• امروز : شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - جماد أول - 1446
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
15
یک استاد روزنامه نگاری؛

تاثیرگذاری خبرجعلی در پوشش خبر واقعی

  • کد خبر : 20400
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
تاثیرگذاری خبرجعلی در پوشش خبر واقعی
یک استاد روزنامه‌نگاری گفت: اخباری که برای گمراه‌کردن و فریب‌دادن عمدی مخاطب، جعلی است.

به گزارش بانگ‌خبر، حمیدرضامدقق عصر چهارشنبه دوم اسفندماه جاری در نشست خبری که در محل بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، برگزار شد در خصوص اخبارجعلی در نمايشگاه رسانه‌ها در مورد تاثیر خبرجعلی در پوشش خبر واقعی بیان کرد: این تاثیرگذاری شامل خدشه‌دارکردن اعتمادعمومی، شکل دادن به تصور افکارعمومی درباره دیگران، برهم زدن امنیت عمومی، متزلزل کردن جایگاه خبرهای واقعی و جدی، اختلال در چرخش صحیح اطلاعات، ترویج حس ناامیدی و خشونت در جامعه و لطمه زدن به آبرو و حيثيت افراد است.

وی به تفاوت خبرجعلی و شایعه اشاره کرد و افزود: خبرجعلی شامل ظهور در جامعه‌ شبکه‌ای، تولید آن عمدی و ساختگی، دروغ و سازه خبری است.اما شایعه حتما سازمان‌یافته و عمدی نیست و ساختار واحدی ندارد.

مدقق در ادامه خبر جعلی را متشکل از اطلاعات ساختگی است که مغرضانه به منظور جهت‌دادن افکارعمومی و کسب منافع خاص در جامعه شبکه‌ای عنوان کرد و گفت: خبر جعلی یکی از راهبردهای اساسی جنگ روانی است و هدف از جنگ‌روانی، تاثیرگذاری بر عقاید افراد یا جامعه هدف و برای گمراه‌کردن فریب‌دادن عمده مخاطب است.
این روزنامه‌نگار ادامه داد: انواع و شیوه‌های خبرجعلی نیز شامل ساختگی اظهارنظر خیالی، تحریف اطلاعات واقعی، انتشار عکس واقعی در کنار یک مطلب جعلی و استفاده از تیتر اغواگر است.
بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از ۲۹ بهمن آغازشده، فردا(پنجشنبه سوم اسفند) در مصلی امام خمینی(ره) به کارخود پایان خواهد داد.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=20400

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.