• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
در نشست «پیوند عضو و رسانه» مطرح شد

رسانه‌ها کارکرد تبیینی برای اقناع فضای عمومی در فرهنگ اهدای عضو را دارند

  • کد خبر : 20407
  • 02 اسفند 1402 - 16:27
رسانه‌ها کارکرد تبیینی برای اقناع فضای عمومی در فرهنگ اهدای عضو را دارند
ایران با ۸۵ میلیون نفر جمعیت و ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در سال حدود ۴۰۰۰ هزار عضو قابل اهدا دارد. انجمن اهدای عضو ایران ۳۲ هزار سفیر دارد که هزار نفر آن هنرمندان سرشناس هستند.

به  گزارش بانگ‌خبر، نشست «پیوند عضو و رسانه» با حضور «محمد خدادی»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «باقر ساروخانی»، پدر جامعه‌شناسی ارتباطات، «کتایون نجفی‌زاده»، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران، «امید قبادی»، نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایران، ظهر چهارشنبه دوم اسفند برگزار شد.
قبادی ابتدا در توضیحاتی مختصر درخصوص مکانیسم مرگ مغزی داد و گفت: مهم‌ترین نکته درخصوص اهدای عضو این است که اینکه برگشت‌پذیر نخواهد بود. در ایران تصادفات جاده‌ای باعث بیش‌ترین مواردمرگ مغزی است. ۹۹ درصد مرگ‌های دنیا مرگ قلبی است که همه با آن آشنا هستند. مرگ مغزی حالتی مشابه کما است اما تفاوت مرگ مغزی با کما در این است که در مرگ مغزی مغز به‌طور کامل از بین رفته است اما در کما امکان بازگشت وجود دارد.
نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایران ادامه داد: ایران با ۸۵ میلیون نفر جمعیت و ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در سال حدود ۴۰۰۰ هزار عضو قابل اهدا دارد. انجمن اهدای عضو ایران ۳۲ هزار سفیر دارد که هزار نفر آن هنرمندان سرشناس هستند.
ا‌و با تأکید بر کار مهم رسانه گفت: رسانه کارش دوبرابر پزشک است زیرا فرهنگ با ۵۰ درصد مرحلۀ اهدای مهم‌ترین نیاز است عضو است و این فرهنگ‌سازی را رسانه‌ها باید انجام می‌دهند.
قبادی با درخواست از رسانه‌ها توضیح داد: هر دو‌ تا سه ساعت یک انسان از دنیا می‌رود حدود سالی سه‌هزار نفر از طرفی سالی هفت‌هزار عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌ها اهدا نمی‌شود. ما در ایرانی زندگی می‌کنیم که در نوع دوستی و ایثارگری اسوه است مگر می‌شود شخصی بین زنده بودن یک تا هشت نفر  و خاکسپاری و از دست رفتن مرگ را انتخاب کند؟ مشکل نهادینه نبودن باور این است که مرگ مغزی مساوی با مرگ است. این باور باید نهادینه شود و خود افراد تمایل به اهدا داشته باشند. دلیل اصلی حضور ما هم در نمایشگاه رسانه همین تشویق و کمک‌رسانی به این امر است. در این سه روز نمایشگاه نزدیک به ۱۸۰ خبرنگار سفیر عضو انجمن ما شدند و نزدیک به هشتاد رسانه به رسانه‌های کشور اضافه شدند.
ساروخانی هم در سخنانی عنوان کرد: چه سعادت بزرگی بر انسان که دیگر مرگی برای او‌ وجود ندارد،  او همیشه یادگارهای دارد که به یادش هستند و انسان‌هایی را از غم و نا‌امیدی نجات داده است. همه آحاد جامعه در این  فرهنگ‌سازی موثر هستند. اما رسانه‌ها بسیار نقش بیشتری در تفهیم این امر به مردم و جامعه دارند.
خدادی، مشاور وزیر فرهنگ هم در مراسم از حضور پررنگ رسانه‌ها تشکر کرد و گفت: امروز روز انسان است و نقطۀ قدرت هر کسی انسان بودن است ۵۰ درصد اهدای عضو فرهنگ است و فرهنگ در بستر جامعه شکل می‌گیرد. اصحاب رسانه مسئول هستند. این مسئولیت در سه مدل اتفاق می‌افتد. مدل اول نقش است چراکه هر فردی خود یک سفیر برای طرح موضوع است. کارکرد دوم رسانه‌ها هستندکه کارکرد تبیینی برای اغنای فضای عمومی را انجام می‌دهند.
بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از یک‌شنبه، ٢٩ بهمن آغاز شده، فردا (پنج‌شنبه، سوم اسفند) در مصلی امام خمینی(ره) به کار خود پایان خواهد داد.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=20407

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران جریمه رانندگی خبر دانشگاه درمان رهبر سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر کمیته امداد امام خمینی
ارشاد