• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

کاهش سموم کشاورزی با تولید آفتکش زیست سازگار ایرانی

  • کد خبر : 20272
  • 30 بهمن 1402 - 16:39
کاهش سموم کشاورزی با تولید آفتکش زیست سازگار ایرانی
پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان ایران موفق به طراحی و ساخت آفتکش های زیست سازگار شده اند؛ محصولی که تاییدیه لازم از سازمان حفظ نباتات دارد و خطری برای انسان، حیوان و محیط زیست به همراه ندارد.

به گزارش بانگ خبر،  دکتر سعید محرمی پور، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره این محصول به خبرنگار بانگ خبر گفت: مجموعه ما در زمینه تولید و طراحی فرمولاسیون آفت کش‌های زیست سازگار، تولید آفت کش از پسماند‌های گیاهی، تولید ترکیبات بهبود دهنده کارایی آفت کش‌ها، تولید کود‌های هدفمند، تولید داروی بیماری واروازیس، تولید ترکیبات جلب‌کننده مگس‌های میوه، تولید گوگرد وتابل کنترل‌کننده آفات و عوامل بیمارگر گیاهی فعالیت دارد.

وی افزود: یکی از مهمترین محصولات این مجموعه آفتکش زیست سازگار است؛ محصولی که کنه تارتن دو لکه‌ای( مهمترین آفت گلخانه‌های کشور) و بالشتک مرکبات (یکی از آفات کلیدی مرکبات) را نابود می کند و برای تولید محصولات سالم و ارگانیک و صادرات محصولات کشاورزی بسیار مناسب بوده و ارزش افزوده بالایی به همراه دارد.

وی به مزایایی این آفتکش اشاره کرد و افزود: این آفتکش باعث چسبیدن ذرات روغن به سطح گیاه و بدن آفت شده و در صورت اختلاط با سم کارایی آن را افزایش می دهد. اندازه مولکول های آب را نیز کاهش داده و جذب سم را روی سطح گیاه و بدن آفت بالا می برد.

وی خاطرنشان کرد: این محصول اختلاط سموم را بهبود بخشیده و گاهی می تواند میزان ماده موثر مصرفی سم را کاهش دهد. همچنین این آفتکش با خاصیت خیس کنندگی، سطح تماس بین قطرات سم و سطح برگ را نیز افزایش داده و پوشش بهتری از قطرات ریز سم روی سطح سمپاشی شده تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: مکانیسم اثراین محصول باغث تخریب کوتیکول جلد بدن آفت شده و ذرات روغن موجب بسته شدن منافذ تنفسی و مرگ حشره می شود. این محصول کاملا زیست سازگار است و خطری برای انسان، حیوان و محیط زیست ندارد.

وی بر ضرورت ایجاد محصول اشاره کرد و در این خصوص گفت: در حال حاضر سم های موجود در بازار ایران کاملا وارداتی و سرطان زا هستند؛ در ساخت این سموم، حلال زایلین استفاده می شود که ۸۰ درصد عامل سرطان زایی دارد. این محصول وارداتی که عمدتا از کشور چین وارد ایران می شود، تعادل محیط زیست را بهم می زند و خطرات جدی برای انسان، حیوان و محیط زیست به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: هرچند این محصول زیست سازگار توسط پژوهشگران این مجموعه طراحی و تولید شده اما به علت گران تر بودن از سموم شیمیایی است، هنوز برای ورود به بازار با پاره ای از مشکلات مواجه است. در این مرحله حاکمیت باید ورود پیدا کند؛ مشکل اصلی ما سرمایه نیست بلکه ایجاد بازار برای فروش و عرضه محصولات مان است.امیدواریم با حمایت حاکمیت مشکلات این بخش برطرف شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=20272

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران جریمه رانندگی خبر دانشگاه درمان رهبر سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر کمیته امداد امام خمینی
ارشاد