• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

شناسایی حوزه‌های آبخیز بحرانی در کشور

  • کد خبر : 19995
  • 25 بهمن 1402 - 7:22
شناسایی حوزه‌های آبخیز بحرانی در کشور

عکس تزئینی است. مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری گفت: در برنامه‌های امسال توجه به تعادل هیدرولوژیک و ارتقای سلامت حوزه‌های آبخیز همچنین امنیت بوم سازگان مورد تاکید قرار گرفته است. حمید نوری در گفت و گو با بانگ خبر اظهارکرد: بودجه بخش آبخیزداری در سال جاری ۱۴۹۸ میلیارد تومان است […]

شناسایی حوزه‌های آبخیز بحرانی در کشور
عکس تزئینی است.

مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری گفت: در برنامه‌های امسال توجه به تعادل هیدرولوژیک و ارتقای سلامت حوزه‌های آبخیز همچنین امنیت بوم سازگان مورد تاکید قرار گرفته است.

حمید نوری در گفت و گو با بانگ خبر اظهارکرد: بودجه بخش آبخیزداری در سال جاری ۱۴۹۸ میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۱۲ درصد  از آن تخصیص داده شده است. طی این مدت حدود ۳۵۵ هزار هکتار اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری فقط با اعتبارات ملی انجام می شود که ۵۴ هزار هکتار یعنی ۱۵ درصد از سطح تعهدات و اعتبارات تخصصی سازمان است. امیدواریم تقریبا همین مقدار از اعتبارات استانی هم برنامه‌ریزی شود.  در برنامه‌های امسال، توجه به تعادل هیدرولوژیک، ارتقای سلامت حوزه‌های آبخیز و امنیت بوم‌سازگان مورد تاکید و توجه جدی قرار گرفته است.
 
 وی اضافه کرد: ما باید نقشه راهی داشته باشیم تا به تحلیل و شناخت درستی از ساختارها و عملکردهای اکوسیستم‌های مختلف دست یابیم که به ارتقا و پیشرفت در امنیت بوم‌سازگان و سلامت حوزه‌های آبخیز کمک کند. در این جهت ما نیازمند درک و  ترسیم مدل مفهومی متناسب با منابع و سرمایه‌های کشور برای مدیریت جامع و ارائه راه حل‌هایی جهت ارتقای امنیت بوم‌سازگان و سلامت حوزه آبخیز هستیم.
 
مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک تاکید کرد: گام بعدی حتماً مدل‌سازی‌هایی است که برای انتخاب راه حل‌ها مورد نیاز است و طبیعتاً اجرای این راه حل‌ها و پایش و ارزیابی اقدامات انجام شده و مستندسازی آن‌ها باید در مدیریت جامع حوزه آبخیز مورد تاکید باشد، به عبارتی دیگر شناسایی ابعاد مخاطرات، ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌های گذشته‌، تعیین شاخص‌های لازم برای پایش و ارزیابی سلامت، تاب آوری ریسک و پایداری و در نهایت ایجاد و توسعه یک پایگاه داده مناسب و هوشمند برای تدوین سیاست‌ها و راهبردها حتماً باید مد نظر قرار گیرد.
 
نوری در ادامه گفت: سال گذشته کارگروه‌های مدیریت جامع حوزه های آبخیز در استانداری‌ها تشکیل تشکیل شد. به این ترتیب در هر کدام از استان‌ها حوزه‌های آبخیز بحرانی و اولویت دار شناسایی شدند. برای تهیه نقشه سند راهبردی مدیریت جامع حوزه آبخیز در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار و در سال  جاری ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار  انتخاب و سند راهبردی از اعتبارات مختلف استانی یا ملی و موافقتنامه‌ای تامین شد که در سازمان برنامه و بودجه امضا شد.
 
وی تصریح کرد: با توجه به تهیه نقشه سلامت و بوم‌سازگان در کشور می‌توانیم اقدامات آینده‌نگر و استراتژیک را از بالاترین نقطه حوزه آبخیز در کوهستان‌ها تا پایین‌ترین نقطه آن یعنی دشت‌ها یا بیابان‌ها انجام دهیم و امیدواریم بتوان اقدام موثری را برای مدیریت یکپارچه حفظ آب و خاک با هدف کاهش نرخ تخریب سرزمین، افزایش عملکرد اکوسیستم‌ها و بهبود معیشت جوامع محلی و به منظور مقابله با بحران‌هایی مثل فرسایش خاک، کم آبی، سیلاب‌ها و خشکسالی انجام دهیم.
 
نوری در پایان خاطرنشان کرد: هر چقدر برنامه‌محورتر و ماموریت‌گراتر حرکت کنیم، به‌طور قطع می‌توانیم با سرعت و شتاب بیشتری برای حفظ امنیت زیستی  سرزمینمان موثر و کارآمد عمل و در نتیجه خیلی سریع‌تر و پایدارتر بر مخاطرات محیطی غلبه کنیم ، به‌ویژه در شرایط فعلی که واقعاً یکی از اقدامات ارزان و در عین حال  اثربخش، تاب آور و پایدار، آبخیزداری یا آبخوانداری برای ارتقای پوشش گیاهی، تقویت رطوبت خاک و مدیریت رواناب‌ها در چرخه زنجیره ارزش غذا و آب زیر چتر مدیریت جامع حوزه آبخیز کشور است.
 
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=19995
  • ارسال توسط :
  • 98 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای شناسایی حوزه‌های آبخیز بحرانی در کشور بسته هستند

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران خبر دانشگاه دخانيات درمان رهبر رگبار و رعد و برق سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی هشدار هواشناسی ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد