• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

رفع مسدودی حساب بانکی

  • کد خبر : 20307
  • 25 آذر 1402 - 18:12
رفع مسدودی حساب بانکی
رفع مسدودی حساب بانکی، از طریق دو روش مراجعه به شعبه بانک و اقدام از طریق درگاه درخواست رفع انسداد از حساب مسدودشده، امکان پذیر است. ارائه لاشه چک، دریافت رضایت نامه محضری، گذشت مدت سه سال از صدور گواهی عدم پرداخت و اخذ نامه دستور رفع مسدودی حساب از دادگاه یا شورای حل اختلاف صادرکننده دستور مسدودی نیز از شرایط رفع مسدودی حساب بانکی است.

به گزارش بانگ خبر، اشخاص حقیقی و حقوقی به دلایل مختلفی همچون انجام مبادلات تجاری، دریافت سود و شرکت در قرعه کشی های بانکی، اقدام به افتتاح حساب در بانک کرده و از مزایای این حساب ها برخوردار می شوند.

اما گاهی، حساب بانکی، به دلایلی همچون چک برگشتی و دستور قضایی، مسدود می شود. در این صورت، رفع مسدودی حساب بانکی با توجه به علت آن، دارای شرایط و مراحل خاصی بوده که تنها در صورت رعایت آن شرایط و انجام آن مراحل، امکان رفع مسدودی حساب وجود خواهد داشت.

مسدودی حساب بانکی، به وضعیتی گفته می شود که در آن، وجه موجود در حساب بانکی یک شخص، به درخواست وی یا فرد دیگری، از طریق سامانه محچک یا به دستور قضایی یا غیرقضایی، توقیف شده و دارنده حساب نمی تواند برای برداشت وجه از حساب خود اقدام کند.

در چنین وضعیتی، این سوالات برای دارندگان حساب مسدودشده مطرح می شود که شرایط رفع مسدودی حساب بانکی چیست؟ چگونه حساب مسدودشده را باز کنیم و اینکه، مدت زمان رفع مسدودی حساب بانکی تا چه زمانی است؟

از آنجایی که شرایط رفع مسدودی حساب، در حالتی که مسدودی ناشی از چک برگشتی بوده یا اینکه نتیجه یک دستور قضایی باشد، متفاوت است، در این بخش، شرایط رفع مسدودی حساب بانکی را در دو قسمت جداگانه، بررسی خواهیم کرد.

شرایط رفع مسدودی حساب بانکی در مورد چک برگشتی

قانون جدید چک، در رابطه با شرایط رفع مسدودی حساب بانکی و مدت زمان رفع آن، مقررات جدیدی را وضع کرده و تبصره ۳ ماده ۵ مکرر این قانون، به این سوال که چگونه حساب مسدود شده را باز کنیم، پاسخ داده است. مطابق تبصره مذکور، شرایط رفع مسدودی حساب بانکی، عبارتند از:

در وضعیتی که علت مسدودی حساب بانکی فرد، کسری مبلغ چک برگشتی بوده، واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک حساب چک، شرط رفع مسدودی حساب است.

یکی دیگر از شرایط رفع مسدودی حساب بانکی، آن است که صادرکننده چک برگشتی، لاشه چک را به بانک برگرداند که در این حالت، مدت زمان رفع مسدودی حساب، بسیار کوتاه خواهد بود.

دریافت یک رضایت نامه محضری از دارنده چک یا گرفتن نامه رسمی از شخص حقوقی دولتی یا عمومی غیردولتی دارنده چک و ارائه آن به بانک، از دیگر شرایط رفع مسدودی حساب بانکی است.

یکی دیگر از شرایط رفع مسدودی حساب، آن است که دارنده حساب مسدودشده، برای اخذ یک نامه رسمی از مراجع قضایی یا ثبتی صادرکننده اجراییه، مبنی بر پایان یافتن عملیات اجرایی مربوط به چک، اقدام کند.

همچنین دارنده حساب بانکی مسدودشده در اثر چک برگشتی، این امکان را دارد تا یک حکم قضایی، با موضوع عدم بدهکاری خود، در خصوص چک را دریافت کرده و سپس این حکم را به بانک ارائه کند.

رفع مسدودی حساب بانکی، بدون هیچ گونه اقدامی نیز امکان پذیر بوده که در این صورت، مدت زمان رفع مسدودی حساب، سه سال خواهد بود. با این توضیح که اگر از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت چک برگشتی، مدت سه سال، سپری شده و در خلال این مدت، هیچ دعوای حقوقی یا کیفری در دادگاه حقوقی یا دادسرا در خصوص چک و توسط دارنده چک، علیه صادرکننده اقامه نشود، مسدودی حساب، رفع خواهد شد.

شرایط رفع مسدودی حساب بانکی در مورد دستور قضایی

در حالتی که علت مسدودی حساب بانکی، صدور یک دستور قضایی نظیر قرار تامین خواسته است، در این حالت، رفع مسدودی حساب بانکی و نیز رفع مسدودی کارت بانکی، منوط به رعایت شرایط زیر می باشد:

در ابتدا، دارنده حساب بانکی باید به مرجع قضایی که دستور مسدودی حساب را صادر کرده، مراجعه و برای حل مشکل قضایی خود اقدام کند. در این حالت، شرایط رفع مسدودی حساب، بسته به موضوع دعوای حقوقی یا کیفری، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال چنانچه در اجرای قرار تامین خواسته مربوط به مهریه، حساب بانکی فردی توقیف شده باشد، وی می تواند با ارائه رضایت نامه محضری همسر خود مبنی بر بذل مهریه، مسدودی حساب خود را رفع کند.

پس از برطرف شدن مشکل، دارنده می تواند با اخذ نامه از آن مرجع قضایی، به صورت حضوری به شعبه بانک مراجعه کرده و در کوتاه ترین مدت زمان ممکن، برای رفع مسدودی حساب خود، اقدام کند.

نحوه و مراحل رفع مسدودی حساب بانکی

در صورتی که حساب بانکی شخصی، در اثر چک برگشتی یا دستور قضایی توقیف شده و شرایط لازم برای رفع مسدودی حساب وجود داشته باشد، صاحب حساب می تواند پس از استعلام حساب ها، برای رفع مسدودی حساب بانکی خود اقدام کند.

در این حالت، بسته به اینکه رفع مسدودی حساب، از طریق روش مراجعه حضوری، انجام گرفته یا از طریق روش غیرحضوری، نحوه رفع مسدودی حساب بانکی، مطابق مراحل زیر خواهد بود:

نحوه و مراحل رفع مسدودی حساب بانکی در روش مراجعه حضوری

در روش مراجعه حضوری رفع مسدودی حساب، متقاضی ابتدا باید اقدامات مقدماتی برای رفع مسدودی حساب بانکی خود را انجام دهد. این اقدامات، با توجه به اینکه مسدودی حساب، به دلیل چک برگشتی یا دستور مقام قضایی بوده، متفاوت است.

به عنوان مثال، چنانچه دارنده حساب قصد داشته تا از طریق ارائه رضایت نامه محضری، برای رفع مسدودی حساب خود اقدام کند، ابتدا باید همراه دارنده چک برگشتی، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و رضایت نامه را اخذ کند.

پس از انجام مقدمات، دارنده حساب مسدودشده، باید با در دست داشتن اسناد و مدارک لازم نظیر رضایت نامه دارنده چک، نامه شخص حقوقی یا دستور مقام قضایی، به شعبه بانک مراجعه کرده و با ارائه آن مدارک و کارت شناسایی معتبر، فرم درخواست رفع مسدودی حساب بانکی را تکمیل کند و تحویل بانک دهد.

نحوه و مراحل رفع مسدودی حساب بانکی در روش غیرحضوری

در صورتی که مسدودی حساب بانکی، به دستور حوزه معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، انجام گرفته باشد، متقاضی می تواند به درگاه درخواست رفع انسداد از حساب مسدودشده، در سایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مراجعه کند.

در مرحله بعد، دارنده حساب بانکی مسدودشده، با تکمیل فرم مربوطه، می تواند برای رفع مسدودی حساب خود اقدام کند. لازم به ذکر است که مدت زمان رفع مسدودی حساب، در این روش، در مقایسه با روش حضوری، طولانی تر خواهد بود.

نحوه و مراحل رفع مسدودی حساب بانکی از طریق سامانه هوشمند تحقیقات الکترونیک eers.ir

در صورتی که مسدودی حساب، به علت مشکوک بودن تراکنش ها باشد و بانک مرکزی و مرکز تحقیقات این بانک حساب را مسدود کند فرد باید به سامانه هوشمند تحقیقات الکترونیک به آدرس eers.ir مراجعه و با وارد کردن شماره ملی و تلفن همراه و با بارگذاری مدارک اثبات کننده سالم بودن منشا تراکنش های مشکوک، درخواست رفع مسدودی کند.

مدت زمان رفع مسدودی حساب بانکی

مدت زمان رفع مسدودی حساب، در روش مراجعه حضوری، کوتاه بوده و معمولا، پس از مراجعه حضوری دارنده حساب به بانک، به صورت فوری انجام می گیرد. اما در روش غیرحضوری، مدت زمان رفع مسدودی، کمی طول کشیده و دارنده، باید در حدود حداقل یک هفته منتظر بماند. به همین دلیل، برای رفع مسدودی حساب، روش حضوری، پیشنهاد می شود.

رفع مسدودی حساب بانکی توسط دادگاه

چنانچه حساب بانکی، به دلیل دستور دادگاه، به عنوان مثال، دستور دادسرا در رسیدگی به جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران، توقیف شده باشد، به منظور رفع مسدودی حساب بانکی توسط دادگاه، متقاضی ابتدا باید به مرجع قضایی مربوطه، مراجعه کرده و اقدامات مقدماتی همچون انجام مراحل رفع توقیف اموال محکوم علیه، برای رفع مسدودی حساب خود را انجام دهد.

در مرحله بعد، دارنده حساب مسدود شده، می تواند با در دست داشتن نامه دادگاه، حضورا به شعبه بانک مراجعه کرده و با ارائه آن مدارک و کارت شناسایی معتبر، پس از تکمیل فرم درخواست رفع مسدودی حساب، در کوتاه ترین مدت زمان ممکن، برای رفع مسدودی حساب اقدام کند.

مسدود شدن حساب بانکی توسط شورای حل اختلاف

گاهی مسدود شدن حساب بانکی، به دستور شورای حل اختلاف و در اجرای قرار تامین دلیل یا اجرای حکم قطعی شورای حل اختلاف، انجام می گیرد. رفع مسدودی حساب بانکی توسط شورای حل اختلاف، تفاوتی با دادگاه نداشته و متقاضی می تواند، از طریق مراجعه حضوری به شورا و برطرف کردن مشکل و دریافت نامه قضایی شورا، در مرحله بعد، به بانک مراجعه کرده و با ارائه نامه شورا و مدارک هویتی، برای رفع مسدودی حساب، اقدام کند.

گزارش از: مهدیه سید میرزائی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=20307

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارشاد