• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2

سالانه ۱۸ میلیون سند در دفترخانه‌ها تنظیم می‌شود/ ۵۰ میلیون سند عادی داریم

  • کد خبر : 20597
  • 09 اسفند 1402 - 13:22
سالانه ۱۸ میلیون سند در دفترخانه‌ها تنظیم می‌شود/ ۵۰ میلیون سند عادی داریم

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت موضوع انتزاع این سازمان از قوه قضاییه در ۲۰ سال گذشته تاکنون سه بار مطرح و از سوی شورای نگهبان رد شده و اکنون در حال بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. به گزارش بانگ خبر، حسن بابایی در نشست مشترک خبری امروز با سخنگوی قوه […]

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت موضوع انتزاع این سازمان از قوه قضاییه در ۲۰ سال گذشته تاکنون سه بار مطرح و از سوی شورای نگهبان رد شده و اکنون در حال بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به گزارش بانگ خبر، حسن بابایی در نشست مشترک خبری امروز با سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  اصرار بر انتزاع سازمان ثبت از قوه قضاییه از کدام نهاد مطرح شده است؟ گفت: در ۲۰ سال گذشته تا به حال ۳ بار بحث انتزاع سازمان ثبت از قوه قضاییه مطرح شده و در شورای نگهبان رد شد.

وی افزود: این موضوع از طرف یکی از نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق مطرح شد. دولت آن را مطرح نکرد. در صحن رای آورد ولی در شورای نگهبان با ایراد جدی مواجه شد که وظایف سازمان ثبت در قانون اساسی تصریح شده و این موضوع که  وزارت دادگستری بتواند وظایف سازمان ثبت را انجام دهد در شورای نگهبان رد شد و به مجلس ارجاع شد و مجلس دوباره  اصرار کرد و در حال بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

بابایی ادامه داد: موضوع انتزاع سازمان ثبت و الحاق آن به دولت، وحدت ذی نفع و حاکم می‌شود و قطعا با حقوق مردم مغایرت دارد و از بی طرفی خارج خواهیم شد.

وی تاکید کرد: دولت به این موضوع ورود نکرده است.

بابایی گفت: اعتبار بخشی به اسناد عادی معمولا  سبقه قضائی دارد، در مطالعه تطبیقی صورت گرفته در هیچ کشوری بحث اسناد و تولیت املاک ذیل دولت قرار نگرفته است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: اجازه بدهیم سازمان ثبت اسناد در ذیل قوه قضائیه از حقوق مردم دفاع کند. بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته ۷۹ درصد شرکت کننده در این نظرسنجی از عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رضایت داشتند.

وی افزود: نمایندگان مجلس به جای مسئله انتزاع یک سازمان، بحث اسناد رسمی، توسعه سند رسمی، تثبیت مالکیت‌ها که محل ورود پرونده‌ها به قوه قضائیه است را  رسیدگی کنند که سازمان ثبت بتواند به نحو احسن خدمت‌رسانی کند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت طرح الزام به تنظیم سند رسمی در معاملات اموال غیرمنقول گفت: با این طرح ثبت سند رسمی را دنبال می‌کنیم و  هدف غایی  این است که  نقل و انتقال اموال غیرمنقول در قالب سند رسمی تنظیم شود و سند عادی از بین برود. اینکه در چه فرصتی این کار انجام می شود دارای ابهام است و طرح فعلا در مجمع تشخیص مصلحت نهایی نشده است. حتی بعضی موادی هم که  تصویب می شود ابهاماتی راجع به آن مطرح می شود و بعد به کمیسیون برمی گردد.

وی افزود: مردم دو سال مهلت دارند  که اسناد عادی را در سامانه بارگذاری کنند و بعد از آن برای دریافت سند اقدام‌کنند. در خصوص  این سوال که اگر طرح دعوا کنیم ممکن است سالیان سال  طول بکشد و تکلیف چیست ؟ باید بگویم که  ساز و کارها پیش بیینی شده است. بسیاری  از پرونده های ما ناشی از سند عادی است و باید تلاش کنیم این اسناد از اعتبار بیفتند. سامانه‌های مختلفی طراحی کردیم و طراحی این سامانه‌ها به عهده سازمان ثبت است. ۴۹۳ واحد ثبتی ما آموزش‌های لازم را خواهند دید و پیش بینی ما این است که ۵۰ میلیون قولنامه یا سند عادی در بین مردم است و باید اجازه دهید که  طرح نهایی شود.

*****

بابایی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح کاداستر و اقدامات جدید صورت گرفته در این زمینه گفت: مساحت کل کشور ۱۶۴ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۵۰۰ هکتار است که نزدیک به ۱۳۶ میلیون هکتار عرصه‌های ملی و منابع طبیعی هستند. تا به امروز ۱۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار معادل ۹۹.۷ درصد حدنگاری صورت گرفته و اسناد آن صادر و به متولیان تحویل داده شده است.
 
بابایی گفت: اراضی کشاورزی معادل ۱۶ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۵۴۸ هکتار است و تا به امروز برای ۷ میلیون و ۷۶۹ هکتار معادل ۴۷ درصد از اراضی کشاورزی سند صادر شده است که معادل ۷۲۵ هزار و ۱۸۹ قطعه می‌شود.

رئیس سازمان ثبت در توضیح سایر پهنه‌ها گفت: یکی از پهنه‌های مهم ما که متأسفانه مورد تعرض و تشکیل پرونده بوده املاک موقوفه است که توانستیم برای اراضی متصرفین و منفعتی موقوفه برای بیش از ۸۶ درصد سند صادر کنیم.

وی افزود: در حوزه نیروهای مسلح برای بیش از ۹۶ درصد از پهنه پادگان‌ها و اراضی نیروهای مسلح سند صادر شده است و خوشبختانه با این حرکت شتابان در صدور سند برای اراضی و املاکی که محل اختلاف و مطالبه مردم و دستگاه‌ها بوده کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این سازمان در زمینه وصول معوقات بانکی گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن تقریبا ۴۷ هزار میلیارد تومان وصول معوقات بانکی انجام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳۴ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وصول شده است، شاهد ۳۸ درصد افزایش در وصول معوقات بانکی هستیم.

وی ادامه داد: در سال جاری ۱۲ هزار و ۷۰۴ که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۹ هزار و ۸۴۰ مزایده برگزار شده بود شاهد رشد ۲۹ درصدی در برگزاری این مزایده‌ها بوده‌ایم.

بابایی تصریح کرد: اکنون وصول معوقات بانکی در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود که بانک‌ها و سایر دستگاه‌ها رضایتمندی خوبی از این رویه دارند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره وصول مالیات اظهار کرد: اکنون باتوجه به سازوکارهای طراحی شده در دفاتر اسناد رسمی، نخستین اقدام در زمان تنظیم سند، عدم وجود معوقات مالیاتی است و با توجه به ارتباط سامانه‌های دفاتر اسناد رسمی و سازمان امور مالیاتی کشور،  اکنون هیچ گونه فرار مالیاتی در حین تنظیم سند وجود ندارد.

بابایی در پاسخ به سوالی درباره پذیرفته شدگان آزمون سردفتری گفت: ۹۵۳۴ نفر در    سردفتری نمره کسب کردند و  ۹۳۰۰ نفر تایید صلاحیت شدند و تا الان علی رغم پیگیری هایی که شد ۶۶۵۵ نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کردند و بیش از ۲۵۰۰ نفر منصرف شدند. مراحل مصاحبه طی می شود و ۵ مرحله تحلیف برگزار شد و  ۱۵۱ نفر دیروز ابلاغ گرفتند و تا امروز ۹۰۰ نفر  برای اشتغال پروانه گرفتند و دوهفته آینده آخرین مرحله تحلیف را داریم.

وی افزود: ما ۴۰ سامانه مختلف داریم و در دفاتر ۷ نوع سند تنظیم می شود لذا دفترخانه ها  محل حرفه ای است و اکنون دوره کارآموزی را تعریف می کنیم و باید دوره کارآموزی را پذیرفته شدگان بگذرانند همانطور که آزمون  قضاوت و وکالت این دوره را دارد. مگر افرادی که نیاز به دوره کاراموزی ندارند. ۹۰۰  نفر دفتر یار بودند و با اسناد آشنا بودند و ما برای این ۹۰۰ نفر دوره کاراموزی تعریف نکردیم و بیش از ۵ هزار فر هستند که باید  دوره کاراموزی را بگذرانند.

وی افزود: عده‌ای معترضند که  برخلاف قانون است و سازمان ثبت به ما پروانه نمیدهد باید بگویم  سردفتری حرفه فنی و تخصصی است و ما نمی توانیم به فارغ التحصیلانی که به امور سردفتری آشنا نیستند  پروانه دهیم زیرا حقوق مردم تضییع می‌شود. این افراد تعجیل نکنند.

وی افزود: آن چیزی که در اذهان برخی شکل گرفته این است که وقتی وارد  سردفتری می شویم خیلی از اسناد را تعریف می‌کنیم و  مراجعین زیاد و درآمد خوبی داریم باید بگویم  درست است ۱۸ میلیون سند سالانه در دفترخانه‌ها تنظیم می‌شود اما برخی دفترخانه‌ها و شرایطشان  کشش لازم را در تنظیم سند ندارند. ۱۷۶ نفر سردفتر در این ۱۱ ماهه استعفا دادند.

ادامه دارد…

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=20597
  • ارسال توسط :
  • 88 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای سالانه ۱۸ میلیون سند در دفترخانه‌ها تنظیم می‌شود/ ۵۰ میلیون سند عادی داریم بسته هستند

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.

برچسب ها
ارشاد