برای افزایش و ارتقای اعتماد به نفس کودکان شان در سنین نوجوانی و جوانی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. پدر و مادر ها باید در سن های مختلف جنبه های فرزندانشان را شناسایی  و  مهارت های گوناگون را معرفی آنها کنند. والدین باید فرزندانشان را در کلاس های مختلف ثبت نام و جنبه های مثبت آنها را  شناسایی ، بزرگ و شاخص کنند.

قطعا شناسایی جنبه های مختلف این افراد در سنین کودکی از سوی والدین و درگیر نشدن آنها به خواسته های نامطلوب یا توجه نداشتن بیش از حد به ظاهر و دنبال کردن هدفی خاص می تواند کمک شایانی به افزایش اعتماد به نفس افراد داشته باشد. در واقع رسیدن به اهداف می تواند به بالا بردن اعتماد به نفس افراد کمک کند. همچنین اعتماد به نفس بالا نیز باعث کسب موفقیت افراد می‌شود. اعتماد به نفس بالا جدا از موفقیت انسان ها می تواند به مقاومت انسان ها نیز کمک زیادی بکند؛ چراکه هر فردی باید در مقابل سختی ها، مشکل ها و ناملایمت ها طاقت داشته باشد. اعتماد به نفس باعث افزایش این مقاومت می شود.

* دکتر سیما فردوسی، دکترای روان شناس بالینی، عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

تنظیم: فرزانه صدقی

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=2126

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران جریمه رانندگی خبر دانشگاه درمان رهبر سازمان تامین اجتماعی سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پلیس راهور فراجا پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد