• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
9

سکه های مهریه؛ پشتوانه یا اهرم فشار!

  • کد خبر : 1983
  • 22 خرداد 1402 - 12:07
سکه های مهریه؛ پشتوانه یا اهرم فشار!
مهریه در واقع به عنوان یک پشتوانه برای خانم هاست اما باید به صورت منطقی تر تعیین شود تا بتواند پایداری و خوشبختی زندگی زوجین را رقم بزند، اما متاسفانه گاهی كاركرد منفی آن بارزتر است و اینجاست که مشکلات زندگی و دغدغه های زوجین به اوج خود می رسد.

به گزارش بانگ خبر، متاسفانه امروزه چشم و همچشمی خانواده ها و تعیین مهریه های بالا نیز باعث شده تا اغلب مردان درپرداخت آن ناتوان باشند و این موجب تعارضاتی می شود كه گاه زندگی های در شرف تشكیل را با مشكل مواجه كرده و در مواقعی آن را در همان مراحل ابتدایی متوقف می كند. در بسیاری از موارد مردانی هستند که به دلیل مهریه های تعیین شده بالا در زندان بسر می برند كه این نیز به معضلی در جامعه ما تبدیل شده است كه بسیاری از آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد.

از سوی دیگر زنانی هستند که با مهریه های بسیار پایین و یا بخشش مهریه خود بعد از زندگی مشترک با مشكلاتی دست و پنجه نرم می کنند و پس از جدایی ازهمسر خود، با مشکلات اقتصادی روبه رو می شوند وگاهی داری فرزندانی نیزهستند که این مشکلات را دو چندان می کند.

بنابراین باید راهکاری درست ومنطقی که حقوق زن و مرد در آن برابر باشد اعمال شود تا حقی از دیگری در پرداخت آن ضایع نشود و از طرفی نیز بتواند ضامن زندگی مسالمت آمیز برای زوجین شود.

مهریه پشتوانه ای برای زن

مهریه از گذشته تا به حال به عنوان یک حق و پشتوانه برای خانم ها محسوب می شود تا در آینده اگر برای وی مشكلی پیش آمد بتواند از حق خود دفاع كند چرا كه زن به لحاظ حقوقی هیچ پشتوانه ای به جز مهریه ندارد و در واقع در حالت مثبت هیچ خانمی مهریه را برای کسب و منبع درآمد لحاظ نمی کند، مگر در موارد کم که برخی از خانم ها با هدف منفی و کلاهبرداری ازدواج های متعدد می کنند تا از این راه مالی را به دست بیاورند.

اما در حالت کلی چون زن هم در زندگی مشترک زحمت می کشد و هم در تربیت و بزرگ شدن فرزندان نقش اول را ایفا می کند و در جامعه ما بیشتر مسوولیت زندگی و خانه داری بر عهده یک خانم است بنابراین مهریه به نوعی پشتوانه مالی برای آینده یک زن است كه اگر در زمان سالخوردگی همسرش فوت كرد، بتواند از آن استفاده كند.

مهریه اهرمی برای استمرار زندگی

اما از طرفی دیگر مردانی هستند که به دلایل متعدد می توانند زن را تحت فشار برای جدایی قرار بدهند در این مواقع این مهریه است که می تواند پشتوانه ای برای آن خانم باشد علاوه برآن اهرم فشاری برای ادامه زندگی است تا مرد به راحتی در مواقع بروز مشكلات پیش پا افتاده در زندگی به طلاق فكر نكند و زندگی مشترک خود را ادامه دهد ولذا همه این شرط ها برای مرد بازدارنده است تا در استمرار و پایداری زندگی خود تلاش كند.

آیدا شاهمردی وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گوبا بانگ خبردر خصوص مطالبه مهریه از سوی خانم ، می گوید: در حال حاضر مطالبه مهریه هرتعداد سکه ای که در سند نکاحیه درج شده باشد از طریق دفترازدواجی که در شناسنامه قید شده و عقد درآنجا انجام گرفته است صورت می گیرد و زوجه به دفتر ازدواج مراجعه می کند و سند نکاحیه را ارائه می دهد و دفتر ازدواج نیزاجرائیه صادر می کند .

وی افزود: در صورتی که مرد اموال منقول یا غیر منقول یا حتی اگرسهامی داشته باشد معرفی می شود، اموالی ازجمله تلفن همراه، خودرو، سهم الارث و حقوقی که ماهیانه دریافت می کند می توان توقیف کرد.

شاهمردی تصریح کرد: دفتر ازدواج موارد را سیستمی به اداره اجرای  ثبت ارسال می کند، از اداره اجرای ثبت برای فرد  پیامک ارسال می شود که حاوی شماره بایگانی وشماره پرونده است و وقتی شماره دریافت شد وپس از نوبت گیری به اداره اجرا برای توقیف اموال معرفی می کنند .

این وکیل دادگستری تاکید کرد: هر مال منقول و غیر منقول و حتی مالی که نزد شخص ثالث دارند مثل ودیعه مسکن مستاجر را می توان به نفع زوجه توقیف کرد در مورد حقوق هم در صورت وجود بچه یک چهار و اگر بچه ای وجود نداشته باشند یک سوم توقیف می شود وبه حساب زوجه واریز می شود .

وی با اشاره به اینکه در صورت جاری شدن طلاق مهریه همچنین بر ذمه زوج است، گفت: دربرخی  موارد خانم ها از همسرشان جدا شدند و در طلاق نامه قید شده که مثلا  زوجه تعدادی ازسکه های مهریه خود را در قبال طلاق بخشش کند و تعدادی هم بر ذمه زوج است و باید پرداخت شود. در این حالت اگر زوج ازدواج مجدد هم کرده باشد باز هم همسراول می تواند مهریه خود را از آقا مطالبه کند و زوج باید مهریه همسر سابقش را پرداخت کند در این موارد مرد نیز می تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را قسط بندی کند.

این وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دادخواست های مهریه در دادگاه وناتوانی مرد در پرداخت آن افزود: چون معمولا مهریه با سکه طلا تعیین می شود و سکه طلا نیز به علت تورم بسیار بالارفته است و غالبا مردان توان پرداخت یکباره آن را ندارند حتی در برخی موارد حقوق ماهیانه آنها کفاف پرداخت یک ربع سکه را هم نمی دهد. اما با توجه به این که مرد تعهد داده است تکلیف به پرداخت آن دارد و چنانچه نتواند به این تعهد خود عمل کند باید به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی تا زمان پرداخت بدهی خود به زندان برود. بنابراین در حال حاضر برخی از دادگاه ها حکم جلب را صادر می کنند و برخی نیز این کار را نمی کنند و بستگی به قاضی آن پرونده دارد.

سکه بهار آزادی طرح قدیم یا طرح جدید؟

متاسفانه یکی از معضلاتی که در جامعه امروزی به وجود آمده است و برای مردها مشکلاتی ایجاد کرده این است که برخی از خانم ها برای دریافت سکه های مهریه خود مطالبه سکه های جدید می کنند واین در حالی است که در سند  نکاحیه ، جدید یا قدیم بودن سکه قید نشده است. بنابراین قانون به روشنی عنوان نکرده است که وقتی در عقدنامه چیزی به عنوان سکه قدیم یا جدید قید نشده باشد و فقط سکه بهار آزادی قید شده، تکلیف چیست؟.

این سوالات فوق در مواردی مطرح می شود که در عقدنامه تنها عبارت «سکه بهار آزادی» ققید شده و طرح قدیم یا جدید بودن آن تصریح نشده است. در این مورد آنچه از قوانین و مقررات مدنی برمی‌آید زوجه در هنگام صدور حکم طلاق حق تعیین نوع سکه را ندارد و زوج می‌تواند هر نوع سکه‌ای را به‌عنوان مهریه به همسر خود بدهد و این فقط در حالتی است که در عقدنامه و یا رأی دادگاه طرح سکه  قدیم و یا جدید بودن آن ذکر نشده باشد.

گزارش از: لیلا الیاسی

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=1983

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 8انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران جریمه رانندگی خبر دانشگاه رهبر سازمان تامین اجتماعی سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر کمیته امداد امام خمینی
ارشاد