• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2
از فرزندان خود مراقبت کنید

اعتیاد در کمین است

  • کد خبر : 2089
  • 15 دی 1401 - 19:01
اعتیاد در کمین است
اعتیاد یکی ازمعضلات اساسی امروزه ی جامعه ما و سراسر دنیاست و عامل بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری های فردی و اجتماعی محسوب می‌شود واکنون گریبان گیر بسیاری از جوانان و نوجوانان شده است، برای حل آن به مبارزه ای فراگیر و پیوسته در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی وغیره نیازمند است، که امیدواریم این امر محقق شود.

بانگ خبر، متاسفانه اعتیاد، خلاقیت و نشاط را از افراد مبتلا می گیرد و او را با انواع مشکلات روانشناختی، ناهنجاری های روحی و عوارض جسمانی رو به رو می کند و این مشکل علاوه بر خود فرد اطرافیان آنها را با مشکلات زیادی درگیر می کند.

کاهش سن اعتیاد

متاسفانه این بلای خانمان سوز روز به روز با مواد صنعتی جدید تر و صد البته مخرب تر، انسان ها به ویژه جوانان را در هر شرایط و جایگاه اجتماعی و اقتصادی که باشند تهدید می کند و این باعث تاسف است که سن اعتیاد به میزان قابل توجهی کاهش یافته و متاسفانه این مشکل در میان افراد تحصیل کرده نیز روز به روز در حال افزایش است. هر چند ممکن است گروهی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به اعتیاد باشند ولی اعتیاد خطری است که تمامی افراد جامعه را تهدید می کند.

برای حل این معضل باید یک مبارزه ریشه دار وتلاش فرهنگی، اتفاق بیفتد تا در این معضل اساسی ثمربخش باشد واز گسترش روز افزون اعتیاد درجامعه جلوگیری شود تا سلامت روحی و جسمی به جامعه برگردد. اما متاسفانه تاکنون این امرمحقق نشده است. چرا که نه برنامه ای برای خانواده ها چیده شده است تا بتوانند فرزندان خود را از فرو رفتن در این منجلاب حفظ کنند ونه راهکاری برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به جامعه صورت گرفته است.

۸۰ درصد افراد پس از ترک، دوباره به سمت اعتیاد بازمی گردند

اما مهم ترین بخش این ماجرا، بازگشت دوباره ی این افراد پس از رهایی از دام اعتیاد است، متاسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند بعد از یک دوره سم زدایی یا ترک چند هفته‌ای، به زندگی عادی خود برگشته و دیگر به سمت اعتیاد بر نمی‌گردند در حالی که آمارها نشان می‌دهد که بازگشت دوباره به سمت اعتیاد در افرادی که یک بار ترک کرده‌اند تقریبا ۸۰ درصد است.

روانشناسان می گویند؛ افرادی که اعتیاد را ترک کردند در دو ماه اول پس از ترخیص از کمپ و رهایی از اعتیاد، دوباره به سمت آن کشیده می شوند در واقع هر چه مدت طولانی‌تری از ترک  اعتیاد بگذرد، ریسک بازگشت دوباره کمتر می شود و این نیازمند کمک و همیاری اطرافیان است.

تفاوت زندگی در کمپ وبیرون از آن

گفته می شود وقتی افراد مخصوصا از کمپ ترک اعتیاد مرخص می‌شوند انگیزه بسیار زیادی دارند در این مرحله فرد توانایی‌های خود را باور کرده و مطمئن شده است که بدون مواد مخدر نیز می‌تواند زندگی‌اش را ادامه دهد. اما ماجرا به همین راحتی ها که آنها فکر می کنند نیست، زمانی مشکل پیدا می شود که فرد به جامعه برگشته و زندگی روزمره او  شروع می‌شود ومشکل اینجاست که فرد متوجه می شود زندگی بیرون از کمپ بسیار متفاوت است. چرا که در کمپ، متخصصان از افراد در حال ترک مواظبت  و حمایت می کنند و از وسوسه ها دور می شوند، اما در زندگی خارج از کمپ این پشتیبانی‌ها وجود ندارند و بیمار خود را در احاطه انواع وسوسه‌ها تنها و بدون حامی می‌بیند.

درمان روانشناختی مهمترین بخش در ترک اعتیاد

برای موفقیت در ترک اعتیاد، “درمان روانشناختی” بخش مهم و بسیار ضروری در درمان و تر ک اعتیاد است چرا که نتایج بررسی های علمی نشان می دهد، این بیماری علاوه بر جسم، روان فرد مبتلا را درگیر می کند و به همین دلیل است که درمان آن بسیار پیچیده است، بنابراین روانشناسی اعتیاد برای رفع عوارض روحی به میزان درمان جسمی و رفع عوارض جسمی اهمیت دارد.

بی اطلاعی خانواده ها از نشانه های اعتیاد

کارشناسان در بحث اعتیاد می گویند: بیشتر خانواد ه ها تا سال های زیادی حدود ۴ تا ۵ سال بعد از اعتیاد فرزندشان مطلع نمی شوند که چه اتفاقی افتاده است، این بی اطلاعی والدین از عوارض و علایم اعتیاد از نشانه‌های ناآگاهی آنها است. در صورتی كه والدین باید انواع مواد و عوارض و نشانه‌های آن را بشناسند و بحث فرزند پروری را جدی تربگیرند. متاسفانه والدین با نحوه برخورد با فرزندانشان آشنا نیستند.

در گزارش میدانی که خبرنگارما انجام داده است، نشان می دهد بسیاری از خانواده ها از علایم و نشانه های اعتیاد باخبر نیستند. مادری می گوید: پسر من حدود ۵ سال درگیر اعتیاد شده بود اما ما نمی دانستیم که او معتاد شده است، تا این اواخر به طور اتفاقی متوجه شدیم سرکلاس درس نمی رود و روزها به مدت طولانی در خواب به سر می برد و هروقت سوال می کردم که چرا دانشگاه نمی روی می گفت کلاس ندارم و بعدها که بیشتر دقت کردیم چیزهایی در اتاقش پیدا کردم که دیدم متاسفانه فرزندم به مواد مخدر مبتلا شده است.

پدری که خود کارمند است واز بی اطلاعیش در خصوص اعتیاد فرزندش می گوید: این فرد با اشاره به اینکه هیچ وقت فکر نمی کرد که فرزندش به این راه کشیده بشود، می گوید: دختر من دانشجوی رشته ی مهندسی است و بعد از گذشت ۳ سال از این ماجرا یک روز که به طور اتفاقی می خواستم او را قافل گیر کنم رفتم  دانشگاهش  که باهم برگردیم منزل منتظر شدم اما نیامد بیشتر که زمان گذشت شک کردم و داخل رفتم، ازدفتر آموزش سوال کردم که دختر من امروز دانشگاه نیامده است؟ آنها جواب دادند که دختر شما به خاطر اعتیاد از دانشگاه اخراج شده است! وقتی این را شنیدم تمام دنیا روی سرمن خراب شد و متوجه شدم دخترم این همه مدت اعتیاد داشته است و ما مطلع نبودیم. این نمونه ای از این پدر ومادرها است که از اعتیاد فرزندان خود خبردار نیستند و زمانی متوجه ماجرا می شوند که کار از کار گذشته است.

چگونه فرزندمان را ازفرو رفتن به دام اعتیاد حفظ کنیم؟

اعتیاد یکی ازمعضلات اساسی حال حاضر و عامل بروز بسیاری از آسیب‌ها و نابسامانی‌های فردی و اجتماعی در جوامع مختلف سراسر دنیا محسوب می‌شود.

والدین عزیز، بسیاری از نوجوانان اعتیاد را در منزل دوستانشان تجربه می کنند، لطفا مراقب باشید فرزندانتان در انتخاب دوستان خود دقت کنند آنها را در این امر مهم کمک کنید.

اینکه فرزندتان می گوید در منزل دوستانشان هستند خیالتان راحت نباشد در مورد اعتیاد و خطرات آن با فرزندتان صحبت کنید، به آنها آگاهی بدهید که چه خطرهایی در کمین آنها است، باید درباره اعتیاد و خطرهای آن آموزش‌های لازم را کسب کرده و صریح و بی‌پرده با نوجوان خود متناسب با سن آنها، شخصیتی و عقلی او حرف بزنند.

برای محافظت فرزندان خود از اعتیاد، نه آزادی بیش از اندازه و نه سخت‌گیری های زیاد داشته باشید بلکه نظارت و حمایت دائمی از آنها راهگشای کار است. بسیاری از معتادان کنونی جامعه، همان دانش آموزان ترک تحصیلی گذشته هستند. افت تحصیلی، ترک تحصیل و بیزاری از مدرسه و محیط آن، از عوامل خطر مصرف مواد  در نوجوانان است مراقب باشیم.

گزارش از: لیلا الیاسی

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=2089

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تنبیه متجاوز تهران تولید جریمه رانندگی خبر دانشگاه رهبر سازمان تامین اجتماعی سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت وزیر صنعت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد