• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
در دومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه گذاری سبز مطرح شد:

برنامه ریزی در حوزه گردشگری را باید به دانشگاه سپرد

  • کد خبر : 20002
  • 25 بهمن 1402 - 14:11
برنامه ریزی در حوزه گردشگری را باید به دانشگاه سپرد
دومین سمپوزیوم ملی گردشگری وسرمایه گذاری سبز همزمان با هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران به همت دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ وشتابدهنده فاخر بوم در محل سالن سبز نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کارکرد.

به گزارش بانگ خبر،  دومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه گذاری سبز برگزاری پنل‌های تخصصی کارآفرینی گردشگری خوراک ایران، آینده‌پژوهی گردشگری سلامت ایران، کارگاه آشنایی با ارزش‌های محیط‌زیست در کلان شهر شیراز از دیدگاه تورگردانان، پنل فناوری‌های سبز و ارتباطات در گردشگری، سرمایه‌گذاری های سبز در گردشگری را دربرنامه های خود دارد.

پنل آینده پژوهی گردشگری سلامت ایران نیز با حضور دکتر سهیل دادخواه دکتری آینده پژوهی و رئیس بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر دیاکو عباسی رئیس شورای راهبری گردشگری سلامت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پریسا نصیر پژوهشگر و راهنمای گردشگری سلامت ۲۴ بهمن ماه برگزار شد.همچنین دکتر زهرا نادعلی پور معاون دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ میهمان ویژه این پنل بود.

در ابتدا پریسا نصیر دبیر پنل آینده پژوهی گردشگری سلامت ایران گفت: همه ما می دانیم گردشگری سلامت در رشد و رونق سایر بخش های موثر در توسعه کشور نقشی غیر قابل انکار دارد به گونه ای که تقویت این بخش می تواند مسیر نوینی را جهت توسعه سیاست های خصوصی سازی و تحقق اهداف چشم انداز کلان کشور مبنی بر تبدیل ایران به قطب سلامت منطقه محقق کند.

وی افزود: گرچه طی سالیان گذشته اقدام های موثری را در این حوزه شاهد بودیم، اما همچنان فقدان برنامه ای جامع در برنامه سیاست گذاری کشور که در برگیرنده کلیه مسائل این صنعت باشد، موجب شده تا ایران با دارا بودن منابع بالقوه در این حوزه نتواند بهره لازم را ببرد و ما را بر آن داشت امروز با دعوت اساتید دانشگاهی و مسوولین مرتبط به موضوع آینده پژوهی گردشگری سلامت ایران بپردازیم.

نصیر کلیدی ترین سوال این پنل را معرفی و ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری سلامت ایران، دانست.

رشد ایران در صنعت گردشگری تدریجی است

در ابتدا دکتر سهیل دادخواه -رئیس بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اینکه علم آینده پژوهی، کوششی اندیشمندانه و مطالعه نظام مند و سیستماتیک وهوشمندانه آینده بر پایه اصول، روش ها و تکنیک های مدونی است که توسط آینده پژوهان عملیاتی شده و به برنامه ریزان، توانایی انتخاب هوشمند می دهد، گفت: ما متخصصین آینده پژوهی سناریوهای آینده را بطور جامع بررسی می کنیم و در موضوع سناریوهای آینده گردشگری سلامت، با نگاه خوشبینانه با تسهیل ورود گردشگران، برنامه ریزی و اجرای استراتژی های موثر بازاریابی و تبلیغات و در نهایت افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت ها است که می توانیم با توجه به ظرفیت پزشکی و ایرانگردی ، زودتر به اهداف مان برسیم.

وی همچنین با اشاره به این موضوع از جنبه بدبینانه و غافلگیر کننده خاطرنشان کرد: باید همواره خود را در مواجه با این قبیل سناریوها مانند اپیدمی های جهانی، چالش های سیاسی و اقتصادی ببینیم و راهکارهایی نیز برای پاسخ سریع در برابر آنها تعیین کنیم.

رئیس بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه عنوان کرد: در واقع رشد ما در این صنعت تدریجی است، چرا که وجود چالش هایی مانند تحریم ها باعث می شود ما به بازارهای منطقه ای به ویژه کشورهای همسایه تمرکز کنیم و سیاست گذاری توسعه و رشد گردشگری سلامت در کشور به مزیت های نسبی هر استان معطوف گردد.

وی در پایان در خصوص برنامه ریزی صنعت گردشگری سلامت تاکیدکرد: دانشگاه در این زمینه می تواند برنامه ریز مناسبی برای بخش دولتی و خصوصی باشد و امیدوارم شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش این صنعت باشیم.

گردشگری سلامت در ایران یک فرصت است

در ادامه دکتر دیاکو عباسی با اشاره به اهداف تشکیل شورای راهبری گردشگری سلامت و برخی از برنامه ریزی انجام شده و پیش روی این شورا، گفت: همه ما به این نکته واقفیم که گردشگری سلامت در ایران یک فرصت است، اما چرا از این فرصت به بهترین نحو استفاده نمی کنیم؟ پاسخ واضح است ضعف گردشگری سلامت در ساختارها است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارگروه ویژه نهاد ریاست جمهوری در مورد گردشگری سلامت تشکیل شده است و تقویت تشکل های مرتبط با گردشگری سلامت را در دستور کار قرار داده ایم.

عباسی در پاسخ به اینکه چرا این شورا به موضوعات مهمی مانند شبکه سازی ذینفعان ورود نمی کند، تاکیدکرد: برخی آژانس های گردشگری ،درخواست جلوگیری از فعالیت دلال ها دارند و یا همین درخواست را از بیمارستان ها دارند، اما چطور می شود از فعالیت دلال موجهی که از انگلیس و آمریکا بیمار می آورد جلوگیری کرد ؟

وی افزود: متاسفانه آژانس ها در این موضوع حرفه ای عمل نمی کنند و مدل کسب و کاری ندارند. آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی چطور انتظار دارند بیمارستان، بیماران را تنها از آژانس ها پذیرش کند، در حالی که به قواعد بازاریابی در این موضوع واقف نیستند و حقیقت این است که آژانس های ما نمی توانند بیمار جذب کنند و حتی عضو تشکل مربوطه نیز نمی شوند.

رئیس شورای راهبری گردشگری سلامت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به اینکه چه برنامه ریزی و سیاست گذاری برای آژانس های فعال گردشگری سلامت انجام داده اید که توقع دارید آن ها عضو انجمنی شوند که ۴ عضو هیات مدیره آن از یک استان هستند، گفت: ما نیز به این زیرساخت ها ایراد داریم و بخش دولتی و خصوصی هر کدام به نوعی در ایجاد برخی چالش های ایجاد شده سهیم هستند و در شورای راهبری گردشگری سلامت جلسات کارشناسی با نهادهای ذیربط و ذینفعان داریم و سعی کردیم تا حد زیادی این چالش را برطرف کنیم، هرچند هنوز مشکلاتی وجود دارد.

عباسی در خصوص تسهیلات ارائه شده برای ورود گردشگران سلامت و پیشرفت این صنعت در آینده ، گفت: موضوع لغو روادید که اخیرا با برخی کشورها اجرایی شده مهم ترین موضوع است و ما تلاش می کنیم برخی موارد حمایتی را نیز افزایش دهیم.

وی در پایان تاکیدکرد: البته بهتر است کارشناسان این حوزه به این موارد پاسخ دهند.

گفتنی است، دومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه گذاری سبز به همت دانشکده گردشگری و شتابدهنده فاخربوم دانشگاه علم و فرهنگ از ۲۳ لغایت ۲۵ بهمن ماه ۱۴٠۲ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است.

 گفت و گو از: فرگل غفاری

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=20002

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران خبر دانشگاه درمان رهبر رگبار و رعد و برق سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران شوراي شهر تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد