به گزارش بانگخبر، نشست «پیوند عضو و رسانه» با حضور «محمد خدادی»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «باقر ساروخانی»، پدر جامعهشناسی ارتباطات، «کتایون نجفیزاده»، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران، «امید قبادی»، نایبرئیس انجمن اهدای عضو ایران، ظهر چهارشنبه دوم اسفند برگزار شد.
قبادی ابتدا در توضیحاتی مختصر درخصوص مکانیسم مرگ مغزی داد و گفت: مهمترین نکته درخصوص اهدای عضو این است که اینکه برگشتپذیر نخواهد بود. در ایران تصادفات جادهای باعث بیشترین مواردمرگ مغزی است. ۹۹ درصد مرگهای دنیا مرگ قلبی است که همه با آن آشنا هستند. مرگ مغزی حالتی مشابه کما است اما تفاوت مرگ مغزی با کما در این است که در مرگ مغزی مغز بهطور کامل از بین رفته است اما در کما امکان بازگشت وجود دارد.
نایبرئیس انجمن اهدای عضو ایران ادامه داد: ایران با ۸۵ میلیون نفر جمعیت و ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در سال حدود ۴۰۰۰ هزار عضو قابل اهدا دارد. انجمن اهدای عضو ایران ۳۲ هزار سفیر دارد که هزار نفر آن هنرمندان سرشناس هستند.
او با تأکید بر کار مهم رسانه گفت: رسانه کارش دوبرابر پزشک است زیرا فرهنگ با ۵۰ درصد مرحلۀ اهدای مهمترین نیاز است عضو است و این فرهنگسازی را رسانهها باید انجام میدهند.
قبادی با درخواست از رسانهها توضیح داد: هر دو تا سه ساعت یک انسان از دنیا میرود حدود سالی سههزار نفر از طرفی سالی هفتهزار عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانوادهها اهدا نمیشود. ما در ایرانی زندگی میکنیم که در نوع دوستی و ایثارگری اسوه است مگر میشود شخصی بین زنده بودن یک تا هشت نفر و خاکسپاری و از دست رفتن مرگ را انتخاب کند؟ مشکل نهادینه نبودن باور این است که مرگ مغزی مساوی با مرگ است. این باور باید نهادینه شود و خود افراد تمایل به اهدا داشته باشند. دلیل اصلی حضور ما هم در نمایشگاه رسانه همین تشویق و کمکرسانی به این امر است. در این سه روز نمایشگاه نزدیک به ۱۸۰ خبرنگار سفیر عضو انجمن ما شدند و نزدیک به هشتاد رسانه به رسانههای کشور اضافه شدند.
ساروخانی هم در سخنانی عنوان کرد: چه سعادت بزرگی بر انسان که دیگر مرگی برای او وجود ندارد، او همیشه یادگارهای دارد که به یادش هستند و انسانهایی را از غم و ناامیدی نجات داده است. همه آحاد جامعه در این فرهنگسازی موثر هستند. اما رسانهها بسیار نقش بیشتری در تفهیم این امر به مردم و جامعه دارند.
خدادی، مشاور وزیر فرهنگ هم در مراسم از حضور پررنگ رسانهها تشکر کرد و گفت: امروز روز انسان است و نقطۀ قدرت هر کسی انسان بودن است ۵۰ درصد اهدای عضو فرهنگ است و فرهنگ در بستر جامعه شکل میگیرد. اصحاب رسانه مسئول هستند. این مسئولیت در سه مدل اتفاق میافتد. مدل اول نقش است چراکه هر فردی خود یک سفیر برای طرح موضوع است. کارکرد دوم رسانهها هستندکه کارکرد تبیینی برای اغنای فضای عمومی را انجام میدهند.
بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران، که از یکشنبه، ٢٩ بهمن آغاز شده، فردا (پنجشنبه، سوم اسفند) در مصلی امام خمینی(ره) به کار خود پایان خواهد داد.
در نشست «پیوند عضو و رسانه» مطرح شد
رسانهها کارکرد تبیینی برای اقناع فضای عمومی در فرهنگ اهدای عضو را دارند
ایران با ۸۵ میلیون نفر جمعیت و ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در سال حدود ۴۰۰۰ هزار عضو قابل اهدا دارد. انجمن اهدای عضو ایران ۳۲ هزار سفیر دارد که هزار نفر آن هنرمندان سرشناس هستند.
لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=20407
- ارسال توسط : newsadmin
- 808 بازدید
- بدون دیدگاه